Economia

Base: Benitosports bufa setanta-cinc espelmes

L’empresa de material esportiu té nou botigues i la central de compres que va fundar, 180 a tot l’Estat. La tercera generació ja és a punt per a la successió

La firma encara per a enguany nous reptes d’empresa i un gran homenatge al seu fundador

L’avui desapareguda avinguda de la Llum de Barcelona (1940-1990), la que va ser la primera galeria comercial subterrània d’Europa i es trobava ubicada sota el carrer Pelai, entre la plaça de Catalunya i el carrer de Balmes, va veure aixecar la persiana de la primera botiga Deportes Martín, l’embrió de l’actual Base: Benitosports. “Va ser tot un esdeveniment. Es formaven cues a la porta”, recorda Benito García, fill del defensa del FC Barcelona del mateix nom, que va jugar al club entre el 1939 i el 1945 i que, conjuntament amb Mariano Martín –el Messi d’aquells anys–, van decidir ser aliats en el negoci.

Tanta notorietat va adquirir la botiga que al cap d’un any la van traslladar a un local més gran, ubicat al número 7 de la plaça Urquinaona, on va ser fins al 1975, any en què la demolició i posterior reconstrucció de l’edifici els va obligar a passar tres anys al carrer Casp, 45.

Els lligams amb el club blaugrana, que també els va ajudar en l’obertura del negoci, els va donar força des de l’inici. Deportes Martín va ser durant dècades el proveïdor d’equipaments i pilotes –van crear la seva pròpia marca, les pilotes Nitram, Martín a l’inrevés– dels equips de futbol i les seccions esportives del FC Barcelona. Després de superar el tràngol de ser estafats pel comptable –es quedava amb els diners de les vendes procedents dels traginers que entregaven les comandes per tot Catalunya– i de substituir-lo pel cunyat de Martín, el nou trio va funcionar com un rellotge.

Amb el retorn de la botiga a la plaça d’Urquinaona, el 1978, s’incorpora a l’empresa Benito García fill, llicenciat en econòmiques. “Fins llavors havia treballat en un banc però aquell any em vaig casar i vaig entrar de ple en el negoci del pare”, explica. Anys més tard, es va incorporar al negoci el fill de Martín, Antonio, també futbolista, davanter del Sant Andreu.

Nova estratègia.

Eren anys de canvis. Creixia el nivell de vida de la població i amb ell la passió per l’esport. “Van començar a arribar les multinacionals al país, i això ens obligava a fer canvis per no perdre el posicionament”, comenta. Benito Garcia fill crea Detall Sport el 1985, l’actual Base, una central de compres de la qual en té el 6% i ara n’és el president d’honor. Quatre anys més tard, obren un segon establiment a la Rambla de Catalunya, 41, i un any després, per les desavinences entre els fills dels fundadors, les dues famílies propietàries decideixen trencar lligams. Antonio Martín es queda la botiga de la plaça Urquinaona, que acabaria tancant uns anys més tard, i Benito García, la de la Rambla de Catalunya. Neix Benito Sports, que aviat es convertirà en una cadena d’establiments multimarca de material esportiu especialitzada en futbol.

Enguany, coincidint amb el 75è aniversari, la firma encara nous reptes i una gran celebració per homenatjar el fundador. “D’una banda, dues de les nou botigues de Base: Benitosports es convertiran en franquícia d’Adidas. De l’altra, desenvoluparem tecnològicament la central de compres, amb la incorporació de diversos serveis per entrar en l’omnicanalitat i potser també la creació d’un outlet. Serà complex, però ho aconseguirem”, explica. També es madurarà la successió al capdavant del negoci de Laura García, la més gran de les tres filles de Benito García, que ja fa sis anys que és a l’empresa.

BASE: BENITOSPORTS

Facturació
9,2 M€
Treballadors
75
Any de fundació
1943
Al Barça li continuen fent els banderins que entrega a les finals de les competicions o quan juga per primer cop amb un equip. “Estan brodats amb seda i fil d’or. Són autèntiques joies! En fem cinc per partit: un per a cada àrbitre, un per a l’equip contrari i un per al Museu”.
APUNT

Partits de futbol i cartes

Benito García pare era molt estalviador i bon jugador de cartes. Aprofitava els llargs viatges amb autocar per muntar timbes amb els companys d’equip. “Tenia dos objectius: guanyar el partit i les partides. Quan tornava a casa, li ho donava tot a la mare”, explica el fill. I amb els guanys de les timbes i el sou de 1.000 pessetes que li pagava el Barça, va fer el racó per obrir la botiga. “Ell va posar 25.000 pessetes i va deixar 25.000 pessetes més a en Martín perquè posés la seva part.” Una encaixada de mans va tancar l’acord.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.