Economia

No esborrar el record de la visita al museu

Art-Tic dissenya i fabrica marxandatge per a museus, monuments, llocs d’interès arqueològic o exposicions temporals, amb un tarannà artesanal

Art-Tic només distribueix a botigues oficials dels museus

Després de la plaent contemplació d’un monument icònic o de les obres de mestres, clàssics o contemporanis, apareix la necessitat de fixar aquelles impressions a la memòria, i és aquí on apareix el marxandatge com a una bona eina, que a més de contribuir a l’estratègia de comunicació del museu, l’ajuda a tenir un altre canal d’ingressos amb la venda d’ulleres personalitzades, postals, llibretes, posagots, carcasses per a mòbil, bosses, coixins, mitjons...

La barcelonina Art-Tic es dedica des del 2002 a produir i distribuir productes que es venen a botigues de museus, monuments, llocs d’interès turístic o arqueològic, fundacions culturals i exposicions temporals. Art-Tic, amb tarannà artesà, basa la seva particularitat “en el disseny de productes de qualitat, tot recorrent a proveïdors de km 0, des del que subministra bosses de cel·lofana al que ens ofereix caixes de cartró”, ens diu Carme Llasat, fundadora d’Art-Tic, una idea que es va començar a covar fa molts anys, en una visita al Metropolitan Museum de Nova York en què va quedar meravellada amb les possibilitats que oferia el catàleg de marxandatge d’aquest museu. Les tasques de disseny a Art-Tic són responsabilitat de Nerea Borrell.

Mirant europa.

Art-Tic, que factura 600.000 euros, materialitza el 25% del seu negoci als mercats exteriors, amb l’objectiu d’arribar en pocs anys al 50%. Els mercats de França i Itàlia han estat especialment proclius a la proposta d’Art-Tic, que ara comença a obrir forat a la zona del Pròxim Orient, on coincideixen diverses iniciatives museístiques de certa volada, com el Louvre d’Abu Dhabi. Entre la seva clientela, un 80% la componen museus. En casos puntuals, quan alguna empresa de publicitat desitja un marxandatge sofisticat per a algun dels seus clients, ha requerit els serveis d’Art-Tic. Justament, part dels seus competidors són grans empreses de publicitat que fan tirades grans, tot fabricant a Orient. Durant la crisi, l’intrusisme d’aquesta mena d’empreses va ser especialment important. A Europa, d’empreses petites com Art-Tic n’hi ha alguna, però són molt especialitzades i no abasten un ventall de marxandatge tan ampli.

A l’hora de cercar clients, Carme Llasat té clar que cal distingir “entre, per exemple, un petit museu, que segurament tindrà al capdavant una persona inquieta molt dinàmica, i una gran institució cultural, que és visitada per tota la competència i estaran més abocats a negociar pre preu”.

Les dimensions d’Art-Tic li donen agilitat per innovar, tot i que paga el preu de ser plagiat: “El 2002 vam crear un marcapàgines que suposava una absoluta novetat mundial, i va ser copiat per tothom. Una cosa semblant ens va passar amb les camusses d’ulleres.”

Més i més suports.

La perdurabilitat del projecte empresarial d’Art-Tic passa per no aturar mai la màquina de crear nous suports -es fabricaran en sèries no pas gaire grans- sense perdre de vista les particularitats del mercat al qual va adreçat: “Hem creat unes corretges de gos destinades als castells del Loira, tot pensant que al públic francès li agraden molt els gossos.” La necessitat de nodrir contínuament el catàleg de nous motius fa que la inspiració s’hagi d’anar a trobar a cada cantonada: “La inspiració la trobem a la vida quotidiana, i per això vaig sembre amb una llibreta al damunt per prendre notes i fer esbossos de tot allò que veig.”

I també és possible incidir sobre aspectes determinats d’una obra o monument: “En el cas de l’Alhambra de Granada, hem fet un estudi geomètric dels alicatats, i així donem a conèixer aquest aspecte del monument.”

Art-Tic manté el compromís escrupolós de només vendre a les botigues oficials dels museus i altres institucions culturals, justament per donar valor als seus productes, tot deixant a banda les botigues que estan enfocades al turista.

Clients d’arreu ben qualificats

Art-Tic ja dsiposa d’una cartera de clients ben plena i ja són fins 300 els que es mantenen actius. Són museus de la talla del Picasso, Dalí, la Fundació Miró, El Prado, Thyssen, Guggenheim-Bilbao. O monuments com el palau de Versalles, la catedral de Burgos o els castells del Loira. A banda dels articles que puntualment es creen, Art-Tic manté col·leccions permanents dedicades a l’obra de Picasso, Sorolla o Miró, com a més destacades.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.