Hipoteca’t des del mòbil
Finteca permet ajustar la hipoteca ideal des del telèfon mòbil
Tot sembla indicar que en els darrers mesos s’ha animat el mercat hipotecari, i si l’any passat es van signar 400.000 hipoteques, enguany és previst que el sostre s’enlairi fins les 600.000, i en aquest moviment hi vol participar Finteca, el primer assistent hipotecari en format totalment app.
Com diu Carlos Avendaño, cofundador de la firma amb Kuan-Neng Foo, “estudiant el sector vam percebre que hi ha necessitats no cobertes, ja que els comparadors d’internet es limiten a això, i així l’usuari va perdut”. L’assessor mòbil de Finteca permet al possible comprador d’un habitatge fer-se un vestit a mida, segons les seves possibilitats, amb el telèfon intel·ligent com a eina i sense haver d’enfrontar-se a la tasca feixuga d’anar passejant d’oficina en oficina. La intenció de la empresa, segons els seus fundadors, és apoderar l’usuari, que haurà d’esmerçar menys temps per triar la hipoteca que millor li escau, amb el convenciment que ha fet una bona tria. L’app es vincula al portal immobiliari Photocasa perquè el comprador també pugui fer una llambregada al que hi ha al mercat, ciutat a ciutat i barri a barri. “La nostra intenció és donar resposta a tothom, als que cerquen la primera residència, als que busquen una segona, fins arribar a casuístiques més complexes.”
Al possible comprador, “li demanem ingressos, edat, deutes, si és assalariat o autònom, i així el qualifiquem”, explica Avendaño. Hom parteix del fet que el comprador, molt sovint, “no sap quina casa es vol comprar, però sí que paga, per exemple, 1.000 euros de lloguer i així està còmode. Amb l’app sap de forma immediata que pot aspirar a un habitatge d’uns 270.000 euros”. Des de l’app, l’usuari podrà comprovar la transcendència de factors com l’edat: “Li fem veure, de forma molt intuïtiva, que com més llarg és el període d’amortització de la hipoteca, més cara resultarà.” En aquest sentit, l’app està preparada per respondre a qüestions tan delicades com si convé més tipus fix que variable, així com desenvolupar de forma senzilla tot el procés d’una novació o subrogació. També se li informarà de tots els costos de notaria, registre, gestió i altres.
Anar al banc.
A l’hora de fer un esbós de qui pot demanar els serveis d’aquesta app, es tractaria d’algú de 28 a 40 anys, natiu digital, de solvència contrastada i que demanarà menys del 80% del capital.
Les ofertes que rebrà seran de vinculació màxima, així que la negociació final amb el banc tindrà lloc després d’enviar-hi la sol·licitud en ferm. Finteca exerceix de prescriptora dels bancs, que li donaran una comissió per cada hipoteca que es tanqui.
De moment, Finteca ha signat quatre acords de prescriptor amb els bancs, i a l’app hi apareix l’oferta de vint institucions financeres: “Estem parlant amb totes les entitats i esperem que vagin tancant-se acords en les pròximes setmanes.” Ja han arribat 1.000 sol·licituds i la previsió és tancar aquest 2018 amb una xifra de facturació d’uns 200.000 euros.
Finteca ha estat impulsada per la incubadora de negocis Nuclio Venture Builder, que ha aportat 80.000 euros al negoci, i l’empresa aspira a completar el finançament amb 220.000 euros més, per tal “d’invertir en equip i en màrqueting, sobretot orientat a xarxes socials”, explica Avendaño. El projecte empresarial es va gestar en un dels Nuclio Weekends organitzats pel fundador de la incubadora, Carlos Blanco. Entre un reguitzell de propostes, va estimar-se el projecte d’assessorament d’hipoteques dissenyat per Carlos Avendaño i Kuan-Neng Foo.
Internet, un front cada vegada més competitiu
Els bancs, els reals, cada vegada tenen més clar que internet està esdevenint un front crucial en la guerra del mercat hipotecari. Com ha analitzat el comparador HelpMyCash.com, les millors hipoteques d’enguany no es troben als aparadors dels bancs, sinó als catàlegs de les seves filials on line. L’estudi d’aquest comparador mostra com els préstecs bancaris amb més atractiu els ofereixen les versions virtuals de diverses entitats, com ara Banc Sabadell, a través d’Activo Bank; Banc Popular (Oficinadirecta.com); Banc Santander (Openbank) i Bankinter (Coinc). En la seva enquesta han pogut comprovar que la diferència no es troba en el tipus d’interès, que gairebé sempre és similar, sinó en les comissions i les vendes creuades.
Un cas que crida l’atenció és el d’Openbank, que comercialitza la millor hipoteca a tipus variable del mercat, a euríbor més 0,99%, sense fix inicial ni comissions, amb només la nòmina com a requisit de vinculació. La Hipoteca Variable del Santander, en canvi, incorpora comissions, demana més domiciliacions d’ingressos i l’ús de la targeta de l’entitat. En el cas de Sabadell i Activo Bank, la diferència està en l’assegurança de vida, que en el cas del banc tradicional és de prima única finançada, mentre que el banc digital permet pagar mensualment, la qual cosa suposa que surti més barata a la llarga. En el cas del Popular, la versió digital, Oficinadirecta.com, estalvia la comissió d’obertura, que per una hipoteca de 100.000 euros pot suposar un estalvi de 500 euros. Des de HelpMyCash.com es comenta, tanmateix, que els bancs tradicionals sempre estan més oberts a negociar condicions que els virtuals.