Economia

Empreses

La impremta del vi i el cava

Gràfiques Varias va celebrar el seu centenari l’any passat consolidada com una empresa capdavantera en l’etiquetatge d’ampolles de vi i cava

Ha diversificat el seu negoci a l’alimentació i la cosmètica, i a altres països

Les etiquetes que cava brut Torelló edició especial, Anna de Codorniu, Freixenet Cordón Negro i Carta Nevada, les cerveses Abadia i els vins López de Haro de la Rioja tenen quelcom més que la condició de ser begudes de consum lúdic o festiu. I és que les etiquetes que embelleixen els seus envasos surten del mateix taller: el que l’empresa Gràfiques Varias té, des de més de cent anys, a Sant Sadurní d’Anoia, municipi bressol del cava. La companyia va ser creada l’any 1918 per Josep Varias Bou, un jove emprenedor de 18 anys que decideix engegar un taller d’impressió als baixos de la casa familiar, al carrer Raval de Sant Sadurní. En aquella primera època, al taller s’imprimeix de tot: targetes, recordatoris, esqueles, cartells, programes de cinema, talonaris, papers de carta, fulls volants de publicitat i també etiquetes per a les empreses de cava: Codorniu, Freixenet, Rigol i Calixtus, entre d’altres, a més d’embalums de xocolata per a Simón Coll.

Un segle més tard, Varias supera el centenar de treballadors i els 10 milions d’euros de facturació (l’exercici del 2018 l’ha tancat amb 10,9 milions d’euros en vendes). Altres magnituds també han crescut durant aquests anys: l’empresa calcula que el 2017 van sortir diàriament de Gràfiques Varias un total d’1.400.000 etiquetes, un 80% de les quals eren autoadhesives.

Per bé que els grups Codorniu i Freixenet segueixen sent els principals clients de Varias, la impremta ha anat ampliant la seva cartera de clients fins a 350 empreses, i a més del sector dels vins i caves, s’està obrint pas entre les empreses de l’alimentació, la cosmètica i la cura personal.

“No hi ha gaires empreses d’arts gràfiques centenàries”, explica Josep Varias Ribot, director general de la companyia, que hi afegeix: “I menys encara que siguin familiars.” Per Varias, “és un orgull haver arribat on estem com a empreses familiar”. El directiu explica que l’empresa treballa ara per captar clients del sector del vi i del cava de fora de Catalunya (a l’Estat espanyol) i que se centren també en les empreses del sector del vi de França. “Tenim clients en aquest país i també amb el nord d’Àfrica, en aquest darrer cas d’empreses del sector de l’alimentació”, explica. Tot i estar molt focalitzat encara el seu negoci als vins i caves, la companyia, doncs, també treballa per a l’alimentació, la cosmètica i el sector químic.

“Tenim capacitat per oferir tot tipus de tècnica d’estampació, la qual cosa també ens fa atractius per als nostres clients, cada cop més exigents i que demanen productes amb relleus, estampacions o serigrafies o amb una combinació d’aquestes tècniques”, explica Varias.

Si fa vint-i-cinc anys, la veritable revolució en el sector de l’etiquetatge de productes va ser la tècnica de l’autoadhesiu (actualment, més de tres quartes parts del negoci es fan amb les etiquetes autoadhesives i la resta, amb producte tradicional que el client s’ha d’encarregar d’enganxar), avui dia, l’exigència dels clients cap a productes de major qualitat i acabat més acurat en són el repte. “La presentació del producte és actualment el que té una major importància entre els nostres clients, amb dissenys de molta qualitat”, explica Varias. Són, de fet, petites obres d’art en format de butxaca.

“Una impremta d’etiqueta”.
Coincidint amb el centenari de la casa, l’any passat es va editar el volum ‘Varias. 1918-2018. Una impremta d’etiqueta’, que recull les fites més importants de l’empresa, que també havia editat llibres, i que ara exporta a Rússia i a Cuba.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia