Servei i autoconsum, pilars del creixement de Nexus Energía
El grup energètic català va créixer un 16% i recentment s’ha introduït en el mercat de Mèxic
El mercat de la comercialització d’energia dels pròxims anys probablement no oferirà grans marges de benefici a les companyies, així que hauran d’apostar, com es planteja Nexus Energía, per una millora continuada del servei al client i per desenvolupar el nou paradigma del mercat: l’autoconsum.
Mostra d’aquesta estratègia és la recent aliança del grup Nexus Energía amb l’empresa Validated ID per a la implementació de la signatura digitalitzada VIDSigner a The Yellow, filial del sector domèstic i pime. Com diu Alberto de Alvarado, director de màrqueting corporatiu de Nexus Energía: “Necessitàvem un procés de firma digital integrada i amb orientació al client, per assegurar un procés de signatura de contracte ràpid, que es pogués executar des del web o des de la plataforma de CRM interna, però que assegurés la validació per part del client final.” Com afegeix, la companyia “gestiona una mitjana de 800 a 1.100 noves signatures al mes a través dels serveis del grup, cosa que suposa un estalvi de prop de 5.000 pàgines de paper”. Al grup ja es gestionen a través de VIDSigner un total de set marques.
El grup també té bones expectatives dipositades en el nou mercat de l’autoconsum, especialment, com ressalta el director general del grup, Joan Canela, en el segment industrial: “Amb l’emmagatzematge en bateries, la venda d’energia al mercat pot proporcionar a les empreses ingressos per amortitzar la inversió en períodes més curts.” Tanmateix, no s’està d’assenyalar que “la gran qüestió és com evolucionarà el preu del mercat, no és clar que baixi, si cessa l’activitat de la nuclear i s’ha de recórrer al gas per marcar el preu”. A més, afegeix, “els 250 terawatts de consum anual a tot el territori de l’Estat sembla que no evolucionen a l’alça, i al capdamunt es parla de posar al mercat 100 Gw més de potència”. Nexus Energía arriba al 2019 amb un negoci plenament consolidat: una facturació de 1.100 milions d’euros el 2018 (un 16% més que l’exercici anterior), i un ebitda que raneja els 10 milions d’euros, amb un resultat esperat de 5 milions d’euros. El grup, a través de les diverses divisions, gestiona 11.000 Gwh/any i té 45.000 clients, 15.000 en el mercat domèstic i 30.000 en el segment d’empreses. Un 40% del negoci correspon a la representació de l’energia de productors d’energia renovable, amb un lideratge indiscutible en el sector fotovoltaic, en què ocupa el 40% (20.000 plantes fotovoltaiques). L’altre 60% del negoci es genera en la comercialització al client final. El mercat de la representació, com explica Canela, “s’està mostrant prou estable, s’ha revifat amb les tres subhastes, hi ha fins a 10.000 Mw per lliurar”. És un negoci que, “si bé no ofereix gaire marge, sí que atorga capacitat financera i flux de circulant”. . En la comercialització a client final hi ha hagut un creixement del 18% en volum de GWh. “Teníem molta cartera a preu fix, i fent ofertes a preu indexat ens ha ajudat a captar nous clients.” A més, Nexus s’ha beneficiat de l’obertura a les administracions públiques i una estratègia de canal comercial, amb agents que aporten clients. A través d’Esfera Luz, la marca de llar de The Yellow Energy que subministra energia 100% verda i gas, el grup es proposa aconseguir 10.000 clients cada any, una estratègia que inclou operacions de compra massiva. “Estem captant 250 clients cada setmana, i assolint 25.000 clients, Esfera Luz ja esdevé rendible.” Nexus també està potenciant el model de marca blanca, és a dir, vendre energia a través d’altres marques. “Si l’encertes, pots fer algunes desenes de clients de cop.” El grup cobreix tot l’Estat, amb nou delegacions pel territori peninsular i les illes, mentre que a Alemanya, la filial Nexus Energie disposa d’una xarxa de nou delegacions, en un mercat que, com diu Canela, “ofereix més marge comercial que el nostre, ja que el preu del pool és més baix, encara que està molt més madur”, segons Canela. L’operadora Luzboa opera des de la localitat de Viseu per a tot el Portugal continental, i a Mèxic des de fa quatre mesos opera Nexus Energía MX. “És un mercat d’oportunitats, en què el mercat de representació té a l’abast parcs de fins a 500 Mw.” Ha començat en el segment de representació per escometre més endavant el mercat de comercialització a client final.
Oferir valor és la diferència
“El client ha de pagar pel servei, més que pel preu”, diu Joan Canela. Com explica Alberto de Alvarado: “Amb l’eina d’algoritmes d’intel·ligència, fem anàlisis per recomanar als clients solucions sobre com optimitzar el consum energètic, amb consells, per exemple, per millorar l’eficiència dels seus electrodomèstics, o si li convé fer un canvi de tarifa.”
Així mateix, el grup energètic també disposa d’un sistema de scoring per analitzar la solvència dels seus clients potencials.