Audàcia netejadora

KH Lloreda és una empresa que ha aconseguit liderar un segment del mercat dels productes de neteja i ha desafiat la crisi

«La qualitat abans que el preu» és la divisa que mou l'acció mercantil de l'empresa vallesana KH Lloreda i que li ha reportat beneficis notables en el sector competitiu dels productes de neteja. El 2009 ha assolit una facturació, rècord en la història de la companyia, de 33,7 milions d'euros i la quantitat continuarà creixent aquest 2010, segons les previsions i els resultats del primer trimestre. En la dura conjuntura econòmica, el president de la companyia hi veu una oportunitat de millorar les xifres de tots els productes, que van des del KH-7 Quitagrasas –l'emblema de la companyia–, amb tots els seus productes derivats (anticalç i vitroceràmiques), fins als de les marques Zas!, Sinmanchas o bé Desic, que permeten introduir la firma en els camps de la neteja de cuines, mobles, roba i insecticides. Per això, KH Lloreda ha mantingut la política d'inversions, tant en publicitat a la televisió (fonamental en els productes de consum) com en recerca, desenvolupament i investigació de productes nous, una àrea que ja concentra el 3,3% net de la venda.

L'empresa afirma que l'evolució econòmica, important, sobretot es basa en escoltar les opinions dels consumidors –presents fins i tot en les etiquetes d'alguns productes– i oferir-los un bon servei de postvenda, si és que han tingut algun problema en la venda d'aquest.

Malgrat aquest creixement, KH Lloreda manté els trets distintius d'una empresa familiar i aposta per fer-hi participar els empleats, tant en la presa de decisions com també en l'expressió exterior de la firma. Un bon exemple, significatiu, és que van fer participar els treballadors en el càsting per escollir els protagonistes d'un dels seus darrers anuncis.

LES DADES

Any de fundació de l'empresa
1949. Originàriament l'empresa feia recobriments metàl·lics
Adreça de la seu corporativa
Polígon industrial Can Castells. Passeig de la Ribera, 111 08420 Canovelles Tel. 93 849 26 33
Principals directius
Josep Maria Lloreda, president
Cristina Bujaldon, directora financera
Xavier Carruesco, director SIG i recursos humans
Jaume Cardellach, director tècnic
Daniel Lancho, director d'operacions
Jesús Navalon, director de vendes
Meritxell Domingo, directora de màrqueting
Plantilla
79 treballadors
Pàgines web
www.khlloreda.com

LA HISTÒRIA

Una reconversió reeixida.
La història de KH Lloreda és d'èxit i singular. L'empresa es crea el 1949, però inicialment es dedicava a fer recobriments metàl·lics. El 1994 una potent crisi colpeja el sector i comporta la desaparició de múltiples companyies, tant grans com petites. De la quinzena de clients que KH Lloreda tenia en cartera es queda només amb dos. A causa d'aquesta conjuntura, els propietaris de la firma només tenien dues opcions: tancar o reconvertir-se, i van optar per mantenir la força productiva canviant de sector. Això va ser possible, entre altres coses, perquè ja disposaven d'un producte desengreixador per a consum propi, el KH-7, del qual havien fet ja una petita distribució. D'aquesta manera, un producte per netejar productes industrials, autofabricat, es converteix en la llavor del ressorgiment d'una empresa catalana.
JOSEP MARIA LLOREDA

«No ens preocupa el preu sinó la qualitat»

En l'última dècada han entrat amb força en un mercat molt competitiu, com és el dels productes de neteja, quina n'és la clau?
–«Com a empresa de recobriments metàl·lics, estàvem relacionats amb tota una sèrie de sectors que ens exigien molta qualitat i una bona gestió dels processos productius. Aquesta cultura l'apliquem a l'hora de fer detergents, cosa que és diferent del que fan altres empreses, que treballen per preu o per fer bo un màrqueting. Hem cercat productes molt bons i molt efectius. No ens preocupa el preu, ens preocupa la qualitat.»
–Com s'aconsegueix la confiança del consumidor?
–«La qualitat té un problema: s'ha de pagar; però també té un avantatge, si funciona, el preu deixa de tenir importància.»
–Existeix el producte de neteja miraculós?
–«No. En general, els productes de neteja s'especialitzen. Tenim la sort que responem força bé en totes les gammes: tant tenim productes per a la casa com per als hobbies. El nostre èxit rau en haver aconseguit productes per a tota la família.»
–Són una empresa pionera en garantir la conciliació entre la vida familiar i la laboral.
–«Fa sis anys vam crear una llar d'infants dins l'empresa perquè és bo per als empleats i per a l'empresa. I oferim a les mares fer mitja jornada tant temps com vulguin si no fan tota la baixa per maternitat; la majoria ho han acceptat. L'empresa no perd la persona i el treballador està content. És bo i és rendible.»
–Això deu haver aportat estabilitat a la plantilla?
–«Tenim una plantilla estable i formada per gent feliç. Aquí permetem a les persones que atenguin les seves necessitats personals, les urgències que els sorgeixen. Només han d'avisar un company que està preparat per cobrir-los. Cada treballador té el que nosaltres en diem un backup, que garanteix la feina del company si ha de marxar o està de vacances. Fins i tot jo tinc una persona que pot fer la meva feina. No hi ha ningú imprescindible. L'únic que demanem als treballadors a canvi és compromís amb la companyia.»
–Inverteixen molt en innovar sistemes interns a l'empresa.
–«Treballem molt per modernitzar i optimitzar el procés productiu. Això ens ha permès mantenir a ratlla els costos i, per tant, no hem hagut d'apujar el preu dels nostres productes, i això els consumidors ho agraeixen.»
–Noten molt la crisi?
–«Quan va començar la crisi ho vam notar com tothom. L'any passat, però, vam decidir prendre una actitud extremadament positiva envers la crisi. Hi ha moltes empreses que en una situació com l'actual cometen errades per por i aquest és el parany on nosaltres no volíem caure. Per això hem fet més inversions que mai, perquè hem tingut la possibilitat de fer coses més barates, perquè en aquest context els proveïdors es mostren més receptius. Per exemple, el cost de les campanyes de televisió ha disminuït sensiblement. Ens podíem haver estalviat els diners però hem apostat per fer més anuncis aprofitant la rebaixa dels preus. Què ens està passant? Estem creixent molt.»
–Certs dels seus productes porten l'etiqueta ecològica. No és habitual associar neteja i respecte ambiental.
–«Quan ens vam plantejar l'ecolabel era com una idea de futur, perquè els nostres consumidors ens deien que els era indiferent que el producte portés aquesta etiqueta; volien eficàcia. I a sobre, ens trobem que la Unió Europea augmenta l'exigència per tenir aquesta etiqueta, de manera que pràcticament les perdre'm totes. I som l'única empresa a Europa que fa servir com a argument de vendes que tenim aquesta certificació! Som líders a Europa en quilos de productes ecològics venuts i ara ens trobem amb aquesta situació. La UE ens demana que traguem el perfum dels productes però els consumidors ens ho rebutgen. Vull vendre, no estic boig. Enlloc d'abaixar els criteris per forçar les multinacionals a donar el pas endavant, la UE fa a l'inrevés, és incomprensible.»
–Es plantegen assumir el repte de la internacionalització a partir d'empreses familiars com la seva?
–«Reconec que és una fórmula un pèl estranya, però estem convençuts que no cal treballar per a una multinacional. El que proposem a les empreses estrangeres és aprofitar la xarxa comercial que cadascú té en el seu territori per introduir-hi els productes propis, que siguin compatibles amb els nostres, i sempre que siguin de qualitat i respectin el medi ambient.»

k

L'entrevista extensa a www.elpunt.cat



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Anna Pruna
Presidenta d'Indescat

“La inversió en ‘sportech’ és a les beceroles”

barcelona

L'sportech vol superar marques

Barcelona
Xavier Garcia
director del Tech Tourism Cluster de Catalunya (TTC)

“L’impacte del turisme té resposta des de la tecnologia”

Barcelona
LA CRÒNICA

A l’Expocasió, no val a badar

GIRONA

Comença la reforma integral de l’hotel Best Western Premier CMC, amb dos milions d’inversió

girona

Bumerang, l’‘start-up’ que evita 2.500 envasos d’un sol ús al dia

Barcelona

Empatif s’enfoca a guanyar volum, també amb compres

Manresa
ECONOMIA

Compres i milers de visitants a la fira Expocasió de Fornells

fornells de la selva

Continua la Vaga a la multinacional DXC Technology

girona