Economia

Desplaçar-se pel territori sortirà més car l’any vinent

Hi haurà encariments en el transport públic de Barcelona

L’ATM del Camp de Tarragona apuja les tarifes per primera vegada des del 2014 i la de Girona tenia els títols congelats des del 2013

Moure’s serà més car, es miri com es miri, a par­tir de l’any que ve. Ja sigui en cotxe o en trans­port col·lec­tiu, tocarà gra­tar-se, encara més, la but­xaca. En seran l’excepció alguns des­comp­tes en el trans­port públic per als grans usu­a­ris, sobre­tot els veïns de la ciu­tat de Bar­ce­lona que l’usen diària­ment, però no per als de l’àrea metro­po­li­tana que en fan un ús més esporàdic.

L’Auto­ri­tat del Trans­port Metro­po­lità (ATM) ha sac­se­jat la col·lecció de títols de trans­port amb la cre­ació d’alguns de nous, entre els quals hi ha la T-Casual, que subs­ti­tu­eix la T-10, s’apuja 1,15 euros (en el cas de la zona 1) i no es podrà com­par­tir, ja que serà un bit­llet uni­per­so­nal. Amb tot, les crítiques d’usu­a­ris que en fan un ús més esporàdic però també inten­siu va por­tar a anun­ciar també, dies després, la cre­ació d’un nou títol, la T-Fami­liar, per subs­ti­tuir en alguns casos la T-10, ja que serà un títol mul­ti­per­so­nal, de 8 viat­ges, cos­tarà 10 euros per a la zona 1, durarà 30 dies con­se­cu­tius i entrarà en ser­vei l’1 de març.

Segons el nou sis­tema tari­fari de l’ATM, els nous títols seran la T-Usual, la T-Casual, la T-Jove, la T-16 i la T-Fami­liar, men­tre que en des­a­pa­rei­xe­ran d’altres com la T-50/30 i la T-Tri­mes­tre. A l’àrea del Ber­guedà i el Ripollès, les tari­fes per al 2020 es con­ge­len, ja que els veïns d’aques­tes zones no dis­po­sen d’altres mit­jans públics de trans­port, segons reco­nei­xia el con­se­ller de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat, Damià Cal­vet.

També el con­sell d’admi­nis­tració de l’ATM del Camp de Tar­ra­gona ha apro­vat un incre­ment del 2% de les tari­fes dels abo­na­ments de trans­port públic del ter­ri­tori que for­men part del sis­tema tari­fari inte­grat, que esta­ven con­ge­la­des des del 2014. Així, per exem­ple, pel que fa als títols ordi­na­ris mul­ti­vi­atge, la T-10 d’una zona cos­tarà 12,25 euros; la T-10/30 en valdrà 9,95; la T-50/30, 33,15, i el preu de la T-Mes serà de 46,60.

L’ATM de Girona també ha anun­ciat que aug­men­tarà, de mit­jana, un 2% els preus de les diver­ses tar­ge­tes de bus. Els preus de la T-Mes esta­ven con­ge­lats des del 2013 i la resta, des del 2014. El preu de la T-10 s’apu­jarà 30 cèntims i pas­sarà a cos­tar 11 euros per a tra­jec­tes d’una sola zona. La T-10/30 s’enca­rirà només 20 cèntims, amb un cost de 9,70 euros, i la T-50/30 serà 1,2 euros més cara i valdrà 35 euros a par­tir de l’1 de gener del 2020. Final­ment, la T-Mes valdrà 47 euros (1,2 euros més cara que el 2019). D’altra banda, l’ATM con­fia a tan­car el 2019 amb un 4,25% més de pas­sat­gers res­pecte als que van uti­lit­zar el bus el 2018 i superar així els 8 mili­ons d’usu­a­ris.

Auto­pis­tes més cares

I si el bit­llet de bus s’enca­rirà a l’àrea de Bar­ce­lona, també tocarà el rebre als que cir­cu­lin en cotxe per les auto­pis­tes AP-7, AP-2 i C-33. Les tres vies, que depe­nen del govern espa­nyol, expe­ri­men­ta­ran una pujada dels preus dels peat­ges de gai­rebé l’1%. En el cas de l’AP-7, la pujada s’apli­carà al tram que va de la Jon­quera a Salou, perquè de Salou cap al sud la via que­darà lliure de paga­ment.

De la mateixa manera, els peat­ges de les auto­pis­tes de la Gene­ra­li­tat dei­xa­ran de ser gratuïts per als vehi­cles de bai­xes emis­si­ons, segons va apro­var el govern a prin­ci­pis de desem­bre. La modi­fi­cació del sis­tema de des­comp­tes pretén adap­tar-lo a la política medi­am­bi­en­tal de la Gene­ra­li­tat i a la situ­ació actual del parc auto­mo­bilístic.

LES XIFRES

2
per cent
calculen alguns experts que es podrà estalviar en el rebut de la llum quan entrin en vigor els nous trams.
1,15
euros
més que la T-10 valdrà la T-Casual, el títol de transport que la substituirà a l’àrea metropolitana, no sense polèmica.
0,9
per cent
s’apujaran les pensions si finalment el govern de Pedro Sánchez considera que té prou suports.

La falta de govern a l’Estat retarda decisions de pes

L’exercici es tanca sense decisions governamentals a la capital de l’Estat sobre aspectes tan rellevants com ara el salari mínim interprofessional (SMI), les pensions i el salari dels funcionaris. Les incògnites sobre els suports que rebrà l’executiu ara en funcions per tirar endavant han deixat en suspens totes aquestes novetats que se solen anunciar en el tombant d’any. Així, fins que no hi hagi un gabinet consolidat, no sabrem si les pensions, efectivament, s’apugen d’acord amb l’IPC, o si s’aplica la proclamada pujada del SMI. I encara hi ha altres factors que afectaran la butxaca dels ciutadans, com els canvis en el rebut de la llum. Segons confirmen diverses fonts, la fixació de les tarifes elèctriques canviarà aviat, ja que per primer cop no serà igual arreu de l’Estat. A més, gràcies a la nova metodologia enviada per la CNMC al Consell d’Estat seguint la directiva europea, es dividirà la tarifa en nous trams horaris.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia