Economia

Nissan tancarà la planta de Barcelona, segons el diari japonès ‘Nikkei’

La multinacional replega la presència a Europa i traslladarà la producció a fàbriques de Renault

La plantilla de la planta barcelonina està en vaga indefinida contra l’amenaça del tancament des del 4 de maig

Nissan tancarà la planta de la Zona Franca de Barcelona i traslladarà la producció a fàbriques de Renault, segons informa aquest dijous el diari japonès Nikkei. Si la planta barcelonina tanca, estarien en risc més de 3.000 llocs de treball directes i 20.000 indirectes, segons els sindicats.

Aquesta possible retirada de la multinacional japonesa s’emmarca en un pla de reestructuració per fer front a la caiguda de vendes que ha provocat la pandèmia de la Covid-19 i després d’anys de disminució de beneficis.

La informació del mitjà japonès arriba després de mesos de filtracions sobre que la firma japonesa aprofitarà la crisi del coronavirus per a reduir la presència a Europa i replegar-se al Japó, la Xina i als Estats Units, en un moment on l’aliança Renault-Nissan-Mitsubishi es veu obligada a reorganitzar-se per fer front a la conjuntura.

Segons el mitjà, Nissan podria reduir la seva capacitat de producció un 20% fins a l’any fiscal que acaba al març del 2023. La multinacional presentarà els resultats del 2019 i inici del 2020 el proper 28 de maig.

Els treballadors de l’empresa japonesa a Catalunya estan en vaga indefinida des del 4 de maig per protestar per l’amenaça de tancament, que plana sobre la fàbrica. L’empresa automobilística ja va anunciar a principis d’any que estudia la viabilitat de les seves instal·lacions.

Nissan va reiniciar l’activitat a la Zona Franca el 4 de maig per poder acabar una comanda de més de 1.000 pick-ups que havia d’enviar a finals de maig. Dos dies més tard es va haver de paralitzar la producció per problemes de subministrament derivats de la vaga indefinida de treballadors, que s’ha concentrat al centre d’estampació de Montcada i Reixac.

En un inici, l’automobilística va decidir enviar a casa tots els treballadors afectats per la manca de peces a casa en un permís retribuït, però va acabar optant per incloure els 900 treballadors de la línia 2 a l’expedient de regulació temporal de l’ocupació (ERTO) per causa de força major que tenia encara vigent.

Els sindicats han presentat una demanda contra la multinacional perquè consideren que aquest moviment “vulnera el dret de vaga”.

El comitè d’empresa s’ha de reunir aquest divendres amb el departament de Treball per tractar el conflicte actual.

Baixada d’activitat

Abans de l’aturada provocada per l’epidèmia, la fàbrica de la Zona Franca produïa al 30% de la seva capacitat. Durant l’últim trimestre, l’empresa va comunicar la pèrdua d’un model, la pick-up X Class de Mercedes, i la reducció de la producció de la furgoneta e-NV200.

La direcció europea va assegurar que l’informe sobre la viabilitat de l’empresa no es faria públic abans de l’estiu. Mentrestant, els treballadors van iniciar un seguit de protestes per reclamar nous models que permetessin salvar la planta i que van quedar aturades per la pandèmia.

USOC reclama un desmentit a Nissan

El sindicat USOC ha demanat a la direcció de Nissan Espanya que desmenteixi “d’immediat” les informacions sobre la pretesa decisió de la multinacional de tancar la planta de la Zona Franca de Barcelona, tal com recull aquest dijous el diari japonès Nikkei.

“Si no és així Nissan demostraria, un cop més, que se’n riu no només ja dels treballadors sinó de les administracions, tant catalanes com espanyoles”, assenyala el sindicat en un comunicat.

USOC recorda que la direcció de Nissan ha explicat en diverses ocasions que el 28 de maig anunciarà els seus plans globals pel que fa a la producció, en un context de descens de les vendes accentuades ara per la crisi de la Covid-19.

És per això que demana a la resta de formacions sindicals que no es facin ressò d’aquestes notícies, que “poden ser certes o poden ser un intent més de desestabilització, tant de les converses que es mantenen entre els governs i Nissan, com de les mobilitzacions que duem a terme els treballadors de tots els centres de Nissan”.

Finalment, exigeix a Nissan un “compromís ferm” per mantenir l’activitat industrial i l’ocupació a les plantes que té a Espanya. Al mateix temps, recorda a les administracions públiques que tenen el deure de “defensar el seu poble” fins “a les últimes conseqüències”. “Si cau Nissan pot ser la primera de moltes”, alerten.

Foment demana a les administracions que “evitin el tancament de Nissan”

La patronal alerta que 25.000 treballadors entre directes i indirectes depenen de la multinacional japonesa
RedacACNció

Foment del Treball ha demanat a les administracions que “evitin el tancament de Nissan” després que aquest dijous el diari japonès Nikkei hagi publicat que la multinacional traslladarà la producció de Barcelona a fàbriques de la sòcia francesa Renault.

“Cal negociar i trobar sortides amb els accionistes”, ha afirmat el president de la patronal, Josep Sánchez Llibre, en un comunicat. Foment reclama al govern espanyol i al català que ofereixin “alternatives i opcions” a la marca per evitar el tancament.

L’entitat subratlla que unes 25.000 persones depenen de la multinacional de manera directa o indirecta, i que el tancament seria “un cop molt dur” per a la indústria i l’ocupació a Catalunya en un moment “especialment greu” per la pandèmia.

Finalment, Foment del Treball ha explicat que “treballa amb el sector de l’automoció” per preparar “diferents escenaris” que “donin alternatives” als treballadors.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.