Economia

CARLES ANDREU

PRESIDENT DE LA DO CONCA DE BARBERÀ

«Estem molt convençuts de la qualitat dels nostres vins»

La DO Conca de Barberà aglutina una vintena de cellers molt arrelats a la comarca

El viti­cul­tor Car­les Andreu, copro­pi­e­tari de les caves que por­ten el mateix nom, és el pre­si­dent del Con­sell Regu­la­dor de la Deno­mi­nació d'Ori­gen Conca de Bar­berà. Andreu fa un balanç de la llarga tra­jectòria que suposa la fita dels 25 anys i parla de les expec­ta­ti­ves de futur d'aquesta petita deno­mi­nació d'ori­gen que s'apro­xima a les 6.000 hectàrees.

–Quins són els ante­ce­dents de la DO Conca de Bar­berà?
–«Tot i ser una zona viti­vinícola de tra­dició, a la Conca de Bar­berà la vinya con­re­ada es venia a ter­ce­res per­so­nes, prin­ci­pal­ment a empre­sa­ris de Sant Sadurní d'Anoia, al Penedès. No hi havia empre­ses embo­te­lla­do­res. De fet, la DO va sor­gir fa 25 anys amb la intenció de ser capaços d'embo­te­llar una part de la pro­ducció.»
–Quin ha estat el procés per com­plir aques­tes expec­ta­ti­ves ini­ci­als?
–«Ha estat un procés lent però segur. Durant aquest llarg període, entre cellers pri­vats i coo­pe­ra­ti­ves, s'hi han adhe­rit un total de 24 cellers, amb una pro­ducció anual de 32 mili­ons de qui­los de raïm i una altra part de cava, del qual només un 10% s'embo­te­lla i es comer­ci­a­litza a la Conca.
El fet que la sor­tida històrica dels vins de la Conca fos ela­bo­rar vi de base per a cava ha pro­vo­cat un crei­xe­ment més lent, ja que, en dis­po­sar de grans empre­ses que ens com­pra­ven els vins, els viti­cul­tors no tenien la neces­si­tat d'haver-se d'espa­vi­lar pel seu compte.»
–En aquests moments, quins són els objec­tius?
–«El nos­tre objec­tiu és donar a conèixer la DO, que crec que encara és molt des­co­ne­guda arreu. El futur de la DO és créixer, arri­bar a embo­te­llar el màxim d'ampo­lles pos­si­ble. Hem de tenir en compte que la DO Conca de Bar­berà és de les més peti­tes de Cata­lu­nya en volum d'ampo­lles, d'1,5 mili­ons anu­als. Però no interessa tant créixer en quan­ti­tat, sinó en qua­li­tat. Inten­tem ven­dre ter­ri­tori, però l'esforç al final és una tasca que fan els matei­xos cellers. El 60% de la pro­ducció es comer­ci­a­litza a l'estran­ger. L'expor­tació prin­ci­pal­ment es fa països con­su­mi­dors emer­gents, com poden ser Bèlgica i Holanda, que no són pro­duc­tors.»
–Quins recur­sos es des­ti­nen a la pro­moció de la DO Conca?
–«La comarca té un poten­cial en eno­tu­risme altíssim i els cellers orga­nit­zen visi­tes guia­des i rea­lit­zen venda directa, apos­tant cada vegada més per aquest model. Des de fa dos anys, par­ti­ci­pem a la Set­mana Medi­e­val de Mont­blanc, on dis­po­sem d'un espai propi, a la plaça dels Àngels, per donar a conèixer els nos­tres vins, i enguany ha estat un èxit.»
–Com a deno­mi­nació d'ori­gen, es fa difícil fer-se un espai en el món del vi?
–«Més que res que es parli dels nos­tres vins i la nos­tra zona de pro­ducció. Nosal­tres estem molt con­vençuts de la qua­li­tat dels nos­tres vins, però s'ha de tenir pre­sent que hi ha un mer­cat molt com­pe­ti­tiu, amb una setan­tena de DO a Espa­nya, i a Cata­lu­nya ja en som una dot­zena.»
–Quin és el pano­rama actual dins el sec­tor?
–«És un moment difícil per a tots. No és fàcil ven­dre. Nosal­tres tenim una relació entre qua­li­tat i preu molt bona, i això ens ajuda a poder aguan­tar. La DO aplega cellers molts fami­li­ars i arre­lats, que for­men part del patri­moni viti­vinícola de la comarca.»


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia