Economia

L'empresariat turístic del Maresme reivindica el valor «segur» del sol i la platja

El sector lamenta un inici de temporada fluix i manté la confiança que l'estiu se salvi amb les reserves d'última hora

«No esperem un gran estiu, però confiem que no serà pitjor que l'anterior.» El president del Gremi d'Empresaris d'Hostaleria del Maresme, Santiago García Nieto, es mostra esperançat que el clima i l'oferta de qualitat d'una zona qualificada al mercat com a «econòmica» seran incentius més que suficients per fer venir els turistes a les poblacions de referència de la comarca. Calella, Pineda, Malgrat i Santa Susanna disposen de més de 35.500 places hoteleres i 17.000 de càmping. L'oferta més significativa després de la ciutat de Barcelona, però que a hores d'ara encara costa d'omplir.

No al 100%

«El juny ha estat fluix i el temps tampoc hi ha acompanyat», puntualitza García Nieto, que reconeix que més d'un hotel ha arribat pels pèls a superar tres quartes parts de l'ocupació. Una constatació que també assenyala el president de Pineda Turística, Jordi Noguera, el qual hi afegeix que aquest any les vendes al mercat nacional de l'agost «s'estan endarrerint més que no pas l'any passat». De fet, l'empresariat reconeix que el canvi d'hàbits a l'hora de triar i reservar destinació de vacances els manté en una situació constant d'alerta. «S'ha acabat allò de tenir les reserves fetes dos mesos abans, perquè ara la gent busca les ofertes i es decideix a última hora», explica García Nieto, i Noguera hi afegeix que «les entrades i sortides que teníem només els dissabtes i els dimarts ara s'han calmat, i de moviment de clients n'hi ha cada dia».

El president de la fundació turística Santa Susanna i president, al mateix temps, de la Fundació Costa de Barcelona-Maresme, Joan Campolier, confia força en el turisme de proximitat, però també admet que el gros d'ocupació «continua en mans dels alemanys, anglesos i holandesos». «El clima i les platges que tenim aquí, complementades amb un servei de primera qualitat, no es troben enlloc més», defensa.

Tots tres, i la resta d'empresaris consultats, però, critiquen que la pujada de l'IVA el mes de juliol –del 7% al 8% al sector– els ha obligat a assumir-lo i no repercutir-lo en el preu final que paga el client. «Si a això s'hi afegeix que els preus no s'han tocat respecte de l'any passat, queda tot dit», conclou Jordi Noguera.

Reinventar-se

El debat etern sobre la necessitat d'oferir un plus extra als turistes que visiten la zona nord del Maresme perquè no la canviïn per destinacions més exòtiques continua obert. Des del Consorci de Promoció Turística Costa de Barcelona-Maresme es treballa des de fa temps per farcir l'estada dels turistes amb un grapat d'activitats diverses que poden oferir municipis que fins fa ben poc veien això del turisme molt lluny. També hi ha ajudat la posada en marxa d'iniciatives ambicioses que superen els límits territorials de les poblacions i reclamen el compromís i la complicitat de bona part de la comarca. L'exemple més clar és la prova esportiva Challenge, que es torna a fer per segon any consecutiu i que fa venir atletes d'arreu d'Europa. Una altra de les experiències en què s'ha posat moltes esperances, i en especial adreçada al turista d'aquí, de Catalunya, és la sèrie de TV3 La Riera. A ningú no se li escapa que entrar cada dia a les cases de milers de ciutadans i «colar» imatges idíl·liques del Maresme ajuda a instaurar en l'imaginari col·lectiu que unes vacances a la costa són perfectament assumibles. Ara el pas previst és la creació de productes autòctons que ajudin a acabar de perfilar aquesta imatge de comarca. De moment, i d'esquitllada, perquè la iniciativa no ha sortit del Maresme sinó del Gremi de Pastissers de Barcelona, ja s'han començat a comercialitzar uns dolços anomenats estrelles que ha inventat la família de restauradors de La Riera. I és que la gastronomia té un gran públic.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia