Economia

El govern agilitza els tràmits per a projectes “estratègics”

Aprova un reglament pioner que rebaixarà terminis dels passos burocràtics previs en inversions considerades tractores

Calcula generar un estalvi de vora 45 milions a empreses i autònoms

La tramitació per implantar projectes empresarials que es consideri que tenen un caràcter “tractor” per a l’economia del país s’agilitzarà d’aquí a vint dies, quan entrarà en vigor el decret de reglament de la llei de facilitació de l’activitat econòmica, una norma qualificada de “pionera a Europa” que el consell executiu va aprovar ahir. “Creem una via ràpida administrativa per als projectes estratègics”, resumia el conseller d’Empresa, Roger Torrent.

El decret preveu que s’aplicarà una tramitació “preferent i d’urgència” per part de l’administració a empresaris i autònoms a fi de facilitar les inversions que generen més competitivitat, que el govern ha establert que hauran de ser projectes industrials o de serveis a la producció, amb l’objectiu de contribuir a la reindustrialització i a la transformació del model productiu. Segons Torrent, es consideren “projectes estratègics” els que aportin valor afegit en àrees com el desenvolupament tecnològic i la innovació, o bé estiguin lligats a la xarxa de distribució dels subministraments necessaris per a l’activitat econòmica. També s’hi englobaran les fusions de pimes o empreses emergents a fi de guanyar dimensió.

El reglament preveu reduir a la meitat els terminis per a la concessió de la majoria de tràmits burocràtics necessaris per a la implantació d’una activitat, com ara els urbanístics o projectes d’obra, llevat que afectin tercers implicats. També els tràmits d’avaluació ambiental, per als quals fins ara hi havia 36 mesos de termini, es reduiran en nou mesos, fet que redundarà alhora en un estalvi que es calcula en uns 390.000 euros. En conjunt, la simplificació administrativa que introdueix el decret, que segons el govern beneficiarà unes 564.000 empreses i 362.000 autònoms, podria generar en total un estalvi de vora 45 milions.

Per poder-se acollir a aquesta via ràpida, els projectes hauran de tenir una inversió mínima en actius fixos productius de 20 milions d’euros (que, a fi de facilitar el reequilibri territorial, es redueixen a 10 en projectes a les vegueries de les Terres de l’Ebre, Ponent, el Penedès i l’Alt Pirineu i Aran); hauran de generar un mínim de 75 llocs de treball directes durant tres anys; el volum de facturació de compres, subministraments i serveis a proveïdors amb seu a Catalunya haurà de superar el 40%, i caldrà que incorporin energies renovables per a l’autoconsum. Els criteris han estat consensuats en el marc d’una comissió transversal formada per diversos departaments i representants de l’administració local, les entitats municipalistes i les diputacions, que també farà seguiment dels projectes estratègics que s’aprovin a partir d’un grup de treball específic.

El decret, a més, consolida el model de finestreta única empresarial d’acord amb el principi del once only (‘només un cop’), a fi que no calgui repetir un tràmit o donar les mateixes dades davant nivells administratius diferents. A més, sempre que es pugui, com han fet ja molts ajuntaments, se substituiran els tràmits d’autorització pels de comunicació, a fi d’eliminar esperes. Igualment, es crea un directori d’empreses, establiments i registres per concentrar la informació que tenen les administracions sobre les activitats econòmiques i s’és pioner en la regulació de la figura de la “persona autoritzada”, que podrà actuar com a beneficiària.

LA FRASE

Catalunya estarà preparada per donar cabuda amb la màxima rapidesa a projectes tractors i estratègics per al futur del país
Roger Torrent
conseller d’empresa i treball

Endavant el decret llei dels VTC

El govern també va aprovar ahir el decret llei de mesures urgents en matèria de lloguer de vehicles amb conductor. El text, que serà vigent durant dos anys prorrogables a dos més mentre no s’aprova una nova llei, permetrà que els vehicles de transport amb conductor (VTC) puguin continuar operant en territori de l’àrea metropolitana de Barcelona (AMB) a partir del 30 de setembre, quan decau el decret espanyol actual i la regulació passarà a la Generalitat. Com en els taxis, les autoritzacions les atorgaran els ajuntaments i l’AMB. El decret fixa que ha de passar un mínim de 15 minuts entre que es contracta i es rep el servei, i els VTC no poden circular a la recerca de clients. Si s’incompleixen aquests requisits es preveuen multes entre els 201 euros i els 6.000, en cas de reincidència o de treballar sense autorització. Avui hi ha unes 4.000 autoritzacions de VTC a Catalunya, si bé només 1.455 d’actives. Dels 12.300 taxis que hi ha al país, 10.500 són a l’àrea metropolitana.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
economia

Les escoles de negocis catalanes consoliden posicions a Europa

Unió Europea
Normativa contra la incitació a l’odi

El futur de Twitter perilla a la UE

Brussel·les
Economia

Vueling cancel·la 30 vols per la vaga de tripulants de cabina

El Prat de Llobregat

L’OPEP+ manté la producció actual de petroli després del topall del preu ris imposat per la UE

VIENA

Vueling anul·la 30 vols a l’aeroport del Prat per la vaga de tripulants de cabina

barcelona

Pescadors i govern diuen prou a Madrid i Brussel·les

Arenys de Mar
economia

Vueling anul·la 38 vols al Prat per la vaga de tripulants

economia

Seat produirà el Cupra Tavascan elèctric a la Xina

economia

Gravamen al comerç en línia a Barcelona