Economia
"Barcelona no serà mai un aeroport 'hub' com Madrid"
Entrevista a Antoni Padilla, alcalde de Castelldefels
Castelldefels és un dels municipis, juntament amb Gavà, que més s’ha queixat per les molèsties que provoca en els veïns l’excessiu soroll que fan els avions quan sobrevolen la ciutat. El seu alcalde, el socialista Antoni Padilla, esperonat per col·lectius veïnals, s’ha mostrat ferm a demanar a AENA que faci tot el possible per minimitzar la contaminació acústica.
¿És compatible el creixement de l’aeroport amb el benestar de les persones que viuen al seu entorn?
Estic convençut que sí. Fins fa poc l’aeroport londinenc de Heathrow, que és al mig del territori i no al costat del mar com el de Barcelona, treballava amb pistes segregades i va arribar a tenir 70 milions de passatgers anuals.
Li fa por aquest creixement?
Crec amb el progrés i seria absurd oposar-nos-hi, però s’ha de fer amb respecte per les persones i el medi ambient.
Li calen a l’aeroport de Barcelona més vols intercontinentals?
El futur de Catalunya passa per moltes coses i no només pels aeroports. Barcelona hauria de tenir els vols que necessita sense competir amb Madrid ni amb cap altra ciutat. Barcelona mai serà un aeroport central com és Madrid.
Ara que ja es comença a parlar de la quarta pista de l’aeroport, sembla que les opcions passen per construir-la sobre el mar, cosa que faria malbé el litoral del Prat de Llobregat. Què en pensa d’aquesta possibilitat?
La nostra missió és aconseguir que l’aeroport creixi sense molestar. La forma de fer-ho pertany a altres estaments i no a nosaltres. Per tant no serà una guerra de Castelldefels amb el Prat sinó de la Generalitat i l’Estat espanyol amb el Prat.
Vostè va dir allò de “primer són les persones que els ànecs”, cosa que li va valer alguna crítica dels ecologistes. Es manté en aquesta postura?
Tornaria a repetir aquesta frase respectant, però, totes les opinions. Hem demostrat que és possible arribar a acords en el 90% de les qüestions sense perjudicar ningú.
Magdalena Álvarez repeteix com a ministra de Foment en contra de l’opinió del PSC i de bona part de la societat catalana. ¿El satisfà aquesta continuïtat?
Jo no he tractat amb la ministra de Foment però sé que el TGV ha arribat amb aquesta ministra i només s’ha retardat dos mesos, que no és res comparant-ho amb l’envergadura de l’obra. Altres governs ho havien ajornat indefinidament, per tant jo no estic en contra de Magdalena Álvarez.
I del president d’AENA, Manuel Azuaga, quina opinió en té?
Ha sigut una persona molt respectuosa. Moltes de les millores que s’han aconseguit han estat gràcies a la capacitat de diàleg d’Azuaga.
Davant la possibilitat que rellevin Azuaga, creu que hauria de ser un català qui es fes càrrec d’AENA?
Hi ha d’haver la millor persona possible a cada lloc. Ha de ser gent que conegui el territori però que tingui una visió del conjunt d’Espanya. Hi ha catalans perfectament capacitats per a aquesta responsabilitat.
¿És partidari de la descentralització de la gestió dels aeroports espanyols?
No sóc expert i no ho puc dir. Vull la millor gestió possible, que no perjudiqui les persones i sobretot que hi hagi molt diàleg.
Com s’aconsegueix que hi hagi diàleg i participació amb el territori a l’hora de prendre decisions?
Els ajuntaments ens hem mogut per poder contrastar la informació tècnica que se’ns facilita i aportar millores. Fent-ho d’aquesta manera hem aconseguit que s’operi amb pistes segregades, que és l’opció que molesta menys, i no independents. Ho hem pogut demostrar amb dades a la mà i ara s’ha vist que és eficaç. Ens hem dotat de sonòmetres que ens han servit per tenir les nostres pròpies dades sobre el soroll que fan els avions i no dependre només de les mesures fetes per AENA.
L’alcalde de Viladecans s’ha queixat de les males comunicacions amb l’aeroport i de les poques persones dels seus municipis que hi treballen. Hi està d’acord?
Totalment. L’aeroport ens fa patir però són altres territoris de Catalunya els que en gaudeixen. Nosaltres el patim però no l’aprofitem. Disposar de millors comunicacions amb l’aeroport és bàsic perquè faria que hi hagués més gent dels nostres municipis que pogués ocupar els llocs de treball que generen les empreses que hi ha a l’entorn aeroportuari.
¿És compatible el creixement de l’aeroport amb el benestar de les persones que viuen al seu entorn?
Estic convençut que sí. Fins fa poc l’aeroport londinenc de Heathrow, que és al mig del territori i no al costat del mar com el de Barcelona, treballava amb pistes segregades i va arribar a tenir 70 milions de passatgers anuals.
Li fa por aquest creixement?
Crec amb el progrés i seria absurd oposar-nos-hi, però s’ha de fer amb respecte per les persones i el medi ambient.
Li calen a l’aeroport de Barcelona més vols intercontinentals?
El futur de Catalunya passa per moltes coses i no només pels aeroports. Barcelona hauria de tenir els vols que necessita sense competir amb Madrid ni amb cap altra ciutat. Barcelona mai serà un aeroport central com és Madrid.
Ara que ja es comença a parlar de la quarta pista de l’aeroport, sembla que les opcions passen per construir-la sobre el mar, cosa que faria malbé el litoral del Prat de Llobregat. Què en pensa d’aquesta possibilitat?
La nostra missió és aconseguir que l’aeroport creixi sense molestar. La forma de fer-ho pertany a altres estaments i no a nosaltres. Per tant no serà una guerra de Castelldefels amb el Prat sinó de la Generalitat i l’Estat espanyol amb el Prat.
Vostè va dir allò de “primer són les persones que els ànecs”, cosa que li va valer alguna crítica dels ecologistes. Es manté en aquesta postura?
Tornaria a repetir aquesta frase respectant, però, totes les opinions. Hem demostrat que és possible arribar a acords en el 90% de les qüestions sense perjudicar ningú.
Magdalena Álvarez repeteix com a ministra de Foment en contra de l’opinió del PSC i de bona part de la societat catalana. ¿El satisfà aquesta continuïtat?
Jo no he tractat amb la ministra de Foment però sé que el TGV ha arribat amb aquesta ministra i només s’ha retardat dos mesos, que no és res comparant-ho amb l’envergadura de l’obra. Altres governs ho havien ajornat indefinidament, per tant jo no estic en contra de Magdalena Álvarez.
I del president d’AENA, Manuel Azuaga, quina opinió en té?
Ha sigut una persona molt respectuosa. Moltes de les millores que s’han aconseguit han estat gràcies a la capacitat de diàleg d’Azuaga.
Davant la possibilitat que rellevin Azuaga, creu que hauria de ser un català qui es fes càrrec d’AENA?
Hi ha d’haver la millor persona possible a cada lloc. Ha de ser gent que conegui el territori però que tingui una visió del conjunt d’Espanya. Hi ha catalans perfectament capacitats per a aquesta responsabilitat.
¿És partidari de la descentralització de la gestió dels aeroports espanyols?
No sóc expert i no ho puc dir. Vull la millor gestió possible, que no perjudiqui les persones i sobretot que hi hagi molt diàleg.
Com s’aconsegueix que hi hagi diàleg i participació amb el territori a l’hora de prendre decisions?
Els ajuntaments ens hem mogut per poder contrastar la informació tècnica que se’ns facilita i aportar millores. Fent-ho d’aquesta manera hem aconseguit que s’operi amb pistes segregades, que és l’opció que molesta menys, i no independents. Ho hem pogut demostrar amb dades a la mà i ara s’ha vist que és eficaç. Ens hem dotat de sonòmetres que ens han servit per tenir les nostres pròpies dades sobre el soroll que fan els avions i no dependre només de les mesures fetes per AENA.
L’alcalde de Viladecans s’ha queixat de les males comunicacions amb l’aeroport i de les poques persones dels seus municipis que hi treballen. Hi està d’acord?
Totalment. L’aeroport ens fa patir però són altres territoris de Catalunya els que en gaudeixen. Nosaltres el patim però no l’aprofitem. Disposar de millors comunicacions amb l’aeroport és bàsic perquè faria que hi hagués més gent dels nostres municipis que pogués ocupar els llocs de treball que generen les empreses que hi ha a l’entorn aeroportuari.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.