Economia

Maersk invertirà 10.000 milions a l’Estat espanyol

El gegant danès de transport de mercaderies per mar tria Andalusia i Galícia per instal·lar dos grans plantes de producció de metanol verd

L’empresa de trans­port marítim de con­te­ni­dors Maersk ha triat l’Estat espa­nyol com una de les loca­lit­za­ci­ons en què pro­duirà meta­nol verd per uti­lit­zar-lo com a com­bus­ti­ble per a la seva flota. La com­pa­nyia danesa, la més gran del sec­tor, pre­veu ins­tal·lar dues plan­tes a l’Estat de cara a 2030, a Anda­lu­sia i a Galícia. Per pro­duir aquest com­bus­ti­ble, que ha de subs­ti­tuir el gasoil, Maersk també gene­rarà hidro­gen verd i CO2 biogènic en plan­tes d’arreu de l’Estat. Neces­si­tarà entre 20 i 80 parcs eòlics i solars. El pro­jecte, en el qual s’invo­lu­crarà el govern espa­nyol i rebrà pre­vi­si­ble­ment fons euro­peus, tindrà un cost d’uns 10.000 mili­ons d’euros i crearà uns 85.000 llocs de tre­ball, segons càlculs de l’exe­cu­tiu de Pedro Sánchez.

Fonts del govern espa­nyol han con­cre­tat que el plan­te­ja­ment de l’empresa és auto­a­bas­tir-se d’aquest com­bus­ti­ble per com­plir amb els objec­tius de des­car­bo­nit­zació.

El meta­nol verd és l’opció que ara per ara sem­bla “més sòlida” per als vai­xells del futur, però és una ener­gia inci­pi­ent per a la qual costa tro­bar socis per l’ele­vat cost de les inver­si­ons. D’aquí que Maersk hagi optat per pro­duir el seu propi com­bus­ti­ble obrint una nova línia de negoci.

Les matei­xes fonts han expli­cat que el plan­te­ja­ment de la com­pa­nyia és obrir pri­mer una planta de pro­ducció de meta­nol verd en una de les dues ubi­ca­ci­ons i, poste­ri­or­ment, valo­rar la segona ober­tura i si cal dedi­car l’altra planta a pro­duir un com­bus­ti­ble alter­na­tiu com podria ser l’amoníac verd, un altre dels pos­si­bles subs­ti­tuts del gasoil en el trans­port marítim.

De cara a 2030, Maersk vol pro­duir dos mili­ons de tones de meta­nol verd a l’Estat espa­nyol cada any. En total, la com­pa­nyia neces­si­tarà 20 mili­ons de tones anu­als d’aquest com­bus­ti­ble per impul­sar la seva flota de vai­xells. Més de la mei­tat serà a plan­tes pròpies i la resta vol pro­duir-les en uns 5 o 6 ‘hub’ repar­tits pel món en funció de les rutes comer­ci­als marítimes. Un d’ells serà a l’Estat espa­nyol. Maersk ja havia anun­ciat que n’ins­tal·laria un a Egipte.

Fonts del govern espa­nyol remar­quen que el pro­jecte rebrà el “màxim suport” de l’exe­cu­tiu i des­ta­quen que l’Estat espa­nyol és el país d’Europa “més com­pe­ti­tiu” per pro­duir hidro­gen verd. Les matei­xes fonts han expli­cat que ha estat Maersk qui s’ha diri­git al govern espa­nyol, neguen que hi hagi con­tra­par­ti­des i no des­car­ten que l’exe­cu­tiu entri en el pro­jecte com a inver­sor estratègic.

El pro­jecte encara haurà de ser ava­luat d’aquí al mes de juny, que serà quan es posi en marxa el desen­vo­lu­pa­ment de la pri­mera planta. D’aquí a 2025, Maersk vol asso­lir l’objec­tiu de pro­duir 200.000 tones de meta­nol verd, el 2027 un milió i el 2030 els dos mili­ons que són el seu objec­tiu final amb les dues plan­tes en marxa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia