Economia

Àuria suma un perfum propi al canvi d’estratègia industrial

El fabricant de fragàncies per a tercers es dedicarà a desenvolupar projectes ‘claus a la mà’ per internacionalitzar-se Aposta pel producte propi i ha començat amb una línia de cosmètica

Àuria Perfumes està fent un cop de timó estratègic per deixar de ser exclusivament “la fàbrica dels seus clients”, en paraules del seu director general, Albert Piñol, i esdevenir un desenvolupador per a tercers capaç d’oferir un servei integral que va des de la creació de col·leccions de perfums i cosmètica a mida, fins al màrqueting, la fabricació, l’envasat, el manipulat i el lliurament final al client. En aquesta evolució cap a serveis de més valor afegit, també ha creat la seva pròpia marca de cosmètica, Aquaria, i ben aviat en llançarà una altra de perfums.

Per a un CET (centre especial de treball), amb un 70% de la plantilla amb discapacitat intel·lectual, es tracta d’un salt de grans proporcions, amb el qual es busca dotar de més estabilitat i seguretat els llocs de treball de l’empresa, uns 430 en total. Passant de fabricant per contracte (contract manufacturer) a desenvolupador integral (full service manufacturer), Àuria Perfums tindrà més control de la cadena de valor: “Fins ara tota la nostra planificació productiva estava en mans dels nostres clients, i això ens condemnava a moltes oscil·lacions i dificultats que acabaven afectant la feina; ara volem superar aquesta dependència”, subratlla Piñol, que en tot moment té clares les prioritats: “Fer perfums és un mitjà per generar oportunitats laborals per a gent amb discapacitat.”

La companyia s’ha dotat d’una nova estructura amb la incorporació de nous perfils (disseny, màrqueting, R+D+I i cadena de subministrament). En paral·lel ha adaptat les instal·lacions de la planta d’Igualada on destaca la creació d’una línia automatitzada de producte. Piñol sosté que és la manera de guanyar en capacitat productiva, eficiència i reducció de costos i així competir per les grans firmes de la moda internacionals. De fet, ja han començat a tenir contractes de fora. Inevitablement, però, l’aposta pels robots ha aixecat algunes mostres de desaprovació en el món de l’economia social, tenint en compte la condició de CET: “Seguim generant llocs de treball per a persones amb discapacitat, però en àrees com la logística i els controls de qualitat”, defensa Piñol. La inversió realitzada és d’uns 2 milions d’euros.

La nova estratègia, però, també depèn del producte amb marca pròpia. Curiosament, el punt de partida va ser el tancament de la Conca d’Òdena per la pandèmia. L’alcohol que Àuria tenia per fer perfums es va derivar per produir solucions hidroalcohòliques, de manera que va ser l’únic CET habilitat pel govern espanyol i va assolir l’estatus de proveïdor oficial de la Generalitat: “Vam veure que tenir producte propi és una passada, perquè domines tota la cadena i tens més marge.” La reflexió estratègica va durar un any i vam decidir crear producte propi: una línia de cosmètica sòlida Aquària, amb dotze referències que aquest novembre es comencen a vendre a les farmàcies, gràcies a un acord amb la marca Kriim. S’hi han invertit uns 300.000 euros, amb una subvenció pública. El pas següent ha estat la creació d’una línia de perfums, que podria arribar al mercat el desembre. Ara es treballa per definir un concepte i trobar una veta de mercat.

ÀURIA PERFUMES

Facturació prevista
17 M€
Treballadors
430
Any de fundació
1982
Àuria Perfums forma part d’Àuria Grup, un conjunt d’empreses que ocupa 800 persones, bàsicament de la comarca de l’Anoia i sobretot de la Conca d’Òdena.
50 anys

Homenatge als pioners

El germen d’Àuria Perfums està en un taller que ara fa cinquanta anys va donar feina als alumnes que acabaven l’escola Àuria per a infants amb discapacitat. Òscar Miró es va involucrar en aquest projecte i va ser un dels impulsors de la LISMI, aprovada el 1982, i dels centres especials de treball (CET). Fa unes setmanes es va retre homenatge a Miró i a altres pioners.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia