Economia

Operació Costa Brava luxe

valoració

El sector dels hotels de luxe de la Costa Brava tanca el 2022 amb un 90% d’ocupació, similar o superior als nivells previs a la pandèmia

La pujada dels costos obliga a incrementar les tarifes i redueix beneficis

Es fa una gran aposta en la promoció

L’Associació Costa Brava Hotels de Luxe, que representa 14 dels establiments més rellevants d’aquesta categoria, ha tancat el 2022 amb un 90% d’ocupació, especialment al juliol i l’agost, el pic més alt de la temporada turística per excel·lència. Aquesta dada iguala o, fins i tot, supera els nivells d’ocupació prepandèmica, anteriors al 2019. Una dada positiva més és la percepció d’un allargament de la temporada. Com a element negatiu: l’increment de tarifes, de més del 15%. Judit Lloberol, gerent del Grup Costa Brava Centre, explica que la facturació ha crescut respecte al 2019: “Això es deu a un increment de les tarifes que, això sí, no ha estat proporcional a l’increment dels costos que les empreses han hagut d’afrontar”; en altres paraules, malgrat les excel·lents dades d’ocupació, que són molt bones, els tancaments anuals poden presentar resultats econòmics inferiors als de temporades passades, sense entrar en pèrdues.

Inversions notables

Am tot, aquesta situació es produeix en el marc d’una inversió important en promoció per part del grup per consolidar la Costa Brava com un referent més d’aquest tipus de destinacions de luxe; a banda de les tradicionalment més conegudes de l’Estat, com poden ser Marbella o Menorca, entre d’altres.

Pel que fa al perfil del client dels hotels de luxe que va visitar la Costa Brava l’any passat, s’ha tornat a rebre una proporció de visitants internacionals molt superior a les del 2020 i el 2021, de marcat caràcter nacional, a causa de les circumstàncies excepcionals del context de pandèmia. D’aquesta manera el client majoritari ha estat l’espanyol i el francès, seguit d’altres orígens europeus com, per exemple, els Països Baixos i Suïssa. Pel que fa al client anglosaxó, no s’ha apreciat una recuperació clara del visitant britànic, però sí que s’observa un creixement interessant i esperançador del turista nord-americà. També comença a notar-se més que mai l’afluència de clients de països de l’Amèrica Llatina, com ara Mèxic i l’Argentina, que en el marc del turisme de luxe acostumen a ser clients amb una capacitat de despesa especialment alta.

El conflicte ucraïnès

L’elevada demanda per part de tots aquests mercats ha fet que la davallada de client rus, a conseqüència del conflicte bèl·lic, no hagi suposat un contratemps important. Pel que fa a les activitats i els serveis oferts, s’ha vist un molt bon comportament de la restauració i la recuperació d’esdeveniments, especialment casaments, tant nous com ajornats d’altres temporades.

Com a nota positiva, també es consolida l’allargament de la temporada durant la tardor, fet especialment notori enguany a causa de les bones condicions meteorològiques viscudes durant els mesos de setembre, octubre i principi de novembre. Això ha propiciat que el 80% dels hotels estiguin oberts fins a mitjan novembre, mentre que una tercera part romanen en funcionament tot l’any.

Els establiments associats a Costa Brava Hotels de Luxe assenyalen, però, diversos problemes: d’una banda, el del personal, amb una mancança evident de treballadors en totes les àrees; la saturació del territori els mesos de juliol i agost, i el gran increment dels costos, des dels subministraments fins al mateix personal i la matèria primera en restauració. L’hoteler o el restaurador ha incrementat els preus davant la necessitat de cobrir costos. Tot i la davallada dels beneficis, i segons Lloberol, molts establiments estan fent inversions notables en millores.

Treball promocional

Un dels treballs que porta a terme intensament el Costa Brava Hotels de Luxe és fer un màrqueting molt important per promoure la zona. L’objectiu és promocionar-se davant un públic de poder adquisitiu alt; en primer lloc, d’arreu de l’Estat espanyol, França, Anglaterra, els Països Baixos i els Estats Units. Una campanya que busca donar alternatives a Mallorca o Marbella, per posar dos exemples, publicacions molt conegudes des de fa dècades per aquest tipus de client.

“Estem fent una gran aposta en promoció”

J.T

Judit Lloberol, gerent del Grup Costa Brava Centre, destaca el bon moment del sector dels hotels de luxe i la important aposta que es fa per la promoció.

Com valora el 2022?
Estem davant d’un molt bon estiu per a aquest sector i, en aquest sentit, s’ha facturat molt. Ara, el que s’ha hagut de repercutir ha estat l’increment dels costos. De tota manera, cap dels establiments, fins on sabem, ha tingut pèrdues. Una prova del que dic és que, un cop tancat l’exercici, molts hotels estan portant a terme obres importants de millora i reinversió. Això és molt bon senyal.
Quina és l’aposta principal?
Des de l’entitat, estem fent una gran aposta en promoció, sigui d’activitats o establiments d’un cert nivell lligat. La nostra aposta, la nostra inversió principal, és promocionar la Costa Brava; estem parlant ara dels hotels de luxe, però des de l’associació aquesta és una acció transversal. El que és important és donar a conèixer la Costa Brava i el seu potencial; perquè després un hotel de luxe, per exemple, es pot especialitzar més en turisme dels països de l’est i un altre, en Anglaterra, França o els Estats Units.
El sector de l’hostaleria i la restauració s’ha trobat amb una manca important de personal. Ja fa anys que es va notant. Aquesta temporada ha estat més important?
Sí, és cert. Nosaltres estem intentant fer accions per millorar aquesta situació. No se solucionarà, però, en dos dies. Professionals rellevants van a les escoles a explicar que és una feina plena d’oportunitats i en quines situacions es treballa. S’estan modificant els horaris, perquè no sigui un impediment treballar a l’hostaleria. No tot és feina dels empresaris. Cal mirar d’allargar les temporades, amb un altre sistema de vacances, com fan altres països. Hi ha molt treball a fer.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia