Economia

ECONOMIA

El Govern prepara retocs en l’impost per emissions dels grans vaixells

El president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, diu que ha passat d’un enfocament “fiscal” a ser una “eina d’acompanyament al sector” per ajudar en la descarbonització

El govern català prepara alguns retocs en l’impost català a les emissions dels grans vaixells per adaptar-lo millor a la realitat del sector portuari després del diàleg mantingut els últims mesos amb el sector i amb actors clau com el Port de Barcelona, que avala aquests canvis.

Així ho ha explicat a EFE el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, que considera “s’ha caminat molt” per millorar aquest nou impost català, mentre fonts del Departament d’Economia de la Generalitat no han detallat quins canvis s’han introduït, però han assegurat a EFE que l’impost ha generat molts i molt profunds suggeriments que l’han acabat “millorant i adequant a la realitat portuària”.

Per això, el Govern està “acabant de tancar” juntament amb el Departament d’Acció Climàtica els aspectes tècnics de l’impost per aprovar-lo després de l’estiu, afegeixen.

Salvadó tampoc ha revelat les modificacions que s’estan introduint, però ha apuntat que aquest impost ha passat de tenir un enfocament inicial de tipus “fiscal” a un “extrafiscal”, en el sentit que l’impost serveixi com a “eina d’acompanyament al sector” per ajudar-lo en la reducció de les seves emissions contaminants i per anticipar-se en aquest procés de descarbonització

Salvadó, que al febrer va alertar que aquest impost podia provocar la deslocalització de creuers, portacontenidors o altres grans vaixells per anar a d’altres ports on no haguessin de pagar, considera ara, després de les darreres versions d’aquesta nova normativa, que el Govern ha millorat la seva proposta.

“Davant d’aquella amenaça de què alertàvem a principis d’any, en aquests moments estem en un altre escenari”, ha assegurat Salvadó, que ha reconegut la feina de la secretaria d’Hisenda de la Generalitat.

Segons el seu parer, aquesta secretaria “ha aprofitat el període d’exposició pública per transformar la proposta inicial” en una altra que incorpora tant la visió de negoci del Port com el seu compromís mediambiental.

“S’ha avançat i s’ha caminat molt i estem en un escenari molt diferent”, ha comentat Salvadó, que ha dit que encara no disposa de l’última versió de l’impost en què treballa el Govern.

En la versió coneguda fins ara, l’avantprojecte de llei considerava gran vaixell aquella embarcació amb una capacitat superior a 5.000 tones i establia un gravamen d’1 euro/Kg/NOx/PM, és a dir, de 1.000 euros per tona d’emissió, que s’incrementaria any rere any fins arribar als 3,5 euros el 2026, el quart any d’aplicació.

En una compareixença davant el Parlament català, Salvadó, exdiputat d’ERC i exsecretari d’Hisenda, va avisar que aquest gravamen podia “trencar l’equilibri del mercat” en cas que s’incrementés fins a 3,5 euros per kg, i va defensar un impost “raonable”.

“A cap activitat econòmica li agrada que li posin un impost, (...) però amb la feina feta durant aquest mig any s’està transformant en una eina que ens pot ajudar”, ha dit ara Salvadó.

Ha ressaltat el compromís del Port amb el medi ambient, demostrat amb inversions com el pla d’electrificació del port, i amb apostes com donar servei a vaixells que funcionen amb gas natural liquat, que generen un 80% menys d’emissions de NOx, o amb decisions com traslladar el flux de creueristes des de les terminals més properes a la ciutat fins a 3 quilòmetres més endins, al Moll Adossat.

Tot i això, Salvadó ha assegurat que el port és responsable del 6,7% de les emissions d’aquest tipus (d’òxids de nitrogen) a Barcelona, per la qual cosa en tenir a prop una població de 3,3 milions d’habitants ha d’”assumir un compromís mediambiental amb la ciutadania de l’entorn”. “El Port de Barcelona vol ser referent i líder en àmbits com l’ambiental o el d’innovació”, ha dit Salvadó.

El nou impost a les emissions portuàries de grans vaixells és un compromís del Govern, que va pactar aquest tribut amb En Comú Podem a mitjans de desembre, en el marc de l’acord per tirar endavant els pressupostos del 2023.

Tot i que el president de la Generalitat, Pere Aragonès, va anunciar el 28 de juny passat que l’impost s’aprovaria al juliol, finalment el Govern no ha arribat a temps i fonts del Departament d’Economia de la Generalitat han precisat que està previst que el Govern ho aprovi després de les vacances d’estiu.

Aquestes fonts han recordat que l’objectiu de l’impost –que al principi preveia recaptar entre 9,7 milions, el primer any de posada en marxa, i 34 milions d’euros, el quart any en vigor– és gravar emissions, però que no ha tingut mai una finalitat recaptatòria, sinó d’ajudar a modificar comportaments contaminants.

La llei catalana de canvi climàtic aprovada el 2017 preveia que l’impost entrés en vigor el 2019, i per això està pendent des d’aleshores.

Va formar part de l’acord pressupostari del 2022, que es va incomplir en aquest punt, i també de l’acord de pressupostos del 2023, però també es va incomplir el termini pactat, ja que hauria d’haver iniciat el seu camí parlamentari entre el gener i el febrer d’aquest 2023.

Un cop es tramiti, el govern català haurà d’aconseguir al Parlament el consens suficient per part dels grups perquè surti endavant, ja que ERC governa en minoria parlamentària i una eventual suma amb els comuns tampoc resultaria en una majoria.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia