L’escassetat d’aigua per la sequera provoca un embús al Canal de Panamà
Hi fan cua per creuar la via uns 130 vaixells, especialment de gra i gas
Ha calgut reduir el nombre d’embarcacions per dia i el volum de càrrega que transporten
La sequera i la consegüent escassetat d’aigua mantenen fent cua uns 130 vaixells de càrrega al Canal de Panamà. Es tracta d’un volum molt més alt del que acostuma a ocupar el canal, que són unes 90 embarcacions. Molts dels vaixells, especialment carregats de gra i de gas, no van poder fer reserva per creuar la via i s’han trobat amb l’embús derivat de la sequera, que està impactant, també, en el comerç internacional. El problema té l’origen en els baixos nivells dels dos llacs artificials que forneixen d’aigua el canal, el Gatún i l’Alhajuela.
Segons recull Efe, l’administració del canal (ACP) ha destacat “l’alta demanda” de serveis, malgrat les mesures que ha calgut prendre per la sequera. Aquestes consisteixen en la limitació a 32, des del màxim de 38, dels vaixells que hi poden transitar cada dia, a més de la reducció escalonada del calat, és a dir, la profunditat que assoleix a l’aigua la part submergida d’una embarcació, que ha passat a 44 peus, sis menys que abans.
Això implica que els vaixells hi han de passar amb menys càrrega, fet que impacta en els ingressos per peatges del Canal, una ruta del comerç mundial que mou uns 500 milions de tones de càrrega. Pel canal hi passen tot tipus de mercaderies i productes: portacontenidors, bucs refrigerats amb fruita, gra, gas i transport de vehicles. Les principals rutes que atén van de la costa est dels EUA cap a Àsia i la costa oest de Sud-amèrica i també des d’Europa cap a la costa oest sud-americana.
Ara mateix, algunes de les embarcacions poden acumular fins a 14 dies d’espera, i moltes opten per acudir a les subhastes per obtenir una reserva de pas, per les quals es poden pagar fins a 700.000 dòlars, als quals cal afegir el peatge i altres despeses associades.