Economia

El 63% de les webs d'aerolínies investigades a l'estat espanyol ofereixen tarifes enganyoses

CATALUNYA

Anun­cis de vols gratuïts però que després no ho són perquè se'ls hi ha d'afe­gir les dife­rents taxes i recàrrecs o que, direc­ta­ment, resulta impos­si­ble reser­var, con­di­ci­ons del con­tracte només dis­po­ni­bles en una llen­gua estran­gera, o asse­gu­ran­ces de viatge afe­gi­des automàtica­ment a la com­pra sense que l'usu­ari pugui esco­llir si en vol o no.

Aques­tes són les irre­gu­la­ri­tats més freqüents que la Comissió Euro­pea ha detec­tat en 226 de les 447 pàgines web de com­pa­nyies aèries euro­pees que ha inves­ti­gat: el 50,5% "enga­nyen els con­su­mi­dors", ha denun­ciat aquest dime­cres la comis­sa­ria de Pro­tecció dels Con­su­mi­dors, Meglena Kuneva.

La Comissió Euro­pea (CE) ha dit que se sent "molt decep­ci­o­nada" pels resul­tats d'un estudi sobre la publi­ci­tat enga­nyosa i altres irre­gu­la­ri­tats en la venda de bit­llets d'avió a Inter­net i ha donat 120 dies a les com­pa­nyies i agències per ajus­tar-se a la nor­ma­tiva comu­ni­ta­ria de con­sum.
De no fer-ho en aquest període de gràcia obert avui, l'exe­cu­tiu comu­ni­tari podria dema­nar una acció judi­cial con­tra elles, a més de mul­tes econòmiques i fins i tot el tan­ca­ment, encara "que cor­res­pon­gui a cada país la capa­ci­tat de deci­dir sobre la sanció". Així s'ha expres­sat en roda de premsa Meglena Kuneva, que ha pre­sen­tat les con­clu­si­ons de l'estudi que va coor­di­nar al setem­bre pas­sat la Comissió i van por­tar a terme les auto­ri­tats naci­o­nals de 15 estats mem­bres (inclòs l'estat espa­nyol) i Noru­ega.

Kuneva ha posat èmfasi sobre el fet de que "sobre 447 pàgines web ana­lit­za­des a l'estudi es van detec­tar irre­gu­la­ri­tats en més del 50%" d'elles, en con­cret 226, un resul­tat que ha dit "no podem tole­rar". En el cas de l'estat espa­nyol es van ana­lit­zar 11 llocs web de venda de bit­llets d'avió, set dels quals infrin­gien en algun aspecte la nor­ma­tiva de la UE. En aquests llocs "s'anun­cien bit­llets gratuïts que no ho són en abso­lut, o es dóna un preu del mateix de 20 euros que, cinc pàgines després, té un cost supe­rior als 100 euros", ha expli­cat.

L'estudi també ha detec­tat que a l'hora de ven­dre un bit­let, algu­nes aerolínies i pàgines web d'agències de "ser­veis suple­men­ta­ris, com una asse­gu­rança, que són automàtica­ment afe­gi­des al preu del bit­llet, quan nor­mal­ment hau­rien de ser els con­su­mi­dors els que ho esco­llis­sin".

Kuneva ha recor­dat la dimensió de l'assumpte a l'asse­nya­lar que "un 80% de l'eco­no­mia de la UE es basa en el sec­tor ser­veis" i que el mer­cat del trans­port aeri arriba als 700 mili­ons de pas­sat­gers cada any.

La comis­sa­ria ha decli­nat donar els noms de les com­pa­nyies i les pàgines web que incom­plei­xen la nor­ma­tiva fins que no pas­sin els 120 dies de ter­mini "perquè cada una d'elles té dret a res­pon­dre" a l'advertència que al res­pecte li ha estat noti­fi­cada.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.