Economia

El 63% de les webs d'aerolínies investigades a l'estat espanyol ofereixen tarifes enganyoses

CATALUNYA

Anuncis de vols gratuïts però que després no ho són perquè se'ls hi ha d'afegir les diferents taxes i recàrrecs o que, directament, resulta impossible reservar, condicions del contracte només disponibles en una llengua estrangera, o assegurances de viatge afegides automàticament a la compra sense que l'usuari pugui escollir si en vol o no.

Aquestes són les irregularitats més freqüents que la Comissió Europea ha detectat en 226 de les 447 pàgines web de companyies aèries europees que ha investigat: el 50,5% "enganyen els consumidors", ha denunciat aquest dimecres la comissaria de Protecció dels Consumidors, Meglena Kuneva.

La Comissió Europea (CE) ha dit que se sent "molt decepcionada" pels resultats d'un estudi sobre la publicitat enganyosa i altres irregularitats en la venda de bitllets d'avió a Internet i ha donat 120 dies a les companyies i agències per ajustar-se a la normativa comunitaria de consum.
De no fer-ho en aquest període de gràcia obert avui, l'executiu comunitari podria demanar una acció judicial contra elles, a més de multes econòmiques i fins i tot el tancament, encara "que correspongui a cada país la capacitat de decidir sobre la sanció". Així s'ha expressat en roda de premsa Meglena Kuneva, que ha presentat les conclusions de l'estudi que va coordinar al setembre passat la Comissió i van portar a terme les autoritats nacionals de 15 estats membres (inclòs l'estat espanyol) i Noruega.

Kuneva ha posat èmfasi sobre el fet de que "sobre 447 pàgines web analitzades a l'estudi es van detectar irregularitats en més del 50%" d'elles, en concret 226, un resultat que ha dit "no podem tolerar". En el cas de l'estat espanyol es van analitzar 11 llocs web de venda de bitllets d'avió, set dels quals infringien en algun aspecte la normativa de la UE. En aquests llocs "s'anuncien bitllets gratuïts que no ho són en absolut, o es dóna un preu del mateix de 20 euros que, cinc pàgines després, té un cost superior als 100 euros", ha explicat.

L'estudi també ha detectat que a l'hora de vendre un bitlet, algunes aerolínies i pàgines web d'agències de "serveis suplementaris, com una assegurança, que són automàticament afegides al preu del bitllet, quan normalment haurien de ser els consumidors els que ho escollissin".

Kuneva ha recordat la dimensió de l'assumpte a l'assenyalar que "un 80% de l'economia de la UE es basa en el sector serveis" i que el mercat del transport aeri arriba als 700 milions de passatgers cada any.

La comissaria ha declinat donar els noms de les companyies i les pàgines web que incompleixen la normativa fins que no passin els 120 dies de termini "perquè cada una d'elles té dret a respondre" a l'advertència que al respecte li ha estat notificada.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.