Economia
Amazon accelera al Far
El centre logístic de la multinacional amplia plantilla fins a 1.800 empleats per fer front als pics de demanda del Black Friday i el Nadal
Aquests dies operen al 90% de possibilitats de la planta: 500.000 comandes al dia
La multinacional de comerç Amazon ha reforçat un 20% la plantilla del centre logístic del Far d’Empordà: dels 1.500 treballadors als 1.800 que mantindran, d’entrada, fins que acabi la campanya de Nadal, passat Reis. L’activitat a la planta va arrencar, al maig, amb 900 empleats, i ha anat agafant embranzida “amb una contractació constant des de l’abril, a un ritme d’entre 50 i 75 persones noves cada setmana”, explicava ahir el seu responsable, Jordi Bellana. Poques hores abans de la primera prova de foc del Black Friday, demà, Bellana situava el nivell d’activitat actual entre un 80 i un 90% de la capacitat màxima del macromagatzem, amb el processament i expedició d’uns 500.000 paquets cada dia.
El futur de l’excedent dels treballadors al gener, respecte als plans d’una plantilla estabilitzada al voltant dels 1.500 treballadors, és encara una incògnita. Dependrà de com evolucioni la demanda i dels algorismes indesxifrables que regeixen una plataforma logística que treballa en xarxa, interconnectada amb altres centres a Catalunya, València, el País Basc o França. La informàtica i la robotització assumeixen bona part de les feines, amb 18.000 prestatgeries de quatre cares que fan anar amunt i avall 3.000 robots similars als que aspiren els terres de molts domicilis, però amb més potència i molt més espavilats. Aquí, els humans es dediquen a alimentar el contingut de les 18.000 prestatgeries, de manera gairebé aleatòria i amb l’únic requisit que l’andròmina o el giny encaixi dins de cada lleixa. Una càmera, mentrestant, llegeix etiquetes i les trasllada a la immensa base de dades central, i quan la prestatgeria és plena, el robot l’emmagatzema. Fins que un client adquireix aquella referència i el robot la torna a portar a un operari. L’eficiència del sistema supera el 99%.
Aleshores comença la segona escala d’intervenció humana: un altre operari veu arribar la prestatgeria i la pantalla li recorda en quin calaix i quin article ha d’incloure en la comanda. L’agafa i el diposita en un altre recipient perquè un altre treballador l’empaqueti, dins del model de caixa –o sobre, ja que estan fent un esforç per estalviar cartró– on el mateix sistema ja considera que ha de tenir cabuda.
Pels 150.000 metres quadrats, repartits en tres plantes, discorren també 23 quilòmetres de cintes automàtiques perquè cada paquet arribi al palet correcte, o per fer-lo tornar a passar per l’etiquetatge automàtic i gairebé anònim –perquè és difícil seguir el procés amb l’ull humà–, i amb capacitat de fer tornar a reetiquetar el paquet si l’etiqueta queda mal adherida.
Plana l’amenaça de la vaga que CCOO ha convocat a escala estatal per a la setmana vinent, però ahir van contrarestar l’altra queixa, del petit comerç: més de 3.300 pimes catalanes s’hi han aliat per comercialitzar els seus productes, passant per les cintes o fent servir només l’aparador del web i entenent-se amb els transportistes i els protocols perquè les comandes arribin a destí, o als lockers, els armariets.