Economia

economia

La NASA obre la porta a l’aviació supersònica silenciosa amb l’X-59

L’agència espacial mostra per primera vegada al públic aquest avió

La NASA va revelar aquest divendres l’avió experimental X-59 que és capaç de trencar la barrera del so sense el característic espetec sonor, la qual cosa permetrà el desenvolupament d’avions comercials supersònics que retalla el temps de vol.

En declaracions recollides per l’agència Efe durant la presentació de l’avió a la localitat californiana de Palmdale, la viceadministradora de la NASA, Pam Melroy, va explicar que avions supersònics basats en l’X-59 permetran, per exemple, reduir a la meitat el trajecte Nova York-Los Ángeles, que actualment és de sis hores i mitja.

L’X-59 volarà a 1,4 vegades la velocitat del so (uns 1.488 quilòmetres per hora) i ho farà sense el característic espetec sònic que generen els avions supersònics.

D’aquesta manera, l’X-59, en el desenvolupament del qual també ha participat Skunk Works (la unitat de programes avançats del fabricant aeronàutic Lockheed Martin i responsable d’històriques aeronaus com els avions espia U-2 i SR-71 Blackbird), supera el principal obstacle al qual s’ha enfrontat l’aviació supersònica.

En superar la velocitat del so, que se situa al voltant dels 1.235 quilòmetres per hora depenent de les condicions, els avions supersònics generen un espetec sònic que pot superar els 200 decibels.

Les molèsties que aquests sons provoquen en zones habitades ha fet que molts països hagin imposat límits a l’aviació supersònica, restringint de fet el seu desenvolupament.

La principal característica de l’X-59 és el seu allargat morro, molt més llarg que el que tenia el Concorde, l’avió comercial supersònic desenvolupat de forma conjunta per l’Estat francès i el Regne Unit (1976-2003) i que era capaç de volar a dues vegades la velocitat del so.

Melroy va explicar, segons recull Efe, que el morro de l’X-59 constitueix la tercera part de la longitud total de l’avió experimental. “Aquest disseny és realment clau per dispersar les onades sonores”, va dir la viceadministradora de la NASA, que va descriure el so que provocat l’X-59 com “un rumor” en comptes del bum habitual.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

economia

El PIB de Barcelona supera per primera vegada els 100.000 milions

Barcelona

Les empreses d’ambulàncies s'enfronten al concurs més important

Barcelona
Javier Peña,
director de l’Escola Universitària de Disseny Elisava

“El disseny ha de posar l’usuari al centre, i aquest és avui el planeta”

Barcelona
Jaume Vilanova
President delegat del Col·legi Oficial de Gestors Administratius de Catalunya a Girona

“Amb un gestor administratiu el resultat obtingut serà el més beneficiós possible per al contribuent”

Quines són les grans empreses que atenen les urgències a Catalunya?

barcelona

365 Obrador vol captar altres públics amb noves marques

Barcelona

Datarmony inicia l’expansió internacional a Xile

Barcelona

El debat per internalitzar el servei, en suspens

barcelona
economia

Pacte a Freixenet per l’ERTO que afecta 615 treballadors

barcelona