L’unicorn català Factorial surt de compres per créixer en talent
L’empresa dedicada al desenvolupament de programari per gestionar persones està valorada en 1.000 milions d’euros
La companyia aspira també a augmentar de mida per adquisicions i convertir-se en una plataforma de gestió de negocis
A la seu central, situada a Barcelona, han creat un ‘hub’ en què treballen 700 persones A la seu central, situada a Barcelona, han creat un ‘hub’ en què treballen 700 persones
Tenen un pla de participació dels empleats en la companyia si compleixen certs requisits Tenen un pla de participació dels empleats en la companyia si compleixen certs requisits
“Estem molt actius per fer noves adquisicions, especialment d’empreses emergents que ens complementin en el nostre negoci, perquè ens mou captar no només la tecnologia, sinó el talent que hi ha a dintre d’aquest perfil d’empreses”, assegura Jordi Romero, CEO i cofundador de Factorial, considerada empresa unicorn (aquella empresa tecnològica de creació recent que assoleix un valor de 1.000 milions de dòlars sense tenir presència en borsa). Tot i que encara no poden donar per tancada cap operació, estan en ple procés per fer-ho possible.
L’empresa, dedicada a desenvolupar programari per gestionar persones en pimes, es va estrenar a finals del 2023 amb la compra de Fuell, una empresa de nova creació madrilenya, del sector de la gestió de despeses i finances. Factorial augmentava així el seu paquet d’eines i premia l’accelerador en l’objectiu de convertir-se en una plataforma de gestió d’empreses tot en un, no només en gestió de persones. I és en aquest objectiu en què tenen posada la mirada en aquests moments d’exploració d’altres empreses de nova creació.
Factorial s’ha convertit, en menys d’una dècada de vida, en una de les principals palanques per a la transformació digital dels departaments de gestió de capital humà arreu del món i en una de les poques empreses unicorn a Catalunya.
Creada l’any 2016 a Barcelona per tres joves emprenedors –Jordi Romero, Bernat Farrero i Pau Ramon– ja suma 1.000 empleats, té presència en més de 90 països i una cartera de més de 10.000 clients. “Esperem en 5 anys assolir els 1.000 milions de facturació”, preveu Romero, i ho justifica en els milions d’empreses de petita i mitjana dimensió que hi ha arreu el món que són potencials clients seus.
Justament per aquest afany de creixement, l’abril passat, van tancar una inversió en vendes i màrqueting de 80 milions de dòlars per part de General Catalyst, una firma de capital risc amb seu als Estats Units. “Es tracta d’una operació que impulsarà l’estratègia de comercialització sense tocar el flux de caixa”, diu Romero. El cas és que Factorial, com a empresa de programari (SaaS), ha d’invertir en la captació de nous clients per fer créixer el seu negoci, i aquesta inversió, que genera guanys a llarg termini, a curt termini requereix una sortida de flux de caixa de la companyia. “ Amb la inversió de General Catalyst, que assumeix el risc, podem accelerar el creixement sense afectar el nostre balanç ni diluir els accionistes existents i finançar parcialment els costos comercials”, relata Romero, que assegura que d’aquesta manera poden centrar-se en el desenvolupament de producte sense necessitat de preocupar-se del finançament.
Aquesta injecció de capital se suma a una reeixida ronda de capital de sèrie C (de consolidació d’empresa emergent) de 123 milions, l’octubre del 2022, que és quan Factorial es va convertir en unicorn i es va sumar al club d’empreses catalanes de recent creació amb aquesta valoració al voltant dels 1.000 milions de dòlars, com ara Adevinta, eDreams, Glovo, Letgo, Travelperk i Wallbox
Romero explica que aquesta ronda de finançament s’ha centrat en l’entrada en nous mercats, com ara el Brasil i els EUA, després d’haver-se consolidat a Mèxic, mentre que a Europa la marca opera, a més de a l’Estat espanyol, a l’Estat francès, Portugal, Itàlia, Regne Unit i Alemanya.
L’operació va estar liderada pel fons europeu Atomico, el fons de capital risc fundat pels creadors de Skype i que també és accionista rellevant d’un altre unicorn de l’Estat, Jobandtalent. També hi van participar GIC –que també és accionista significatiu de la cotitzada Cellnex– i la resta d’accionistes, liderats per Tiger Global i l’americà CRV, juntament amb K Fund i l’europeu Creandum.
Després d’aquella ronda de finançament, la propietat va quedar repartida entre els tres fundadors (que tenen menys del 50% de les accions), Tiger Global, una de les gestores de fons d’inversió que més ha invertit els darrers anys, el fons sobirà CRV, alguns àngels inversors i també empleats, per als quals hi ha un pla de participació en la companyia després de complir alguns requisits marcats. “Tot i que no hem pogut mantenir el 50% de les accions per les exigències d’entrada dels inversors, sí que tenim el control del consell d’administració, la qual cosa ens permet continuar mantenint molta autonomia”, afegeix Romero.
Factorial opera en el mercat del programari com a servei (SaaS), és a dir, la venda de subscripcions mensuals o anuals a empreses per gestionar des dels torns i el control horaris fins als pagaments de nòmines, les despeses de l’empresa i l’avaluació de l’acompliment dels empleats.
Després de l’esclat de la pandèmia, la digitalització de la gestió de recursos humans va viure un boom i Factorial va remar en la mateixa direcció. El seu programari permet automatitzar i centralitzar processos perquè empreses de totes dimensions, també les més reduïdes, puguin prendre decisions estratègiques en la gestió de persones basades en l’anàlisi de dades. “El nostre focus està en empreses de 20 a 1.000 empleats, que són a les que la digitalització se’ls ha resistit més, perquè els programaris existents eren molt cars i molt complexos d’aplicar. Només les grans companyies hi tenien opcions”, considera Romero.
La seu de Factorial de Barcelona s’ha convertit en un hub de desenvolupament tecnològic i de negoci en què treballen 700 persones de manera presencial. “Considerem que estar tots junts ens aporta més valor que tenir el talent repartit arreu el món, i la nostra ciutat és un bon reclam per aconseguir-ho”, diu. L’empresa argumenta l’èxit del seu negoci en el guany en eficiència que aporta la seva tecnologia. Amb el seu programari, les companyies poden reduir fins a una setmana al mes el temps invertit en tasques manuals i repetitives.
Però, malgrat les grans xifres que atresora ara, Factorial també ha tingut fracassos. La firma va començar amb una eina gratuïta per gestionar les vacances. Aquesta fórmula no va funciona. Poc després, van optar per intermediar en pagament de les nòmines dels empleats de les pimes. El resultat no va ser l’esperat. Finalment, van fer el gir definitiu: cobrar per una subscripció per explotar el seu programari que arrenca en 4 euros per empleat.