Economia

Economia

Foment eleva fins a 42.500 milions el dèficit d’inversió en infraestructures

L’últim estudi, de fa un any, situava la xifra acumulada des del 2009 en 39.400 milions

Sánchez Llibre qualifica de “vergonya” la situació i insta les administracions a resoldre el problema

La patronal Foment del Treball eleva fins a 42.486 milions d’euros el dèficit d’inversió en infraestructures a Catalunya acumulat per les diferents administracions públiques durant catorze anys, des del 2009 fins al 2023.

La patronal catalana ha presentat aquest dimarts l’actualització de l’informe que elabora periòdicament des del 2019, unes noves dades que posen de manifest que el dèficit d’inversions en infraestructures segueix creixent, ja que la darrera versió d’aquest estudi, fet públic ara fa un any, xifrava el dèficit acumulat en gairebé 40.000 milions (39.369), gairebé el pressupost anual de la Generalitat.

El president de Foment, Josep Sánchez Llibre, ha assegurat en una roda de premsa recollida per Efe que es tracta d’una xifra “escandalosa” i que li generava “vergonya” denunciar any rere any aquesta situació “intolerable” que també ha qualificat de “presa de pèl”. Per això ha apel·lat “a la responsabilitat” de les diferents administracions perquè resolguin “d’una vegada per totes aquest problema”. També ha reclamat als partits “un gran “pacte català sobre infraestructures” per aconseguir eliminar aquest dèficit inversor a partir de l’any que ve.

La patronal ha identificat cinc eixos sobre els quals millorar les infraestructures de Catalunya, en un context com l’actual de manca d’inversió: la mobilitat en ferrocarril, la seguretat viària i la interconnexió entre territoris; la connectivitat internacional, el transport de mercaderies i avançar en l’autoabastament híbrid.

Així, considera que ca pal·liar les mancances que encara presenta el Port de Barcelona i l’ampliació de l’Aeroport del Prat; demanen consens polític per poder tirar endavant el pla de Rodalies i que s’amplii l’AP-7 a tres o quatre carrils. A més, reclama allargar les línies 1 del metro de Barcelona, cap a Badalona i el Prat; la línia 2 cap a la Zona Franca; la L3 cap a Sant Feliu de Llobregat i Trinitat Vella i la L4 cap a La Sagrera. Foment considera important aconseguir l’autosuficiència hídrica amb projectes com ara la connexió entre el consorci d’aigües de Tarragona i la xarxa Aigües Ter-Llobregat.

El 2,2% del PIB

Per Sánchez Llibre, el dèficit d’inversió comporta una pèrdua de competitivitat del teixit productiu català, i davant d’aquesta situació “crítica” ha tornat a reivindicar una inversió recurrent equivalent al 2,2% del PIB, el volum necessari per estar al nivell d’altres països europeus.

Segons Foment, si el PIB català va ser el 2023 d’uns 292.000 milions d’euros, la inversió el 2023 en infraestructures a Catalunya hauria d’haver assolit els 6.434 milions d’euros, mentre que va ser només de 3.318 milions, equivalent a l’1,1% del PIB. A partir d’aquestes dades, el director d’economia de Foment, Salvador Guillermo, ha denunciat que la inversió en infraestructures “va punxar el 2023”, perquè el 2022 va assolir l’1,5 % del PIB.

L’informe de Foment no desglossa quina part d’aquest dèficit acumulat correspon a cada administració pública, tot i que des de la patronal asseguren que el gruix del dèficit inversor correspon bàsicament a l’Estat i “en algunes parts” a la Generalitat. De fet, han concretat que el govern espanyol “no hi ha manera” que executi anualment més del 40% de la inversió en infraestructures prevista i que la Generalitat tampoc sol superar el 80%.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia