Tribuna
És car l’oli?
En els darrers mesos, la polèmica del cost de l’oli ha estat en moltes portades de diaris i informatius. I fins i tot el govern de l’estat ha aprovat recentment, la mesura de que estigui exempt d’IVA en els propers mesos. És per això que comentant el tema amb el Ramon Figueras, el pagès al qual comprem gran part de fruites i verdures a casa, m’ha portat a analitzar i intentar entendre fins a quin punt és car l’oli que comprem.
En primer lloc cal tenir en compte que el temps atmosfèric condiciona en gran mesura la collita que es pugui obtenir de les plantacions d’oliveres i, per tant, de la matèria primera de l’oli. Així, per exemple, en el mes d’abril d’enguany, gràcies a les pluges, l’increment de la productivitat d’una olivera ha pogut augmentar un 28% respecte a l’any anterior, molt més sec.
Hem fet els càlculs dels costos directes de producció d’un litre l’Oli Verge Extra. Els costos directes son aquells necessaris per a la producció d’aquest oli, és a dir, aquells recursos que incideixin directament en la producció, en aquest cas, d’un litre d’oli.
Disposem d’una hectàrea d’oliveres a plena producció. Això vol dir que ja han passat els deu anys suficients perquè cada olivera plantada generi entre 30 i 50 kg d’olives. Durant els primers 10 anys, durant els quals s’ha hagut de plantar, regar i cuidar aquesta olivera, la producció és molt menor -podem estar parlant d’entre un 10% i un 30% de la plena producció-.
A partir d’aquestes oliveres a ple rendiment, i d’acord a les dades obtingudes de diversos pagesos productors, els costos directes de producció de les olives per cada litre d’oli son, aproximadament, els següents: 0,25 € de lloguer, productes i adobs 0,15 €, aigua de reg 0,42 €, treball de tractor 0,56 €. De moment, produir les olives i recollir-les costa 1,38 euros per litre.
Després de recollir-les, les olives s’han de portar a molturar, que és el procés necessari per treure’n l’oli i envasar-lo. El cost d’ambdues activitats resulta de 2,13 euros per litre.
Per tant, el cost de disposar, per part del productor, d’un litre d’oli per poder-lo anar a vendre, és d’uns 3,5 euros. En aquest import no s’ha contemplat ni la inversió necessària en les oliveres ni el temps perquè aquestes siguin productives, ni l’amortització d’altra maquinària necessària en la producció. Tampoc els costos de comercialització del producte, ni de màrqueting, ni de distribució, ni dels administratius. Només parlem dels directes de producció.
El preu al que es podia comprar un litre d’oli en un supermercat durant l’any 2022, era d’entre 4 i 6 euros (3,63 i 5,45 sense IVA) , depenent de la qualitat, la marca i les promocions del punt de venda. Durant el 2023, aquest preu pujava a una mitja de 7 euros , i el gener d’enguany es trobava a 12 euros el litre.
Les conclusions que en podem extreure de tot això son, en primer lloc que el preu de l’oli l’any 2022 i anteriors no cobria els costos i els marges de tota la cadena de valor, per tal que els pagesos i els comercialitzadors fessin viables els seus negocis. En aquest sentit, les promocions que feien els comercialitzadors, fent servir l’oli com a producte “ganxo”, van fer durant molt de temps, que els consumidors gaudíssim de preus de l’oli molt per sota del que haurien estat lògics. En segon lloc, que els envasadors i els comercialitzadors son els que major part del marge de tota la cadena tenen amb els preus actuals. I per últim els preus actuals obeeixen a un ajustos lògics d’acord amb els costos de producció i que probablement baixaran si milloren les condicions climàtiques o baixen costos com els del transport, però que difícilment es tornarà a preus de dos anys enrere. Ara que ja ens hem acostumat a preus alts i l’oli ha deixat de ser un producte “ganxo”.