unió europea
La UE desbloqueja la reforma que obligarà a les plataformes com Airbnb o Uber recaptar l’IVA
L’acord assolit pels ministres d’Ecofin ha de rebre l’aval del Parlament Europeu
Els vint-i-set estats membres de la Unió Europea (UE) han arribat aquest dimarts a un acord que obligarà a les plataformes digitals com Airbnb, Uber o Booking a pagar l’IVA en el cas que els proveïdors del servei (per exemple, els conductors o els propietaris dels pisos turístics) no ho facin. El Consell de la UE ha introduït canvis en el text inicial per esquivar el bloqueig d’Estònia, que pressionada per l’empresa de mobilitat estoniana Bolt havia vetat en dues ocasions la iniciativa, impulsada a finals de 2022 i que busca adequar el sistema d’IVA a l’era digital, impulsant l’ús de factures digitals en operacions transfrontereres i creant un registre únic per operar a tot el bloc comunitari.
L’acord, que ara ha de ser ratificat pel Parlament Europeu, ha estat possible per la proposta de la presidència hongaresa del Consell, que ha fixat el 2030 com a data per l’entrada en vigor de la directiva –cinc anys més tard del que volia Brussel·les– i ha introduït un període transitori a partir de l’1 de juliol de 2028 per començar-la a aplicar de forma voluntària.
En el comunicat enviat després de la reunió dels ministres d’Economia i Finances de la Unió Europea (Ecofin) on s’ha desencallat la qüestió i recollit per l’ACN, el Consell de la UE apunta que, en aquests moments, “molts proveïdors d’allotjament en línia i de servei de transport a passatgers no paguen IVA”. Això es deu, segons els estats membres, al fet que les persones físiques o els negocis més petits “normalment no estan obligades a registrar-se per pagar l’IVA” o al fet que “simplement desconeixen les seves obligacions o les normes de compliment fiscal”.
La situació afegeix la nota europea, desemboca en “grans quantitats” en matèria d’impostos que no s’acaben recaptant i, alhora, pot derivar en una situació de “competència deslleial entre els allotjaments tradicionals i els serveis de transport davant aquells que operen a través de plataformes”. Segons els càlculs de l’executiu comunitari, l’aplicació de la proposta permetria al conjunt dels estats membres recaptar al voltant de 6.600 milions d’euros anuals addicionals.
Amb la nova legislació, “els operadors de les plataformes seran els responsables de recaptar l’IVA”, destaquen. És a dir, la reforma obligarà a les plataformes digitals d’allotjaments turístics i de transport de passatgers a recaptar l’impost de l’IVA i transferir-lo a les autoritats tributàries del país quan els proveïdors últims dels citats serveis no s’encarreguin de fer-ho. Així, si el conductor o el propietari del pis que es lloga no carrega l’IVA, la plataforma hauria de fer-ho al seu lloc afegint automàticament l’import de la taxa al preu que es mostra en l’aplicació o la pàgina web.
Arguments d’Estònia
Fins ara, Estònia rebutjava la mesura perquè considerava que aquesta “distorsionaria la competència” i situaria individus i petites empreses en una situació de “desavantatge”. Al país bàltic, explica l’ACN, els individus que ofereixen aquest tipus de serveis han de pagar IVA si generen una facturació superior als 40.000 euros anuals, una xifra a la qual no arriben la majoria de les persones que utilitzen les plataformes digitals amb aquest objectiu.
Des de Tallinn apostaven precisament per una solució que fos voluntària i insistien que la mesura podria encarir el preu dels serveis fins a un 25%. A propòsit d’aquest desacord, l’anterior presidència belga del Consell va deixar clar que la carpeta era “important” i que confiava que Hongria podria desbloquejar la situació, tal com ha succeït.