El ‘coworking’ que fa aterrar grans empreses
Networkia lloga espais d’oficines per a companyies de més dimensió que volen implantar-se a Barcelona o Madrid
En pocs anys ha invertit en nou centres repartits en dues ciutats i ara tenen la mirada posada a créixer també a Lisboa
Networkia és una empresa de coworking especialitzada en grans corporacions. És a dir, les seves oficines acullen empreses multinacionals que s’implanten a Barcelona o Madrid i que no volen assumir el risc de fer grans inversions en immobiliari. Networkia els ofereix una infraestructura amb què aterrar i uns serveis de gestió i manteniment de l’espai que s’ha convertit en un negoci reeixit. De fet, des de la pandèmia el sector de cotreball corporatiu ve acumulant un creixement de dos dígits. Networkia, que va facturar l’any passat 10 milions d’euros, dos milions més que l’any anterior, també està registrant increments per sobre del 10%. “Esperem mantenir aquesta dinàmica els propers anys”, avança Juanjo Martínez, fundador i director general de la companyia.
Amb seu a Barcelona, Networkia va veure la llum l’any 2012, enmig de la crisi financera global, després que el seu fundador veiés com l’empresa d’inversió d’oficines en què treballava s’ensorrava arran de l’esclat de la bombolla immobiliària.
Per posar en marxa Networkia, ell sol va adquirir petits centres de cotreball a Madrid i Barcelona d’un únic operador que volia desinvertir del sector. Martínez va aixecar el capital suficient per a la compra de les oficines gràcies que s’havia guanyat el prestigi en un parell d’entitats financeres, mentre era gestor a l’altra empresa. A més dels préstecs bancaris, Martínez va aportar tots els seus estalvis i la hipoteca de casa seva. “Així vam néixer, com una operació de risc”, riu Juanjo Martínez.
Els inicis
El fundador de Networkia va invertir en el sector del coworking, quan aquesta activitat estava en un estat molt embrionari. Així que els primers dos anys no van ser fàcils per a ells, però a partir del 2015 l’empresa va eclosionar. “Quan es veia que l’economia començava a remuntar, les empreses de dimensió més reduïda i aquelles menys sòlides van començar a mirar el coworking com una solució de menys risc i a poc a poc va anar evolucionant”, relata Martínez. El següent perfil d’empresa que va confiar en el coworking va ser el de grans corporacions que volien instal·lar-s’hi a Barcelona per estalviar-se el risc de la inversió. I és aquí quan el coworking va agafar dimensió a casa nostra i l’oferta d’oficines sota aquest model va agafar volada i s’hi van posar ubicacions cada cop més exclusives.
Ara com ara, Networkia compta amb oficines a un edifici sencer a de Portal de l’Àngel, Gran Via de les Corts Catalanes, plaça Catalunya i a l’edifici de Zurich de Diagonal de Barcelona . En total 25.000 metres quadrats entre els nou centres que té l’empresa repartits entre Barcelona i Madrid.
El cas és que la crisi financera va impulsar el sector i la crisi per la covid va acabar posant la cirereta final. “La pandèmia ens va ensenyar que hi ha circumstàncies alienes al negoci que poden arribar de sobte. I el teixit empresarial va veure que necessita comptar amb la màxima flexibilitat possible, també en la gestió de l’espai d’oficines”, explica Martínez.
L’eclosió del teletreball que va portar la pandèmia, també va ajudar a donar encara més ales al model d’oficina de cotreball. I en aquesta bona tendència s’hi ha posicionat Networkia entre les deu primeres empreses de l’Estat en cotreball corporatiu. I a més a més, competint amb grans grups internacionals i altres socis amb fons d’inversió al darrere. De fet, Networkia és de les poques companyies en què el capital i propietat és del mateix fundador. “No és habitual el nostre perfil perquè cada cop que s’obre un nou centre es requereix molta inversió. Però tot i que els nostres principis van ser durs ara estem sanejats i reinvertim el que generem amb prudència”, explica.
De fet, per posar a punt un nou centre d’oficines Networkia hi destina de mitjana uns dos milions d’euros. “Només per a un 30% de cada projecte busquem finançament extern, sobretot petits inversors i entitats financeres tradicionals”, explica Martínez.
Ara com ara, la companyia catalana té la mirada posada en seguir creixent en espai a on ja tenen oficines. De fet, fa poc ha incorporat un nou centre amb 4.500 metres quadrats a la Gran Via de les Corts Catalanes, 569, de Barcelona en un edifici de sis plantes modernista.
Juanjo Martínez avança que planegen obrir mercat a Lisboa,i així estrenar-se en la internacionalització del negoci. “El client corporatiu s’instal·la en ciutats grans i la capital portuguesa té moltes perspectives de creixement”, explica
La marca de la casa de Networkia és el d’un espai totalment equipat amb mobiliari i que a més disposa d’uns serveis extres, com manteniment, càtering, sales de reunions específiques, places de pàrquing, etc. Networkia té una plantilla interna de 35 empleats i acull en les seves oficines un total de 1.700 empleats entre les dues ciutats on té presència. “Nosaltres tenim internament equips de neteja o manteniment per una qüestió d’estabilitat i fidelització, perquè entenem que es tracta de serveis identitaris”, explica Martínez.
A més a més, Networkia ha desenvolupat internament un software per a que els empleats dels seus clients puguin fer reserva de taules i ordinadors a les oficines de cotreball. “La tecnologia permet estalviar perquè si l’afluència mitjana és de 20 persones per oficina, encara que en siguin 60 en plantilla, l’empresa contracta l’espai per a aquesta previsió”, explica el director general de Networkia. El programari també es fa servir per a la reserva de places de pàrquing.
Juanjo Martínez explica que han fet una forta aposta per la sostenibilitat a les oficines perquè a més del convenciment intern, els clients cada cop són més exigents en aquest tema.