Economia

L’IPC cau, els preus públics pugen

Economia

Podrien figu­rar amb ple dret en els calen­da­ris més tra­di­ci­o­nals, entre l’Advent i l’Epi­fa­nia. Les puja­des dels ser­veis bàsics, que depe­nen total­ment o en bona part de les tari­fes ins­tau­ra­des o pac­ta­des per l’Estat, ja for­men part de la litúrgia del tomb de l’any, moment en què la nebu­losa de fes­tes i regals no deixa entre­veure com de cos­te­rut serà el gener.

La crisi no hi ha fet res: aquest any els res­pon­sa­bles econòmics han tor­nat a actu­a­lit­zar tari­fes i preus de ser­veis, en gene­ral força per sobre de la inflació que insòlita­ment aquest any aca­barà per sota de l’objec­tiu de 2%.
Un dels pri­mers anun­cis va ser la pujada del preu de la llum. Després de diver­sos glo­bus sonda, sem­bla que el govern espa­nyol enca­rirà la fac­tura una mit­jana del 3,4%. L’aug­ment, que afecta més de 25 mili­ons de cli­ents domèstics i peti­tes i mit­ja­nes empre­ses, equi­val a uns 92 cèntims men­su­als per al con­su­mi­dor mitjà. Val a dir que a par­tir del 2009, la fac­tura s’emetrà cada mes i no cada dos com fins ara, fet molt cri­ti­cat per les orga­nit­za­ci­ons de con­su­mi­dors, que opi­nen que el canvi difi­culta el càlcul de l’incre­ment. A més, el govern cen­tral pot revi­sar la tarifa cada tres mesos, fet que no augura pre­ci­sa­ment una evo­lució a la baixa. El 2008 la pujada mit­jana acu­mu­lada ha estat supe­rior al 9%.

Les plu­ges i el bon nivell dels embas­sa­ments no aba­ra­ti­ran pre­ci­sa­ment l’aigua: obrir l’aixeta serà un 8,3% més car en muni­ci­pis com Bar­ce­lona. El telèfon fix de Telefónica també s’apuja. S’eleva el preu de les tru­ca­des un 1,3% per a qui no tin­gui tarifa plana.

Pel que fa al trans­port públic, el seu preu ascen­dirà una mit­jana del 4,75%. Els abo­na­ments de metro i autobús de Bar­ce­lona T-10, T-50/30 i T-Dia expe­ri­men­ta­ran incre­ments d’un 5,4% i un 7%. La pujada més forta serà, pre­ci­sa­ment, per a la T-10, que és el títol amb més demanda per part dels usu­a­ris per la seva prac­ti­ci­tat, pas­sarà de valer 7,20 euros a 7,70. En números rodons, cos­tarà mig euro més des del dia 1 de gener.

I encara una altra galleda d’aigua freda. Tot i que els bar­ce­lo­nins ja tenien la mel a la boca, final­ment l’espe­rada gratuïtat dels trans­ports públics per als menors de 12 anys es va dei­xa­tar, con­ver­tida en una tar­geta específica, la T-Infant, o T-12, que cos­tarà 35 euros anu­als.

El trans­port ecològic tam­poc se’n salva. El popu­lar Bicing també cos­tarà més, força més. L’abo­na­ment anual, que fins ara valia 24 euros, a par­tir del gener en valdrà 30, és a dir, un 25% més.

I per als qui s’ho puguin per­me­tre, el con­sell d’admi­nis­tració de l’Ins­ti­tut Metro­po­lità del Taxi ja va apro­var fa mesos un incre­ment d’un 6,2% de les seves tari­fes que ja s’aplica des del dia 13 i que, segons els seus res­pon­sa­bles, recull els cos­tos deri­vats de l’enca­ri­ment dels car­bu­rants. En gene­ral, les bai­xa­des de ban­de­res seran de 2 euros en tots els trams del ser­vei, diürn, noc­turn i fes­tius, tot i que l’incre­ment més impor­tant es regis­tra en el suple­ment de la car­rera mínima de sor­tida de l’aero­port del Prat, que passa de 15 euros a 20.

Encara en el capítol de la mobi­li­tat, els peat­ges de la Gene­ra­li­tat expe­ri­men­ta­ran un aug­ment mitjà d’un 4,2%, a falta de conèixer l’evo­lució dels peat­ges de l’Estat, que encara no s’han difós. Renfe no es queda enrere i apu­jarà un 6,3% el bit­llet de Roda­lies i un 4% els del TGV i llarga distància men­tre que els de mit­jana distància també s’enca­ri­ran un 5%. D’aquesta manera, l’ope­ra­dora fer­roviària aplica incre­ments encara més alts que els que va intro­duir el 2008.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.