Economia

Els bitllets d’avió s’enlairen

Les pèrdues provocades pel volcà avançaran l’augment de tarifes

Ja s’albirava per a aquest any un augment de les tarifes aèries a causa dels increments de trànsit que, en conjunt, ha obtingut el sector el primer trimestre del 2010. Ara, a més, les cendres procedents de l’erupció del volcà islandès, que va paralitzar el cel europeu durant gairebé una setmana i que el continua paralitzant de tant en tant, ofereixen una raó més per avançar aquest increment.

Un informe elaborat pel Centre of Economics and Business Research apunta que les companyies aèries podrien augmentar fins a un 5,2% les seves tarifes aquest any. Segons aquest document, les pèrdues econòmiques causades pel volcà se situen en uns 1.500 milions d’euros i, malgrat que les aerolínies confien que Brussel·les doni l’autorització perquè els governs els atorguin ajuts, és més que probable que aquests diners només signifiquin una petita part de les pèrdues.

El sector arrossega una crisi aguda, tot i les mesures anticrisi aplicades durant gairebé els dos últims anys. Fa uns dies un expert en el sector aeronàutic explicava a l’AVUI que abans de la crisi hi havia una norma que mai fallava: “Si omples un 70% l’avió, el vol et resulta rendible”. Llavors hi havia tarifes més altes que ara i moltes més places per ocupar a les aeronaus perquè hi havia més aparells en pista. Però, segons l’expert, “la crisi i la competència han fet desaparèixer aquesta màxima del sector aeri”. La recessió ha modificat molts aspectes i el factor preu és tan sols un d’ells, però és el que determinarà, amb el preu del combustible, les facturacions de les aerolínies en un any en què ja es percep una recuperació real, sempre amb el permís del volcà.

Els preus han caigut a nivells mai vistos però, segons l’expert en el sector, “remuntaran a finals d’aquest any”, si no abans, perquè el petroli, a causa de la creixent demanda, també pujarà ben aviat als 90 dòlars el barril”.
L’Associació Internacional de Transport Aeri (IATA) també està convençuda que la remuntada de les aerolínies és un fet. “El pitjor ja ha passat, però encara no podem celebrar-ho”, va dir el director general de la IATA, Giovanni Bisignani, en començar l’any.

Encara no fa tres mesos, l’associació va reduir a la meitat la seva previsió de pèrdues per a aquest any. Les ha comptabilitzat en 2.143 milions d’euros, enfront dels 4.162 milions previstos el desembre de l’any passat, una xifra reduïda tenint en compte que el 2009 el sector va perdre 7.194 milions.

Mercats emergents
La millora viscuda fins a l’erupció del volcà va ser conseqüència d’una forta recuperació de la demanda que va començar a finals del 2009. Ha estat bàsicament el creixement dels mercats emergents el que ha marcat la nova tònica, com ho demostra la forta pujada de la regió del Pròxim Orient, que va arribar al 25,9%.

Bisignani va destacar que s’espera que la demanda mitjana de passatgers augmenti un 5,6% durant aquest any i que la de càrrega –molt més afectada per la crisi perquè depèn de la despesa dels consumidors i del creixement del comerç mundial– s’incrementi al voltant del 12%. Tanmateix, l’executiu de la IATA també va alertar del més que previsible augment del preu del petroli, advertència que comparteix el professor de la Universitat de Barcelona Xavier Fageda, “perquè l’augment de petició de vols en els països on les economies ja s’estan recuperant alterarà la demanda de petroli, de manera que aquest any veurem com el preu comença a pujar”.

Pel que fa als ingressos, la IATA considera que se situaran al voltant del 388.000 milions d’euros, gairebé 32.000 milions més que el 2009. A Europa, però, les companyies comptabilitzaran les pèrdues més importants de totes les regions del món, amb una xifra que pot arribar als 1.635 milions, a causa de la lenta recuperació econòmica i la reiterada manca de confiança del consumidor.

Bisignani va assenyalar: “Ens estem movent en la direcció correcta”. Tant és així que va assegurar que “en dos o tres mesos, la indústria tornarà als nivells de trànsit anteriors a la crisi, i va advertir: “Hem de reajustar dos anys de pèrdues”.

Xifres positives al Prat
“Venim d’una crisi molt profunda però aquest any es consolidarà la tendència al creixement, tant als aeroports com a les línies aèries”, explicava el director del departament de finances de l’escola de negocis EADA, Joan Ramon Tarradellas. L’aeroport de Barcelona va registrar el març passat un augment del 9% de passatgers respecte al mateix període del 2009. Des que va començar l’any, gairebé 5,8 milions de persones han passat pel Prat, una xifra que suposa un increment del 5,5%. Des del novembre del 2009, l’aeroport no ha fet més que augmentar la demanda.

Des de Barcelona ja es podrà volar aquest estiu a 28 destinacions intercontinentals, 11 de les quals s’estrenen aquest any. “Aquest creixement anirà en augment perquè les grans economies s’estan recuperant, entre elles la dels EUA. Això, per nosaltres, vol dir més creuers i vols internacionals”, explicava Tarradellas.
Un altre dels indicadors que fan pensar que el Prat remunta és que les empreses ja comencen a obrir la mà a la classe business i premium, “i hi haurà més canvis després de l’estiu, quan la recuperació econòmica es vegi més clara”, augura l’expert consultat per l’AVUI.

Fonts de l’aerolínia Spanair van confirmar l’augment de demanda business i un increment de passatgers del 13% al gener, el 9% al febrer i el 10% al març. Malgrat els entrebancs, l’ocell fènix del cel català també remunta el vol.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.