Més de 12.000 acomiadats en el sector de l'automoció en un mes
Economia
En poc més de quatre setmanes, més de 12.400 treballadors de la indústria de l’automòbil a Catalunya han vist com les seves empreses presentaven expedient de regulació per acomiadar-los (els principals EROs sumen 3.128 afectats) o per enviar-los a l’atur de manera temporal (9.332). Els sindicats alerten que aquestes xifres astronòmiques es multiplicaran ràpidament per l’efecte dòmino. De fet, moltes altres empreses ja han anunciat retallades.
Treball ja ha autoritzat l’ERO temporal més voluminós, el que enviarà a casa, entre cinc dies i set mesos, uns 4.500 treballadors de Seat. També han optat per aquesta via Ficosa, Delphi i Mahle. Tret que hagin negociat millores amb l’empresa, tots aquests treballadors cobraran al voltant del 70 per cent del sou.
Moltes empreses estan apostant, directament, per aprimar les plantilles. El cas més notori és el de Nissan, que pretén acomiadar 1.680 treballadors, el 40% del personal de Barcelona i Montcada. I, al seu darrere, han anat movent fitxa els seus proveïdors: Esteban Ikeda (108 acomiadaments), Tyco (209) o Freudenberg (141). Segons els sindicats, molts estan pendents de l’ERO de Nissan, de manera que si s’aprova s’obrirà encara més la veda.
Efecte immediat
El sector de l’automoció treballa amb el sistema just in time, cosa que vol dir que intenta no acumular estocs. Els proveïdors envien la peça al fabricant just després d’acabar-la. Si el fabricant fa menys cotxes (i constantment revisa previsions), l’efecte en la indústria auxiliar és instantani.
És per això que és el sector que està evidenciant de manera més sagnant la crisi, però si la situació no millora es temen hemorràgies en altres fabricants de béns de gran consum, com són els electrodomèstics.