Economia
La decisió de GM de no vendre Opel irrita Europa
Alemanya considera inacceptable el canvi de plans. Merkel exigirà el retorn dels 1.500 milions d'euros en ajudes públiques avançades. El pla de futur de General Motors serà "similar" al de Magna
Decepció, irritació, sorpresa i, en el millor dels casos, simplement desconcert. La decisió de General Motors (GM) de no vendre la seva filial europea Opel ha causat un autèntic terrabastall polític, ja que el pacte amb el grup canadenc Magna, trencat a l'últim moment, va ser presentat com un èxit gairebé personal de la cancellera Angela Merkel. El govern d'Alemanya, on Opel té la seu, va ser el més contundent a l'hora de criticar el pas enrere que ha fet GM, però tots els països on la firma té planta -entre els quals Espanya- van mostrar-se, de nou, preocupats pel futur de la firma.
General Motors va comunicar dimarts a la matinada que al final no vendria la seva filial europea perquè el mercat del motor ha millorat i pensa ara que la solució idònia és impulsar en solitari un pla de reestructuració. Ahir la companyia va indicar que aviat presentarà un pla de futur concret al govern alemany. El vicepresident de General Motors, John Smith, va avançar que el programa serà "molt similar" al redactat per Magna i que suposarà l'eliminació a Europa d'uns 10.000 llocs de treball. "Som conscients de la complexitat i de l'esgotament que aquest assumpte ha provocat entre tots els afectats", afegia el conseller delegat, Fritz Henderson.
"El comportament de General Motors és totalment inacceptable", va ser la resposta del ministre alemany d'Economia, Rainer Brüderle. El portaveu del govern, Ulrich Wiljelm, ja havia deixat clar unes hores abans que el govern exigirà la devolució dels 1.500 milions d'euros d'ajudes pont que ja havia aportat l'executiu per donar suport a la frustrada operació. A l'agost, el govern alemany va oferir ajudes, crèdits i avals per valor de 4.500 milions a GM per possibilitar la venda d'Opel.
El paper de les ajudes
Hi ha qui diu que aquestes ajudes han tingut molt a veure en el canvi de postura de GM. La Comissió Europea no deixa que es vinculin a una determinada operació i fa unes setmanes Berlín va haver d'aclarir que els avals no estaven vinculats a cap inversor en concret. Això hauria animat GM a canviar de tàctica i reclamar ell mateix les ajudes per reestructurar la filial, tot i que sembla que Merkel no hi està disposada.
La UE ha advertit que no permetrà una "guerra de subsidis" entre els governs europeus. Brussel·les no vol que es repeteixin les tensions que ja hi va haver entre els Estats membres quan el fabricant va fer fallida i va anunciar que vendria la filial europea. La cancellera alemanya té previst parlar amb el govern nord-americà de l'intent frustrat de compra, tot i que el portaveu de la Casa Blanca, Robert Gibbs, ja ha dit que GM, com a empresa privada que és, pren les seves pròpies decisions.
General Motors va comunicar dimarts a la matinada que al final no vendria la seva filial europea perquè el mercat del motor ha millorat i pensa ara que la solució idònia és impulsar en solitari un pla de reestructuració. Ahir la companyia va indicar que aviat presentarà un pla de futur concret al govern alemany. El vicepresident de General Motors, John Smith, va avançar que el programa serà "molt similar" al redactat per Magna i que suposarà l'eliminació a Europa d'uns 10.000 llocs de treball. "Som conscients de la complexitat i de l'esgotament que aquest assumpte ha provocat entre tots els afectats", afegia el conseller delegat, Fritz Henderson.
"El comportament de General Motors és totalment inacceptable", va ser la resposta del ministre alemany d'Economia, Rainer Brüderle. El portaveu del govern, Ulrich Wiljelm, ja havia deixat clar unes hores abans que el govern exigirà la devolució dels 1.500 milions d'euros d'ajudes pont que ja havia aportat l'executiu per donar suport a la frustrada operació. A l'agost, el govern alemany va oferir ajudes, crèdits i avals per valor de 4.500 milions a GM per possibilitar la venda d'Opel.
El paper de les ajudes
Hi ha qui diu que aquestes ajudes han tingut molt a veure en el canvi de postura de GM. La Comissió Europea no deixa que es vinculin a una determinada operació i fa unes setmanes Berlín va haver d'aclarir que els avals no estaven vinculats a cap inversor en concret. Això hauria animat GM a canviar de tàctica i reclamar ell mateix les ajudes per reestructurar la filial, tot i que sembla que Merkel no hi està disposada.
La UE ha advertit que no permetrà una "guerra de subsidis" entre els governs europeus. Brussel·les no vol que es repeteixin les tensions que ja hi va haver entre els Estats membres quan el fabricant va fer fallida i va anunciar que vendria la filial europea. La cancellera alemanya té previst parlar amb el govern nord-americà de l'intent frustrat de compra, tot i que el portaveu de la Casa Blanca, Robert Gibbs, ja ha dit que GM, com a empresa privada que és, pren les seves pròpies decisions.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.