Economia

Poc patriotisme nadalenc

La crisi econòmica ha posat a l’ordre del dia un nou patriotisme econòmic, més enllà de l’oposició a la venda d’empreses com Endesa o Repsol a grups estrangers. El conseller Josep Huguet, responsable dels temes industrials i turístics del govern, porta temps recomanant consumir productes catalans i gaudir de les vacances en algun punt de les variades comarques catalanes. El seu homòleg al govern espanyol, Miguel Sebastián, també s’ha sumat els últims dies a aquesta tendència i ens ha desitjat un bon Nadal consumint productes espanyols i escollint destins turístics dintre de l’Estat. “Tots, absolutament tots, podem fer alguna cosa en aquests moments de dificultats, ja sigui en l’àmbit empresarial, a la llar o a nivell personal: consumir i comprar productes fets a Espanya”, va dir el ministre en una recent visita a les fàbriques de torrons d’Alacant.

¿Però el consumidor té de veritat en compte la procedència dels productes a l’hora de realitzar les seves compres? “En alimentació per Nadal hi ha molta fidelització i els consumidors escullen els productes d’acord amb la tradició i els costums de cada família”, explica a l’AVUI Gerard Costa, professor de direcció de màrqueting de l’escola de negocis ESADE. “Això no vol dir –afegeix– que el consumidor no valori la relació qualitat-preu, però sembla molt difícil canviar el marisc, el pernil, el salmó o la carn d’olla per altres productes”.

Respecte a les joguines, uns dels productes estrella d’aquestes festes, la procedència pesa molt poc en les decisions de compra. “Normalment són compres compulsives i es valoren poc altres aspectes, com la qualitat”, diu Costa, que afegeix: “Si el meu fill em demana un coet, jo l’hi compraré i no pararé gaire atenció a altres aspectes”.

Les empreses catalanes de joguines no són gaire nombroses i, d’aquestes, encara ho són menys les que tenen una planta de producció a Catalunya. “Els consumidors ignoren la procedència de molts productes i a l’empresa tampoc li interessa gaire publicitar-la, per donar una imatge més internacional i global als seus articles”, assegura Costa. Aquest és el cas de la catalana Tecnitoys, que fabrica i comercialitza la marca de cotxes i circuits Scalextric. L’empresa, amb una plantilla de 61 persones, està centrada en el desenvolupament i llançament de joguines i n’encarrega la fabricació a diverses plantes localitzades a l’Àsia. A banda d’Espanya, altres mercats importants per al grup són l’alemany, el nord-americà, el mexicà i l’australià.

El que sí que fabrica bona part dels seus articles a Catalunya és el grup català Educa-Borrás. Especialitzat en trencaclosques, jocs educatius i d’entreteniment familiar, la companyia produeix la major part de la seva oferta a Sant Quirze (Vallès Occidental). “Els jocs educatius tenen més distribuïdes les vendes al llarg de l’any i la seva compra és fruit d’un procés més racional”, apunta Costa.

L’elecció del destí turístic

Si en la compra de productes el consumidor difícilment té en compte l’origen, una cosa semblant passa en l’adquisició de serveis. “El consumidor no fa vacances de proximitat perquè l’hi digui el polític de torn, sinó perquè la seva renda ha disminuït”, sosté Domènec Biosca, expert i consultor turístic. Biosca es mostra convençut que “l’efecte patriòtic” no es té en compte a l’hora d’escollir destinació on descansar al Nadal: “A més renda, més distància, i a menys renda, més proximitat; és una equació que no falla mai”.

Malgrat tot, Biosca explica que molts catalans no valoren prou “l’excel·lent” oferta turística catalana i moltes vegades viatgen lluny buscant experiències que també poden trobar a Catalunya. “El màrqueting per vendre els productes és molt important”, diu Biosca, que afegeix: “Molts catalans desconeixen el call jueu de Girona, els Pirineus, el delta de l’Ebre o el delta del Llobregat, que són llocs meravellosos”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.