Economia

Polígons fantasma

A Seat només van treballar els empleats pactats en els serveis mínims

La patronal i els sindicats no es posen d'acord sobre el seguiment a Girona

Fort seguiment al sector agroalimentari

La majo­ria de polígons indus­tri­als del Baix Llo­bre­gat pre­sen­ta­ven la mateixa imatge que els caps de set­mana. Vehi­cles de trans­port de mer­ca­de­ries esta­ci­o­nats al car­rer, molts llocs per apar­car i empre­ses tan­ca­des. Sem­bla­ven ciu­tats fan­tas­mes. Per la poca acti­vi­tat que hi havia i perquè molts emple­ats tre­ba­lla­ven ama­gats, tan­cats amb pany i for­re­llat, informa Josep Fer­rer.

Seat, la indústria més emblemàtica i gran de la comarca, va para­lit­zar total­ment l'acti­vi­tat. Només van anar a tre­ba­llar, per a cada torn, els 263 emple­ats pac­tats en els ser­veis mínims. A les 6 del matí, en el canvi de torn ni tan sols s'hi van apro­par els auto­bu­sos. Els piquets, avor­rits, van inten­tar tallar l'N-II a l'alçada d'Espar­re­guera. Els Mos­sos d'Esqua­dra ho van avor­tar de seguida, i el mateix va pas­sar a la rotonda de la Pare­llada a Sant Boi.

En els polígons del sud del Baix Llo­bre­gat, situ­ats a l'entorn de l'auto­pista C-32, entre Cor­nellà i Cas­tell­de­fels, els piquets van tenir més feina, ja que, a banda de la con­cen­tració de dese­nes d'empre­ses de ser­veis, també hi ha molts cen­tres comer­ci­als.

Delphi, a Sant Vicenç dels Horts, va haver de sus­pen­dre el torn de nit perquè només s'hi va pre­sen­tar una tre­ba­lla­dora i en el torn de matí només n'hi van anar una vin­tena, comp­tant-hi direc­tius. Al seu cos­tat els tre­ba­lla­dors de Fer­ca­ble van ser molt actius. Tenien doble motiu per pro­tes­tar: la vaga gene­ral i l'ERO que diven­dres vinent pre­sen­tarà l'empresa.

A les comar­ques giro­ni­nes, les grans empre­ses van ser les úniques en què el segui­ment de la vaga va ser impor­tant, informa Imma Bosch. Els sin­di­cats par­la­ven d'un segui­ment “mas­siu” i d'un “èxit rotund” i asse­gu­ren que es van aco­llir a la vaga un 87% dels tre­ba­lla­dors. Aquesta dada, però, dife­reix molt de la que van donar Pimec i Foeg. Les dues patro­nals van coin­ci­dir a asse­gu­rar que el segui­ment va ser de menys del 10%, segons Foeg, i d'un 8,1%, segons Pimec.

A les comar­ques de Lleida, les indústries agro­a­li­mentàries, de la cons­trucció i el metall van tan­car o bé van tenir una baixa acti­vi­tat, com és el cas de Bor­ges, Ros Roca, Cor­po­ració Guis­sona, Nufri, Sorigué o Arnó, però també en molts casos van ser atu­ra­des pac­ta­des, donant festa als emple­ats, que gas­ta­ran un dia de vacan­ces. Així, no per­dran diners per la vaga i de cara als sin­di­cats fa la sen­sació de segui­ment mas­siu, informa Joan Tort. A Lleida ciu­tat la vaga no es va notar perquè era fes­tiu, i els piquets es van des­plaçar de mati­nada als polígons de les capi­tals de comarca, on van cre­mar pneumàtics per fer visi­ble la pro­testa i sense inci­dents.

A l

'escor­xa­dor del Grup Ali­men­tari Guis­sona fonts de l'empresa i dels sin­di­cats han coin­ci­dit que no s'ha produït cap inci­dent, informa Eva Poma­res. Això sí, fins a les 9 del matí van pas­sat “molt de fred. “Els Mos­sos –van asse­gu­rar– eren dins els cot­xes i nosal­tres, jaqueta amunt i cafè calent. Però estem molt orgu­llo­sos de la cons­ci­en­ci­ació de la gent”. Cap a les 5 de la tarda, els piquets ja eren en un bar “de ser­veis mínims”, pre­nent més cafè. “Ara, a dor­mir, perquè estem bal­dats”. Aca­bada la vaga, el bes­tiar espe­rarà unes hores més el seu destí.

Final­ment, la fac­to­ria de Ford a Almus­sa­fes va para­lit­zar ahir la pro­ducció arran de la par­ti­ci­pació total de la seva plan­ti­lla a la vaga gene­ral i uns ser­veis mínims pac­tats, encara que la direcció de la planta va xifrar el segui­ment en el 75,5 per cent als torns de matí i cen­tral, informa Ester Pin­ter. Al polígon on se situen les empre­ses proveïdores de Ford, segons CCOO, el segui­ment va ser alt. Al port de València es va secun­dar la vaga “al cent per cent” i pels seus acces­sos al recinte no hi va entrar cap camió, men­tre que Mer­ca­valència va reduir els seus ser­veis al 50%. Segons els sin­di­cats, el segui­ment a les grans empre­ses valen­ci­a­nes va estar entre el 75% i el 100%.

Calma i protesta
Seguiment intens de la vaga als polígons industrials, amb especial incidència a les grans corporacions, com Seat o Ford, i també a la indústria agroalimentària de Lleida.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.