La CE estudia la queixa de les aerolínies de baix cost per les ajudes a Spanair
La Comissió evita, però, pronunciar-se sobre la seva suposada il·legalitat
Les aerolínies de baix cost asseguren que els suports atorgats a Spanair són ajudes d'estat il·lícites
La Comissió Europea (CE) ha confirmat avui que ha rebut i estudia les queixes de l'Associació Europea d'Aerolínies de Baix Cost (ELFAA, per les seves sigles en anglès) sobre les ajudes econòmiques a Spanair, però ha evitat pronunciar-se sobre la seva suposada il·legalitat.
ELFAA, de la qual forma part Ryanair, assegura que els successius suports econòmics que ha rebut Spanair constitueixen “una violació de la legislació europea” en matèria d'ajudes públiques i perjudica directament les aerolínies competidores.
“Hem rebut una carta d'ELFAA que estem estudiant”, ha confirmat la portaveu de Competència de l'Executiu comunitari, Amelia Torres, que ha refusat revelar si Brussel·les obrirà una investigació sobre el cas com sol·licita aquesta plataforma d'aerolínies.
ELFAA va dirigir divendres 12 una missiva al comissari europeu de Competència, Joaquín Almunia, en la qual assegura que els suports atorgats a Spanair són ajudes d'estat il·lícites que han permès a la companyia “lliurar una guerra de preus predatòria en rutes operades per altres aerolínies que no reben aquestes ajudes”.
També l'associació d'aerolínies sosté que, a causa d'aquestes ajudes, Spanair “ha pogut malgastar en campanyes de 'màrqueting' que estan fora de l'abast dels seus competidors comercials”.
Spanair s'ha beneficiat fins ara de diverses ajudes, l'última aprovada per la Generalitat de Catalunya el passat 6 de novembre per aportar 20 milions d'euros al capital de l'aerolínia, a través de l'empresa pública Cimalsa.
L'operació reforça la posició de Spanair davant companyies com Ryanair, que ja ocupa el 4,5% de la capacitat total de l'aeroport del Prat de Llobregat (Baix Llobregat) i duu a terme una dura estratègia comercial de retallada de preus.
Si la CE obre finalment una investigació sobre el cas Spanair, haurà de determinar primer si els suports rebuts per la companyia poden considerar-se “ajudes d'estat” o si, per contra, la participació de la Generalitat en el capital de l'aerolínia a través de Cimalsa respon al principi d'”inversor privat