ZP accepta consensuar amb el govern català el futur del Prat
L'executiu espanyol canvia de rumb en la privatització de l'aeroport de Barcelona i admet la ‘majoria qualificada' en la presa de decisions
La voluntat política de les parts és essencial per no eternitzar temes vitals per a l'aeròdrom
“Es va per bon camí”, va afirmar divendres passat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, referint-se a la posició que tindrà la Generalitat de Catalunya en la gestió de l'aeroport del Prat. Durant un debat organitzat pel Cercle d'Infraestructures a Barcelona, el conseller va explicar que contempla una gestió molt àmplia de l'aeroport de Barcelona. Tanmateix, mentre l'objectiu de la Generalitat és aconseguir una majoria en el consell d'administració de la futura filial de la nova societat d'Aena, el govern estatal, en canvi, “només parla de majories qualificades”.
Recoder va recordar les dates de l'operació de privatització d'Aena: el nou model aeroportuari estarà funcionant a finals d'aquest any i el procés de clàusules de concessió començarà el maig vinent. Pel conseller, la gestió per concessió suposarà “un pas transcendental perquè la societat catalana, ara per ara, no pinta res a l'aeroport de Barcelona”.
El cert, però, és que el requeriment de majoria qualificada en la presa de decisions suposa un escull que no es pot superar amb una simple majoria absoluta. Així, els acords s'aconseguiran sobretot si hi ha voluntat política de totes les parts, com també serà amb ella que s'evitarà l'enrocament.
La nova era del Prat va començar a forjar-se, segons ens explicava el diputat de CiU Pere Macias, “el 23 de desembre passat, en un dinar amb el secretari d'estat de Transport, Isaías Táboas, i el diputat socialista Rafael Simancas”. D'aquell dinar, i d'altres reunions posteriors, va néixer el canvi de rumb del govern central pel que fa a la participació dels governs autònoms en la gestió dels aeroports del Prat i Barajas.
La moció d'ERC al Congrés, aprovada dimarts passat amb el suport de CiU i PSOE, va provocar un esclat de declaracions en les quals destacava la ja famosa, i inconcreta, “participació determinant” dels governs autonòmics en la gestió dels aeroports. Tanmateix, el Ministeri de Foment no va trigar a matisar-ho, dient que el pacte només afecta els dos aeroports més grans de l'Estat espanyol: Barajas i el Prat. I el secretari d'estat de Transport, Isaías Táboas, ho va reblar: es treballarà perquè ningú mani sobre els altres. Alguna de les parts, però, tindrà l'última paraula.
“Ara pren el relleu la Generalitat, que haurà de negociar amb el ministre de Foment, José Blanco, com s'estructura la societat filial que sortirà del concurs”, va explicar Macias. Aquest va ser un dels temes tractats pel president de la Generalitat, Artur Mas, i el seu homòleg espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, en la trobada de dimarts passat. Fins i tot hi ha veus que xiuxiuegen que el cap de l'executiu espanyol va comentar, durant la reunió, que trucaria al ministre Blanco per activar la nova línia a seguir en la privatització d'Aena. “Ara queda definir què vol dir ‘participació determinant'”, va insistir el diputat Macias.