Empreses

Vi de premi a la Terra Alta

Un petit celler de Gandesa ha aconseguit un blanc que ja ha estat escollit el millor del Mediterrani i entre els tres millors del món

El nombre d'ampolles ha crescut un 40% en un any i la facturació ha augmentat un 35%

Reduir la producció per augmentar el rendiment i els beneficis. Aquesta puntada de peu als principis de l'economia és la base del negoci d'Edetària, un petit celler que s'aixeca sobre un altiplà dels afores de Gandesa i que en vuit anys de vida ha aconseguit treure al mercat set vins que ja ostenten un lloc preferent en els rànquings de referència del sector vitivinícola. El reputat Robert Parker els ha catalogat per damunt dels 90 punts en la seva exclusiva i respectada llista i la guia Peñín ha destacat l'Edetària blanc de 2005 com el millor blanc del Mediterrani (els 96 punts que li atorga el deixa en la categoria de vins excepcionals i és només igualat per un albariño Pazo de Señoráns i per un cava Gran Reserva Gramona del Penedès).

Joan Àngel Lliberia és el cap visible d'un negoci que l'ha fet retornar a la Terra Alta després d'anys de rodar món. Però que ningú s'enganyi perquè no estem davant un cas de tornar a les arrels buscant pau i tranquil·litat sinó que per les vinyes hi para poc perquè, assegura, “la viabilitat del projecte” implica “el mercat exterior”.

Lliberia agraeix les gràcies i les festes que li dediquen les guies i els entesos però posa de manifest que “el més important, al cap i a la fi, és que el vi agradi” i ell admet: “No puc assegurar que els nostres vins agradin a tothom però sí que són vins autèntics”.

L'ETERNA DISCUSSIÓ.

Fa servir el mot “autèntic” perquè troba pedant catalogar-lo de “singular” però aquí el nom no fa la cosa, ja que el que aquest enginyer agrícola defensa amb fermesa és que el sòl de la Terra Alta té unes particularitats que poden conferir al vi “característiques tan especials que si es treballa bé donen un producte inimitable”.

Per tenir aquest producte inimitable el que ha fet Edetària ha estat reduir a la meitat la producció del raïm que fa les seves vinyes. D'aquesta manera, després d'un acurat procés de poda de cada sarment, s'aconsegueix que el brot de raïm creixi de manera uniforme i això li acaba conferint un grau de maduració unànime i un equilibri que acaba essent vital per al vi. “Amb el meu pare fa 25 anys ens discutíem perquè volia arrencar les vinyes perquè produïen poc; doncs ara encara produeixen menys”, explica Lliberia des del seu celler i assenyala com, uns metres més enllà, es passeja pels camps l'home que volia arrencar les vinyes i que ara les mima amb absoluta delicadesa. Són vinyes velles (de més de 60 anys) que no donen més de 4.500 quilos de fruita per hectàrea però que confereixen al cabernet o a la garnatxa (ja sigui blanca o peluda) unes propietats que acabaran enriquint el producte final.

LA INCREDULITAT D'ARTUR MAS.

Edetària té poc més de mitja dotzena de treballadors i les 30 hectàrees de vinya que envolten el celler permeten una producció de 150.000 ampolles l'any i una facturació de 400.000 euros. “Es pot pensar que són números petits però el que ens motiva és que en un any hem tingut un 35 per cent més de facturació i hem venut un 40 per cent més d'ampolles. I tot això estant en temps de crisi”, detalla el responsable del celler, alhora que afegeix: “Abans de ser president, va venir Artur Mas a fer una visita i no es creia les xifres de creixement que li donava”.

Edetària agafa el nom de l'antiga Via Edetana, que en temps de la imperial Tàrraco era la ruta del comerç entre Tortosa i Saragossa. Avui el mercat no el marca la ruta de l'Ebre, sinó que els cèntims es fan venent a l'exterior. “El mercat nacional està saturat. El 50 per cent de les vendes de vi que es fan a Catalunya són vins de rioja”. Lliberia acaba d'arribar d'una fira de Rússia i Josep Maria Castillo, responsable d'exportació, marxa cap a Tòquio a buscar clients: “Poden ser mercats bons per a nosaltres”. L'expansió també inclou posar un peu al Brasil i Mèxic. De moment, Suïssa, Bèlgica, Holanda i els Estats Units reben amb set els vins sortits d'aquest celler de la Terra Alta. “Als Estats Units la clau és la diferència entre l'euro i el dòlar. Si el dòlar està a 1,20 euros l'Edetària negre costa 20 dòlars però si l'euro s'enfila fins a l'1,60 l'ampolla passa a costar 30 dòlars. Això marca la diferència de vendre ampolles a Manhattan o de no vendre'n cap”.

El mercat exterior és el cavall de batalla d'Edetària ja que vendre vi a l'Estat espanyol es fa molt complicat ”perquè Rioja i Ribera del Duero tenen un nom consolidat”, diu Joan Àngel Lliberia. Ell mateix destaca “la poca valoració dels catalans cap als productes de la terra. No per ser d'aquí s'ha de comprar però si és d'aquí i és un producte de qualitat, per què no?”. Els mercats emergents són ara el seu principal objectiu.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.