No hi ha pau en el ‘social media'
Tot és relatiu. Des que la barra de platí i iridi ja no és un metre ho tinc més clar. Acceptar-ho és bo. De fet, resulta del tot imprescindible. Però també té les seves coses dolentes, no es pensin. Posem un exemple que els ho farà veure tot més clar: una manera útil i senzilla de semblar millor, encara que els pugui sonar increïble, no és ser-ho. N'hi ha prou de fer semblar els altres pitjors del que realment són i, sobretot, pitjors del que pugui arribar a semblar un mateix. Com que tot és relatiu, així resultes molt més atractiu i despertes més interès que els altres, sense haver fet res productiu, per cert. Tot comunicació, només comunicació.
Així, per exemple, si volem llançar un curs de social media, doncs ens dediquem, senzillament, a atacar altres cursos similars per diferenciar-nos. Així, en lloc de demostrar els objectius i bondats del curs que nosaltres volem desenvolupar, ens centrem en tot el que podem minimitzar o ridiculitzar dels nostres competidors. Si, a més a més, ho podem fer apuntant que el que volem oferir és el que resol el problema que hem creat, apuntat o inventat, molt millor.
El sentit comú ens diu que cursos diferents satisfan necessitats diferents, que cadascun té els seus propis objectius i que potser el millor curs del món no els pot satisfer perquè està dissenyat per satisfer altres tipus de necessitats. De fet, el juliol de l'any passat vaig publicar una llista de gairebé 20 cursos de community management que coneixia, sense cap judici de valor, només amb el preu i algunes altres condicions, en resposta a moltes peticions de consell que vaig arribar a rebre de persones interessades.
Però el sentit comú és incompatible amb els negocis, ja que si tot el món l'utilitzés moltes empreses i propostes anirien a mal borràs. Per això hem de dur els processos de presa de decisions al costat emocional, per evitar que la gent pensi, un aspecte que, per cert, ja comentava en el meu anterior article, La fal·làcia de la nimfòmana.
Tot plegat és una llàstima. Hi havia molt bon rotllo en això del social media i els projectes de col·laboració, amb una audiència pública cada vegada més intel·ligent i amb capacitat de participació. Darrerament, però, es comença a veure com tot això s'acaba i els gurus i les empreses estan començant a anar pel camí de la desqualificació i abandonant aquell sentit comú que tant els havia caracteritzat. Recordem que els social media es basen, precisament, en la informació i els continguts que hagin estat creats pels usuaris mitjançant les noves tecnologies, sense els lligams que podem tenir, per qüestions purament empresarials i d'interessos, els altres mitjans de comunicació tradicionals.
Sento que tot això que estic explicant els pugui sonar una mica pessimista, però quan pensàvem que les xarxes socials podien canviar el món per a bé, de sobte vam descobrir que no hi ha pau en el social media. (@Juanchocolate dixit a través del Twitter). Per cert, per si a algú li pot interessar, el meu és @guillermodeharo.