Faro tanca la compra de Biosca & Botey i mantindrà la marca
La firma de Castellbisbal es quedarà la botiga de l'avinguda Diagonal de Barcelona i assumirà part de la plantilla i del deute amb proveïdors de la mítica marca, en concurs de creditors des del mes de juny passat
Biosca & Botey no desapareixerà de la Diagonal de Barcelona però a partir d'ara quedarà sota la gestió de Faro (Lorefar). La firma de Castellbisbal, de capital familiar i especialitzada en la fabricació, importació i distribució de tot tipus d'elements d'il·luminació, ha tancat la compra de l'emblemàtica botiga així com de la marca, un dels emblemes del sector comercial de Barcelona. Faro assumirà també part del deute de Biosca & Botey amb els seus proveïdors -que puja a prop de 1.200.000 euros- i mantindrà una plantilla de set persones a la botiga, segons informen fonts coneixedores de l'operació.
Biosca & Botey va entrar en concurs de creditors el passat 7 de juny amb un deute de 4 milions d'euros i després d'un intent fallit de remuntar l'empresa de les famílies propietàries. Després de fortes caigudes en les vendes a causa de la crisi, la companyia havia iniciat una important reestructuració amb el tancament de les botigues de Sevilla, Palma i, més recentment, el mes de març, de l'establiment que tenia al centre comercial Illa Diagonal. El cost del reajustament, però, va resultar insuportable per a la firma, que va haver de respondre al pagament d'1,2 milions d'euros en indemnitzacions als treballadors després que l'administració no aprovés l'ERO presentat.
FALTA DE LÍQUID.
A pesar de l'acord, però, alguns treballadors han iniciat una protesta davant la botiga de la Diagonal per exigir el pagament de sous pendents (acaben de cobrar el 50% de la nòmina del mes de juny que estava pendent i se'ls deu la paga extra).
En principi Faro només assumirà la continuïtat de set de les prop de 25 persones que quedaven en la plantilla de Biosca & Botey però no descarta noves incorporacions si les vendes de la botiga remunten un cop es suavitzi la crisi econòmica. Fonts properes a l'operació expliquen, a més, que una de les condicions que hauria posat l'empresa de Castellbisbal per a la compra de Biosca & Botey és el manteniment en la gerència de Ramon Mallofré Biosca, membre de la família fundadora que havia entrat com a conseller en la darrera etapa, quan la firma ja passava moments complicats a causa de la caiguda de les vendes.
De fet, es dóna la circumstància que els principals creditors de Biosca & Botey són els seus fins ara propietaris, ja que va ser la mateixa família la que va aportar 2 milions d'euros en crèdits per tal de donar liquiditat a l'empresa. La resta del deute es reparteix entre l'administració i els proveïdors.
Amb la venda a Faro, Biosca & Botey inicia una nova etapa amb una de les firmes més consolidades del sector de la il·luminació a Catalunya. Propietat de Carlos López Orejudo i Xavier Martín, Faro va iniciar ara fa uns anys la seva internacionalització i en l'actualitat prop de la meitat de les vendes les fa a l'exterior. Ara la companyia vol potenciar la botiga de Biosca & Botey com a punt de referència per atreure dissenyadors de tot el món.
Biosca & Botey també participava juntament amb Twenty en la gestió d'una botiga d'Antonio Miró a la rambla de Catalunya, 125 que es va inaugurar el 9 de novembre i en què es venen productes dissenyats pel mateix Miró (des d'ulleresfins a lluminàries). Ara Twenty, propietària de la marca Antonio Miró, n'assumirà el 100% del control.
AÑOS LUZ.
Serà, doncs, la retirada de la reconeguda marca fora de Catalunya, on va arribar a tenir tres botigues a Madrid, Palma i Sevilla. Van ser els anys daurats de la companyia, quan facturava 12 milions d'euros i estava formada per una plantilla de prop de 70 persones.
A la venda la promoció de la Rambla
Els 42 accionistes de Biosca & Botey són alhora socis d'Edificacions Catalanes, societat patrimonialista que alhora és propietària de l'edifici del xamfrà de rambla Catalunya amb Còrsega, on la firma té una permuta amb Vertix per a la construcció de 42 pisos, 4 plantes de pàrquing i tres locals comercials. En total, 6.000 metres quadrats per als quals ara es busca comprador. La societat està oberta a qualsevol opció, des de la venda immediata (fet que podria suposar un canvi en l'orientació del projecte) fins a la venda un cop la promoció estigui acabada. Ara s'obre el termini per a rebre ofertes de compra.