Opinió

editorial

Els pescadors catalans, en perill

No n'hi ha prou amb la crisi que este vivint -sobre­tot les dar­re­res set­ma­nes-, que ara se n'obre una altra que afec­tarà radi­cal­ment el sec­tor de la pesca cata­lana. De fet, els dar­rers anys ja ha estat sotmès a una invo­lució tant de cap­tu­res com de dis­mi­nució de tre­ba­lla­dors. Les 32 con­fra­ries de pes­ca­dors que fei­ne­gen a les aigües com­pre­ses entre el cap de Port­bou i les Cases d'Alca­nar han tin­gut un pro­gres­siu dego­teig de bai­xes. Arma­dors, mari­ners, maris­ca­dors i xar­xai­res cada vegada són menys i, de les 5.600 per­so­nes que hi esta­ven ocu­pa­des en temps del canvi de segle, s'ha pas­sat a prop de 3.000.

Ara, l'amenaça ve de la Comissió Euro­pea. Sota l'empara que el mar Medi­ter­rani està sobre­ex­plo­tat, Brus­sel·les vol reduir les arts de la pesca més agres­si­ves pel medi ambi­ent. Per això, vol poten­ciar una política pes­quera més pro­tec­ci­o­nista i impul­sar la pesca d'arts menors -que actua en l'àmbit arte­sa­nal, no indus­trial–. El pro­blema rau en el fet que, per tirar enda­vant aquesta política, Brus­sel·les vol mar­gi­nar les aju­des a les embar­ca­ci­ons de més de 12 metres d'eslora. Resulta que a Cata­lu­nya, el 70% dels vai­xells fan més de 12 metres. La con­clusió, segons va decla­rar el mateix con­se­ller d'Agri­cul­tura Rama­de­ria i Pesca, és que, si s'acaba apro­vant aquesta nor­ma­tiva, el 95% dels vai­xells de pesca cata­lans dei­xa­ran de rebre ajuts comu­ni­ta­ris. De ben segur que aquesta decisió seria una esto­cada mor­tal per al sec­tor. Un sec­tor que, tot i no tenir un pes gaire sig­ni­fi­ca­tiu en el pro­ducte inte­rior brut català i quant al nom­bre de tre­ba­lla­dors, sí que gau­deix d'una llarga tra­dició en tota la costa cata­lana. A més, sem­pre que es modi­fica una nor­ma­tiva tan espec­ta­cu­lar com aquesta, cal un període llarg d'adap­tació sec­to­rial. Tam­poc no es pot obli­dar que el com­bus­ti­ble que uti­lit­zen els vai­xells -un cost essen­cial per a la flota pes­quera- ha pujat d'un 30% la dar­rera dècada.

Hivern nefast al pirineu de ponent

Un cúmul de circumstàncies i, en alguns casos, de fets inesperats han encès el llum d'alarma a les comarques de muntanya de la demarcació de Lleida. La crisi i les retallades ha evidenciat la fragilitat del seu model econòmic poc diversificat. Aquest hivern s'han posat en perill grans generadors d'activitat a l'Alta Ribagorça i els Pallars Jussà i Sobirà. La pobra temporada d'esquí, amb el problema afegit que l'estació de Boí Taüll es trobi en situació de concurs de creditors, n'és un exemple clar. Un altre: l'exèrcit ha anunciat la intenció de tancar l'acadèmia de sotsoficials de Talarn, l'empresa més important en nombre de treballadors del Jussà. La reestructuració pressupostària va motivar també la presentació d'un ERO que afecta 12 treballadors i obliga a tancar a estones les esglésies declarades Patrimoni de la Humanitat a l'Alta Ribagorça, fet que dificulta el visitant amant de l'art romàtic més important de l'Estat. O la reducció de freqüències del tren Lleida-Tremp-la Pobla de Segur. Tots aquests casos, afegits a la crisi generalitzada, qüestionen no només l'economia sinó també la supervivència de gairebé mitja demarcació de Lleida i un percentatge important de la superfície de Catalunya. En moments de dificultats cal que l'administració sigui molt sensible i faci tots els possibles per una part del país que ha estat moltes vegades ignorada. La seva implicació és vital per obtenir el reequilibri territorial necessari a Catalunya.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.