El sector de l'oli d'oliva alerta que la crisi de preus és “totalment insostenible”
Els agricultors porten quatre campanyes amb pèrdues
La pressió exercida per les grans distribuïdores sobre el preu en origen i la ineficàcia de la regulació europea en són algunes de les causes, segons associacions i sindicats
La Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC), Unió de Pagesos (UP), Joves Agricultors i Ramaders de Catalunya (JARC) i l'Associació Agrària Joves Agricultors (ASAJA) han acordat aquest divendres a la Selva del Camp, al Baix Camp, endegar una estratègia conjunta per la defensa del sector oleícola català. El sector arrossega, des de fa quatre campanyes, una crisi que ha fet disminuir el preu de l'oli d'oliva més d'un 30% en origen. Mentre l'any 2007 la mitjana de preu se situava a 2,19 euros/litre, en la campanya actual la mitjana és de 1,54 euros/litre. Això implica que els olivicultors porten quatre campanyes amb pèrdues, uns situació que qualifiquen de “totalment insostenible”.
Segons les associacions i sindicats agraris, aquesta davallada de preus és conseqüència de la pressió que exerceix la gran distribució sobre el preu en origen, de la permissivitat per a les barreges d'oli d'oliva amb altres olis vegetals, de la ineficàcia de les mesures de regulació de mercat per part de la Unió Europea, de la banalització del producte i de la manca de promoció de l'oli d'oliva de qualitat.
FCAC, UP, JARC i ASAJA presentaran en els propers dies un document conjunt de defensa del sector, amb accions a emprendre per part de les administracions catalana, estatal i europea per pal·liar l'actual situació d'emergència del sector.