Tot continua igual
Immune a l'ajust fiscal, la inversió en alta velocitat continua brillant en el projecte de pressupostos de Foment per al 2013. El ferrocarril continua sent l'estrella de la política de transport, amb gairebé la meitat (47%) de totes les inversions. D'aquestes, el 71% són per al TAV: poc més de 3.300 milions d'euros. És clar que són prop de 800 milions menys que l'any passat. En canvi, Rodalies apareix en el projecte amb un “contundent” 2%... fins a 82 milions d'euros.
El TAV a Galícia atrau una tercera part de la picossada del TAV, amb més de 1.000 milions. Recordin que es tracta dels pressupostos cridats a posar les bases de la recuperació econòmica. Però s'ha de dir tot, i és que l'eix mediterrani també gaudirà d'uns 749 milions addicionals. Llàstima que en el Ministeri de Foment tinguin problemes per reconèixer geogràficament el corredor del Mediterrani. En el pressupost insisteixen a incloure les seccions Antequera-Algesires i molt especialment, la Bobadilla-Granada, així com diverses seccions del corredor de llevant (220 milions d'euros) que són pròpies del corredor Madrid-Alicante.
Per fi, el govern ha inclòs en els pressupostos 270 milions d'euros per a la construcció de tercers fils, cosa que permet la circulació de trens de mercaderies en ample internacional des dels ports. Un s 160 corresponen a Catalunya. Com que som gats escaldats, en caldrà fer un bon seguiment ja que sovint destaquem les inversions pressupostades però oblidem si finalment s'executen. L'experiència ens diu que el govern espanyol només executa una part de les actuacions pressupostades, i en l'actual ambient polític, els incentius per executar-los encara semblen més minsos. L'any 2011 el nivell d'execució va ser inferior al 50%. S'imaginen ara?
Per bé que aquests tercers fils seran útils i van en la direcció d'avançar, encara que sigui a pedaços, en el moviment de mercaderies –i mentre continuem fent TAV de passatgers arreu– encara hi ha alguns obstacles que, si no es resolen, continuaran sense fer competitiva la sortida de mercaderies en tren. Per un costat, l'alt cost del peatge en el pas pel Pertús, de cap a 750 euros. Per l'altre, la necessitat de disposar de locomotores tritensionals que tenen un alt cost (5-6 milions d'euros) a causa de les 3 tensions diferents que es troben en el recorregut, les pendents derivades d'un disseny pensat fonamentalment per a passatgers, i els problemes que es puguin derivar de la coordinació de slots i d'ús conjunt de la xarxa quan s'obrin al públic els serveis entre Barcelona i la frontera.
Finalment, els pressupostos tornen a fer reduir la despesa en manteniment de carreteres, una qüestió molt delicada tenint en compte l'estat actual de les carreteres i el seu impacte sobre la seguretat. El govern continuarà construint autovies i gastant més en construcció que en manteniment. Desatendran, per tant, les reivindicacions que algunes associacions del sector que fa temps que adverteixen sobre la importància de no descuidar el manteniment. La resposta? El Ministeri buscarà ajuda al Banc Internacional d'Inversions per al manteniment, mentre destina els seus recursos a construir, construir i construir.