Empreses

Verallia inverteix 22 milions per renovar la planta de Montblanc

El nou forn de fusió de la vidriera flexibilitza la producció dels models. Redueix el consum energètic de la planta, millorant-ne la competitivitat econòmica i augmentant-ne també la seguretat

El 2013, l'empresa vidriera preveu mantenir el volum de negoci i la plantilla

Verallia ha invertit 22 milions en la modernització de la fàbrica de Montblanc, que produeix ampolles de vidre destinades, en un 65%, als clients catalans del vi i el cava. La vidriera, que pertany al grup Saint Gobain, disposa de 62 centres de producció repartits arreu del món.

A Montblanc, va obrir portes el 1998, on té l'única fàbrica de Catalunya. Ara ha hagut de reconstruir el forn de fusió, i per les característiques de producció, els forns de les vidrieres funcionen constantment durant tota la seva vida útil, uns 15 anys. Després que aquest estiu han fet una parada tècnica, la producció s'ha reprès amb millores substancials que en reforcen la competitivitat. “L'aturada és una oportunitat immillorable per adaptar-nos a les noves tecnologies i als canvis en la demanda dels clients”, ha destacat el director, Jesús López de los Mozos. Si bé en els seus inicis la planta de Montblanc es va dissenyar per produir sobretot envasos de refrescos i cerveses, actualment el 98% dels seus 400 clients es dediquen a l'elaboració de vi i i cava.

La capacitat productiva del nou forn ha augmentat des de les 140.000 tones fins a les 150.000. Les millores tecnològiques també possibiliten que amb les tres línies es puguin fer cinc de productes alhora. “Ens atorga més flexibilitat per satisfer les necessitats dels clients. Per exemple, fer sèries curtes de producte amb més rapidesa”, explica Xavier de Santiago, director de Vendes. Apropar-se més a les demandes del mercat i poder reduir els costos d'emmagatzematge és un dels avantatges de les millores fetes en la planta. “La proximitat és un factor estratègic del nostre negoci perquè transportar ampolles buides a llargues distàncies augmenta tant els costos que deixa de tenir sentit... A Montblanc, hi estem ben comunicats i a prop dels nostres clients del Penedès, Aragó i el Camp de Tarragona.” L'absència d'importacions i l'especialització han contribuït al manteniment del negoci de a Verallia. El sector vitivinícola està fortament internacionalitzat i la diversificació dels mercats el permet surar enmig de la crisi. Així, el 2011, la planta de Montblanc va facturar 42,4 milions i enguany preveuen tancar i encarar el vinent amb un manteniment de la xifra de negoci. Amb 212 milions anuals d'ampolles produïdes l'any passat, Verallia lidera el mercat d'envasos pel sector vitivinícola, entre els quals es compten les marques principals de cava i vi catalanes.

Tot i aquesta expectativa d'estabilitat i l'augment de la capacitat productiva, Verallia no preveu fer més contractacions de personal. Això sí, la modernització ha comportat millores ergonòmiques per als treballadors, alhora que s'han eliminat riscos potencials per a la seguretat laboral en les línies de control de qualitat dels envasos.

En els últims anys, també han invertit 3 milions en millores mediambientals. S'ha instal·lat un filtre per eliminar un 90% de les partícules d'òxid de sofre i un 100% de la resta d'emissions. Ara, per la xemeneia hi surt vapor d'aigua i CO2. El consum d'aigua de la vidriera és mínim i la necessària per al procés de fabricació procedeix d'un circuït tancat propi. “La reducció de la factura mediambiental és un dels objectius de la companyia, perquè la sostenibilitat és una de les nostres fortaleses”, assegura Jesús López de los Mozos. El 90% de la matèria primera amb què fabriquen les ampolles és vidre que prové del reciclatge. Sotmès a altes temperatures, aquest material es pot transformar eternament sense perdre cap propietat. Les virtuts del reciclatge no sols estalvien recursos naturals sinó que redueixen costos de producció: un 3% menys per cada 10%de material reciclat.

menys costos.

Des de fa set anys, Verallia també ha apostat comercialment per la sostenibilitat. La gamma d'envasos Ecova neix per estalviar costos energètics, naturals i econòmics. “Som més lleugers, però seguim conservant el valor estètic de l'ampolla. I en el procés de fabricació reduïm fins un 30% les emissions de CO2 respecte al vidre convencional”. El secret és la disminució del 12% del consum energètic durant la producció.

Amb aquest abaratiment, es permet que el preu sigui competitiu respecte del vidre convencional. “És el cercle perfecte: té les mateixes propietats, és més rendible i més sostenible mediambientalment”. La meitat dels clients de Verallia ja l'han triat.

Verallia, que pertany a Saint Gobain, és líder mundial en la fabricació d'envasos de vidres. La planta de Montblanc s'especialitza en ampolles per al sector vitivinícola català (65% dels clients), mercat en què també és capdavantera. L'any passat en va produir 212 milions d'unitats.
Facturació
42,4 M
Treballadors
112
Any de fundació
1998

El color marca la gamma

Verallia té un centre de desenvolupament d'envasos a prop de Madrid. “Fer una ampolla lletja és més fàcil que fer-la bonica. I dissenyar-la perquè sigui atractiva i, alhora, el procés industrial de fabricació sigui possible no és tant senzill com pot semblar”, assegura Xavier de Santiago. I hi afegeix: “La nostra experiència en el sector ens permet fer dissenys amb rapidesa i a mida.” Durant els últims anys els elaboradors vitivinícoles busquen alternatives a la clàssica ampolla verda. El nou forn de Montblanc està especialitzat en colors foscos. Als cellers prefereixen els colors negres i els canyelles per als vins i caves de gamma alta. Les ampolles més lleugeres també són una tendència entre els clients de Verallia, que les demanen per diferenciar-se dels vins italians i francesos.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.