Actel creix un 22%, incorpora més socis i aterra a l'Amèrica Llatina
Tanca l'exercici 2011-2012 amb 1,8 milions de benefici i una ampliació de la plantilla del 13%
El Grup Actel de Lleida s'ha convertit en una de les cooperatives principals de segon grau de l'Estat i continua creixent en dimensions, facturació i en totes les seves seccions.
L'exercici del 2011-2012 va suposar una facturació de 164,3 milions d'euros, un 22% més que hauria pogut ser millor en un any “normal” de fruita dolça, ja que la pèssima meteorologia d'aquest estiu ha fet que les collites minvin. Per tant, el benefici es manté en relació amb l'any passat amb 1,8 milions, en part també per un creixement de la plantilla d'un 13%, segons Antoni Llaràs, director general d'Actel.
Ja agrupa 155 cooperatives de la vall de l'Ebre. La majoria són de les terres de Lleida, però amb els anys n'ha incorporat d'Aragó, comarques de Barcelona i Tarragona, Navarra, la Rioja i el País Valencià.
L'assemblea general de la cooperativa, celebrada divendres, va ratificar la fusió d'Agrolès, amb seu a les Borges Blanques i especialitzada en producció d'oli, després de diversos anys de col·laboració. També s'ha ampliat i millorat el conveni amb la cooperativa d'Artesa de Segre per a la producció i comercialització de pinso. El mateix es fa amb la Unió Agrària de Reus, ja incorporada a les estructures d'Actel en moltes seccions, i amb Olearigues, amb qui han finançat un nou molí d'oli. També han signat acords amb la valenciana Anecoop, per a la comercialització i exportació de cítrics, Grans de Lluçanès i, finalment, amb Soldebre, de Tortosa i Tany Nature, d'Extremadura. El president del grup, Ramon Brualla, diu: “seguirem treballant per sumar socis i per la intercooperació, perquè anirem millor i, sobretot, venent als mercats exteriors.”
Amb tots aquests acords, Actel ja té al seu catàleg de fruita gairebé totes les varietats del mercat i comercialitza, per als seus socis, aquesta matèria primera a tot el món.
Antoni Llaràs explicava que l'estratègia és vendre a la gran distribució i a l'exportació. El director general destacava que amb una producció d'unes 90.000 tones de fruita anual, exporta el 85% de la fruita d'os, que són cap a 35.000 tones (i arribaran a les 45.000 el 2013), i una part de la de pera, unes 19.000 tones. El Brasil i el Pròxim Orient ja són destinacions on han fet vendes importants, amb milers de tones de fruita que els ha obligats a disposar d'un agent comercial propi per cobrir les zones dels països àrabs, el sud-est asiàtic i Àsia.
En exportació, Antoni Llaràs argumentava que l'oli d'oliva verge extra està donant molt bons resultats, sobretot als Estats Units, on juntament amb l'ametlla envasada ja els suposa el 50% dels ingressos de la facturació per vendes a l'estranger, i en l'últim exercici aquestes vendes als Estats Units van créixer un 40%.
projecte sud-americà
L'últim projecte que en el grup lleidatà han posat en marxa és l'acord amb la corporació llatinoamericana Elea. Es tracta d'una aliança per promoure la producció agroindustrial sostenible, aportant coneixements, tecnologia i accés als mercats, sobretot amb collites de panís i soja.
Actel, segons Llaràs, ha estat el grup triat per Elea per aquesta iniciativa, que ja els ha permès signar el conreu d'unes 800 hectàrees a Colòmbia. Val a dir, però, que bona part dels beneficis que generin aquestes explotacions serviran per a la construcció d'habitatges i equipaments socials per a les comunitats agràries de zones desafavorides de països llatinoamericans, segons el director general del grup.
D'altra banda, el president de l'entitat, Ramon Brualla, va destacar l'augment de facturació d'un 54% de la divisió de cereals per l'augment de tones produïdes i els alts preus en el sector. Els bons resultats també són fruit de l'acord amb la cooperativa d'Artesa i la central de compres que han creat.
L'àrea de subministraments també ha obtingut 25 milions de facturació i unes 2.000 tones venudes i la secció de llavors també ha crescut un 40% per les bones vendes de cereals d'hivern i en panís.
Finalment, el grup Actel vol tancar el cercle productiu i, a partir del març, també vendrà, al consumidor, els seus productes en botigues. La prova pilot serà en un establiment de 500 mestres quadrats situat vora la seu central d'Actel de Lleida, i amb un catàleg de productes “a preus raonables i alta qualitat”, segons Llaràs. Si els resultats de la primera botiga són bons, l'objectiu serà obrir-ne una altra a Barcelona.
Sorpresa al cava i benzineres aturades
Una de les sorpreses agradables ha estat amb el cava. L'any passat Actel va llançar al mercat l'ampolla Brut Imperial MS 1907 i, segons Antoni Llaràs, “els resultats han estat una sorpresa que no esperàvem per l'acceptació que està tenint”.
A més, l'etiqueta del cava du motius i imatges de la Seu Vella i hi ha un acord de patrocini pel qual el 5% de les vendes d'aquest espumós es destinaran al consorci que gestiona el monument.
D'altra banda, Actel ha optat per aturar el projecte de crear una xarxa de benzineres. Primer volia aprofitar la renovació de les benzineres de les cooperatives per crear aquesta xarxa amb marca pròpia, però el director general va dir: “posem el fre de mà perquè ara no és bon moment per grans inversions”.
Actel creix un 22%, incorpora més socis i aterra a l'Amèrica Llatina