La patronal alacantina afirma sentir-se ‘enganyada' amb l'AVE
El president de COEPA diu que han “confiat massa en altres empresaris de l'àmbit autonòmic” i per això l'alta velocitat arribarà tard a Alacant
Un estudi de la Cambra de Comerç i COEPA diu que l'AVE multiplicarà per 2,5 els viatgers de Madrid a Alacant
Denuncia que l'Estat ha afavorit les inversions en territoris més dèbils econòmicament, deixant de banda altres més forts i ho qualifica d'‘errada'
Els president de la Cambra de Comerç d'Alacant, Joaquín Garrigós i de la Confederació Empresarial de la Província d'Alacant (COEPA), Moisés Jiménez, han coincidit a qualificar l'arribada de l'alta velocitat a Alacant –prevista per al proper mes de juny– com a “molt important per a Alacant i tots els sectors econòmics” de la demarcació.
Tots dos dirigents empresarials han comparegut davant els mitjans per a presentar un estudi conjunt que han elaborat sobre les tarifes i les freqüències de l'AVE. Una compareixença que han aprofitat per a denunciar que no s'entén com Alacant, sent la quarta demarcació de l'Estat “és quasi bé l'última on arriba l'alta velocitat”, malgrat que la línia entre Alacant i Madrid, com ha reconegut sempre Renfe, “és una de les més rendibles de la xarxa de ferrocarril del territori estatal”, han puntualitzat.
Greuge comparatiu
En aquest sentit, el president de COEPA, ha assegurat que “hem estat massa confiats quan hem deixat que altres empresaris de l'àmbit autonòmic defensen els nostres interessos”. Jiménez s'ha compromés a què “no torne a passar”, en clara referència a l'empresariat de la demarcació de València. Jiménez també ha criticat l'Estat perquè en la seua opinió ha afavorit inversions en zones més dèbils “segurament amb la voluntat de compensar”, enlloc d'apostar per “aquells més forts i que generem riquesa”.
Malgrat tot ha assegurat sentir-se content per la propera arribada de l'AVE a Alacant, encara que “no feliç” per tot el que l'ha envoltat i que ha fet que s'endarrerisca més d'una dècada.
Estudi sobre l'AVE
La Cambra i COEPA han fet públic un estudi sobre l'impacte del tren d'Alta Velocitat a altres ciutats on ha arribat, com són Màlaga, València o Sevilla i l'ha fet servir per a determinar quines són les tarifes i les freqüències que hauria d'implementar a la línia entre Madrid i Alacant.
Segons aquest estudi, l'AVE ha multiplicat per 2'5 el nombre de viatgers provinents de la capital de l'Estat a totes les ciutats on ha arribat i preveuen que a Alacant passe el mateix, cosa que suposaria passar de 707.675 viatgers a 1.766.135.
L'estudi també conclou que el preu mitjà del trajecte a Alacant, sempre en base als preus actuals, quedaria fixat en 98 euros, molt per sobre del que els empresaris consideren que hauria de ser, 78 euros. Aquesta xifra respon a les característiques d'Alacant i asseguren que en cap cas hauria de superar aquest preu mitjà.
L'ampli estudi elaborat per la Cambra i COEPA entén que Alacant hauria de comptar amb una freqüència de 184 trens setmanals, uns 9.500 l'any, una xifra similar a la de València, superior a Màlaga i inferior a la de Sevilla.
L'estudi també destaca que el nombre de viatgers que arriben a Alacant per tren suposen, tan sols, un 4'5 per cent del total, amb la qual cosa el marge de creixement és molt ampli, mentre que el cotxe és el mitjà preferit pels viatgers de l'Estat a l'hora d'arribar a Alacant, amb un 85 per cent del total de desplaçaments.
Del mateix estudi es desprèn que, el sol i la platja són l'objecte principal dels desplaçaments i també que la despesa mitjana del visitant es troba molt per sota de la mitjana estatal, amb un 87'8, agafant com a referència de la mitjana 100, mentre que a Màlaga és de 109'6, Sevilla 109'9 i València, també per sota, 93'9.