Caves Nadal aposta per l'exportació
El celler ja ven un 40% de la producció a l'exterior, principalment a Europa i Àsia, i ara treballa per entrar a la Xina i a Mèxic
L'any 1943 Ramon Nadal Giró elaborava la primera ampolla de cava Nadal Brut a la imponent finca que la família té a Torrelavit. De l'efemèride farà enguany 70 anys, però el pas del temps no ha fet canviar la filosofia de treball que va establir el fundador de Caves Nadal. Avui dia, com ja es feia en els inicis, es treballa a partir de varietats autòctones de raïm, es practica una viticultura integrada –respectuosa amb el medi ambient–, es controla tot el cicle de producció i es comercialitzen caves de llarga criança elaborats amb collita pròpia. El llegat familiar és ara a les mans de Xavier Nadal, que és la tercera generació i ha fet una aposta decidida per la internacionalització. El celler ja exporta un 40% de la producció –principalment a Bèlgica, Suècia, Holanda i Japó– i està fent passos per vendre cava a la Xina i Mèxic.
A la finca Can Nadal de la Boadella, que data del 1510, mai no s'ha deixat de conrear la vinya. Al segle XIX, s'hi elaborava vi i es destil·lava per vendre l'alcohol i així va ser fins a l'any 1938, quan en plena Guerra Civil part de la finca va ser ocupada per construir un camp d'aviació. Arran d'aquest fet, Ramon Nadal va replantejar-se el negoci i va decidir començar a comercialitzar un producte amb marca i valor afegit. El 1943, doncs, s'iniciava l'elaboració de cava. Ara, les vinyes que envolten el celler tenen una edat mitjana de trenta anys i el cava gran reserva és la seva especialitat. Des del 1998 Caves Nadal també elabora vi blanc i, de fet, pot presumir d'haver creat a l'Estat el primer vi dolç de Botrytis cinerea implantat de forma natural en el raïm. Aquest fong fa que la pell sigui transpirable i en concentra tot el contingut, inclosos els sucres. El celler completa la seva gamma de productes amb una petita producció de vinagres dolços. Per tant, tot i elaborar cava rosat –un producte d'èxit–, a la finca es conrea bàsicament raïm blanc.
“Servim uns productes amb molta criança, però molt frescos i nobles, que respiren la puresa de l'origen i tenen una línia de qualitat molt sòlida”, explica Xavier Nadal. Actualment, el 90% de la facturació prové del cava i el 10% restant, del vi, tot i que les vendes d'aquest últim tendeixen a augmentar. La finca produeix més raïm del que es necessita per cobrir la producció i això permet seleccionar la millor matèria primera. “Totes les generacions hem viscut a la finca i ens hem adequat a les dinàmiques de la vinya i la producció; això es tradueix en un estil, una qualitat i una garantia, i és també la clau de l'èxit”, afirma Nadal. Amb vista al futur, el celler vol potenciar l'exportació i les activitats relacionades amb el turisme del vi i l'oci, però també pensa en crear un producte nou.
Facturació
2,1 M€
Treballadors
20
Any de fundació
1943
Vendes testimonials a Espanya
L.SFa ja uns anys que Caves Nadal va decidir no dedicar els seus esforços al mercat espanyol, en concret des de l'any 2005, arran del boicot al cava català. “Abans hi destinàvem un 10% de la producció, però era una relació sana i interessant; ara, si ens compren alguna cosa, bé, però no hi fem una acció comercial continuada”, explica Xavier Nadal.
El celler, doncs, ha prioritzat la internacionalització, que ha estat fonamental per mantenir la seva facturació en l'actual context de crisi. De les 400.000 ampolles anuals que elabora Caves Nadal, unes 160.000 es venen a l'exterior, és a dir, un 40% de la producció. El celler exporta principalment a Bèlgica, Suècia, Holanda, Japó, Singapur, Israel i Costa Rica, tot i que ara també ha començat a vendre a Hong Kong i ja està treballant per obrir mercat a la Xina i a Mèxic. “Com a empresa has d'anar creixent i has d'intentar consolidar l'estructura i la ubicació de la producció, tot i que el context econòmic i el boicot també han accelerat l'aposta per la internacionalització”, comenta Nadal, expresident de la patronal de les pimes del cava, Pimecava. La crisi, doncs, s'ha fet notar, ja que el nivell adquisitiu del consumidor ha baixat, però el gerent de Caves Nadal considera que els seus efectes es poden compensar “treballant més hores i fent les coses més ben fetes”.
Pel que fa al mercat català, el celler destina el seu producte al comerç especialitzat i la restauració, a banda de fer venda directa. “No tenim una política comercial de venda en grans superfícies; primer, perquè no tenim volum, i segon, perquè a les grans superfícies el que funciona és un producte de preu mitjà o baix i nosaltres no som forts en això, som forts en especialitats”, conclou Nadal.
El turisme del vi i de l'oci, una directriu de futur
Una marxa nòrdica entre vinyes, una vetllada de contes eròtics acompanyats dels vins Nadal o una tarda dedicada a l'astronomia. Aquestes són només algunes de les activitats que Caves Nadal proposa als seus visitants, en una clara aposta pel turisme del vi i de l'oci. Enguany hi haurà novetats, com ara passejades per les vinyes amb un carro de cavalls, però també se celebrarà la novena edició de la jornada enogastronòmica Tastos i Maridatges, en què els visitants podran acompanyar els productes Nadal amb tota una selecció d'exquisideses.
Notícies relacionades
Caves Nadal aposta per l'exportació