Opinió

El SITC i el turisme a casa nostra

Catalunya és el mercat emissor més important d'Espanya, en termes qualitatius. Són molts els que assisteixen anualment a la fira per preparar millor els seus viatges
Com que el tema asiàtic és atractiu, potser els organitzadors podrien preparar la propera edició d'aquest congrés mirant de satisfer més les expectatives de les pimes

Barcelona ha acollit una nova edició –la que feia 22 de la seva ja llarga història- del Saló Internacional del Turisme de Catalunya, també conegut per la seva sigla SITC. Tot i la crisi econòmica general i, per això mateix, el feble poder de compra de molts consumidors que abans feien molts viatges curts cada any, el mercat emissor català segueix sent interessant per a determinades destinacions, les quals tenen molt bona acollida entre els viatgers de casa nostra. Es tracta de destinacions de la resta de l'Estat per una banda, i de la resta del món per una altra. Entre aquestes últimes, la presència de determinats països dóna pistes de cap on volen –els responsables de màrqueting de les destinacions respectives- que viatgin els catalans que encara ho poden fer, i per això acudeixen al SITC, cal suposar que perquè els surt a compte a l'hora de fer balanç estadístic. Per una banda, trobem els països europeus nòrdics i escandinaus, com ara Finlàndia, Noruega, Suècia, Islàndia i Groenlàndia, i els del centre i sud del continent, com ara la República Txeca, Polònia, Croàcia, Itàlia i França, per tot tipus de viatges. Per vacances sobretot llargues, un segon bloc és el de Mèxic, Cuba, la República Dominicana, l'Argentina i el Perú, pel que fa al continent americà, i Tunísia i Egipte, dos països la promoció dels quals aquí és força intensa per raons òbvies relacionades amb els canvis polítics i socials que hi ha hagut en els últims anys, derivats de l'anomenada primavera àrab, que va restar viatgers que ara tracten de recuperar.

Una constatació que cal fer, en relació amb aquesta mena de fidelitat de determinades destinacions envers el saló de turisme català, és que Catalunya segueix sent el mercat emissor més important d'Espanya, sobretot en termes qualitatius. Són molts els catalans que assisteixen anualment a la fira per tal de preparar el millor possible els seus viatges i estades a les destinacions en les quals volen gaudir dels seus dies de vacances, ja siguin caps de setmana i ponts, o vacances en períodes més llargs, com són les estiuenques. La fira, com gairebé totes les que es dirigeixen als consumidor finals, es converteix en un escenari en el qual, a més dels tipus de visitants que poden viatjar ja esmentats, es troben també estudiants de turisme i d'hostaleria i persones que tot i no ser viatgeres –entre elles moltes jubilades- agafen informació per somiar en viatges que no són al seu abast en alguns casos i, en el cas d'altres, que troben en el saló una estona d'oci amè i gratuït, ja que les invitacions repartides són força abundants, sobretot quan són temps de crisi –també per al saló- com els actuals.

El SITC ha sobreviscut any rere any, i és just reconèixer que els seus successius directius han aconseguir reinventar-lo tantes vegades com han vist apuntar les orelles del llop. No s'han quedat amb els braços plegats, perquè si així hagués estat fa anys ja que l'esdeveniment hauria desaparegut. I val a dir que han estat unes quantes en 22 anys. S'han provat coses, tant pel que fa jornades per a professionals com en la captació de consumidors finals, enguany amb un espai gastronòmic de considerable dimensió. Tots els actes programats que tenen lloc al recinte firal i de congressos durant els dies del saló permeten als organitzadors augmentar la superfície total, en sumar-la a la minvada d'exposició pròpiament dita dirigida al visitant particular.

D'aquesta última edició, a banda de destacar el workshop de l'Associació Catalana d'Agències de Viatges (ACAV), vull acabar amb una reflexió sobre el tercer congrés internacional de turisme asiàtic: el seu contingut va ser massa “institucional” i carregat d'intervencions de polítics i patrocinadors més que de professionals dels quals aprendre quelcom de nou. Com que el tema asiàtic és atractiu, potser els organitzadors –Casa Àsia- podrien preparar la propera edició d'aquest congrés mirant de satisfer més les expectatives dels petits i mitjans empresaris i professionals interessants en Àsia i incloure més intervencions de contingut pràctic.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.