Empreses

Engel Axil entra en els segments de les tauletes i els telèfons intel·ligents

El fabricant de productes tecnològics de telecomunicacions supera el concurs de creditors ampliant la gamma de productes.

El concurs en ha permès fer una reestructuració i sanejar-nos

Nous productes, nous mercats i un ambiciós pla de màrqueting són les receptes de l'empresa Engel Axil, de les famílies Montané i Marsal, per reimpulsar la companyia un cop superat el concurs de creditors voluntari que van aixecar el febrer passat, després d'un any i mig en què van aprofitar per fer una reestructuració i adaptar-se al mercat. L'empresa, amb seu a Barberà del Vallès i filials França (París) i Itàlia (Milà), ha estat durant molts anys líder en la fabricació i distribució de productes tecnològics relacionats amb les telecomunicacions gràcies als equips i receptors de la televisió digital terrestre (TDT) abans que es produís la coneguda apagada analògica, l'any 2010.

L'empresa es va avançar al sector fent una aposta tecnològica molt forta per aquest segment fabricant els sintonitzadors de Gol TV, de Mediapro, i també per internet, amb el concepte de Smart TV el 2010. La baixada de demanda de sintonitzadors, el fet que Mediapro inclogués el paquet de futbol a les plataformes de Digital Plus i Imagenio i la inversió en el concepte de Smart TV, que necessitava un temps perquè els usuaris “l'entenguessin i el comencessin a demanar”, va acabar accelerant la presentació del concurs de creditors voluntari per “sanejar-se i tirar endavant”, explica el director comercial, Daniel Isus. Més del 90% dels creditors eren bancs, ja que la major part de la matèria primera i de producte prové de la Xina i havien de pagar per avançat. La renegociació del deute es va acabar amb un conveni amb les entitats financeres pactant una quita del 50%, obligant l'empresa a abonar uns 20 milions en cinc anys.

Durant el temps que van estar en concurs van seguir evolucionant amb la diversificació de gammes. Isus explica: “Érem especialistes a subministrar equips per veure la televisió, però precisament ens faltava la tele”, i ara en fabriquen cinc models, de 19 a 46 polzades, amb tecnologia Led. L'auge d'internet també els va obligar a evolucionar la caixeta receptora de TDT, incorporant la xarxa Wi-Fi, i utilitzant la plataforma lliure Android han desenvolupat una interfície pròpia perquè fins i tot l'usuari menys avesat i novell tingui ja preinstal·lades una sèrie d'aplicacions que siguin pràctiques per mirar la televisió.

Però el producte estel·lar són les tauletes tàctils (tablets), que “en poc més d'un any s'han convertit en el segon o primer televisor” i s'han menjat la venda de portàtils. Fa un parell de mesos que venen quatre models d'Engel TAB i fins a finals d'any en llançaran vuit models més, cobrint totes les mides i per satisfer diferents utilitats i públics. Treballen amb l'última versió Android, amb processador Dual Core d'1,6 GHz i amb l'aplicació pròpia desenvolupada de preselecció d'altres aplicacions. I a finals d'aquest any entraran en el sector dels telèfons intel·ligents lliures de preu econòmic aprofitant que hi ha una potencial demanda en el mercat.

Les primeres partides de tauletes les van vendre abans de sortir al mercat, però esperen tenir més recorregut per valorar l'èxit del producte. Amb tot, la gamma estel·lar d'Engel Axil continua sent la venda dels aparells de TDT, que representa entre el 35 i el 40% de la facturació de 24,5 milions el 2012, quan abans del concurs de creditors facturava 66,5 milions (2009). En la part professional estan baixant les vendes, però de cara al 2014 hi ha un nou canvi tecnològic que donarà un impuls al sector: l'anomenat dividend digital, que obligarà a deixar lliures les bandes de freqüència on hi ha ara sintonitzats els canals de TDT, per emetre en telefonia 4G, en compliment d'una normativa europea. Això implicarà resintonitzar els canals, però en instal·lacions comunitàries caldrà col·locar nous mòduls i, a més, s'hauran de posar filtres per evitar interferències.

Engel Axil exporta a més de 34 països, la majoria d'Europa, i estan en ple procés d'expansió a la zona dels Balcans, i també es promocionen amb presència a diverses fires com ara a l'Índia, Singapur i Algèria. Tenen una persona a Miami amb l'objectiu d'explorar la possibilitat d'expandir-se al mercat sud-americà i, un altre dels objectius a no gaire llarg termini és el mercat asiàtic.

L'empresa va néixer el 2005 de la fusió d'Axil –subministrador de petits accessoris d'àudio i vídeo a grans superfícies– i Engel –fabricant de productes tècnics per a instal·ladors–. El 2008 va estrenar l'actual seu a Barberà, de més de 20.000 m², que inclou un magatzem totalment robotitzat.
Facturació
24,5 M€
Treballadors
80
Any de fundació
1966


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.