Gran angular

Eduard Farriol

President de l'Associació Hotelera Salou-Cambrils-La Pineda

“És preferible subvencionar majoristes que aerolínies per fer créixer la destinació”

El turista de l'Imserso falla i a 20 euros tot inclòs tampoc no hi guanyes diners
Si Barcelona World es fa amb seny és una bona inversió. Com totes
L'any passat, Andalusia pagava les places buides d'avió als majoristes russos
El turisme rus creixerà enguany un 20%, però s'han de facilitar més els visats
L'encaix de casinos amb una destinació familiar el veig molt difícil

L' octubre passat, Eduard Farriol va ser escollit president de l'associació que agrupa els hotels de la Costa Daurada central. S'ha fixat com a principal repte del seu mandat, de dos anys, aconseguir la unitat d'acció de tot el sector turístic de la zona i la desestacionalització de la demanda.

La Setmana Santa es va tancar amb un 10% menys d'ocupació als hotels. Tot i que la tendència és a fer reserves de darrera hora, com preveuen l'estiu a la Costa Daurada?
La temporada serà molt curta i intensa, perquè ara encara hi ha hotels tancats. Esperem mantenir el nivell d'ocupació de l'any passat. A hores d'ara, el que està estirant és el turisme rus, que és el 33% de l'estranger. I sort que en tenim! Quan parles amb els majoristes d'aquest mercat, en preveuen un creixement del 30%, però creiem que serà d'entre un 15% i un 20%.
El turisme estatal segueix la tendència a la disminució o ja s'ha estabilitzat?
Enguany, crec que continuarà una mica a la baixa. Ara, que és sempre un misteri, perquè ja no són reserves de darrera hora, sinó de darrer segon. Et trobes amb gent que les fa per internet a través del telèfon i es presenta a l'hotel al cap de 10 minuts, quan a tu encara no t'ha arribat. A la Costa Daurada, el turisme estatal suposa el 45% sobre el total. Els mercats anglès i belga estan estabilitzats, i l'holandès té una lleugera davallada. El francès comença a notar la crisi.
Quines accions s'han de fer en el mercat rus perquè encara creixi més?
Recentment, he estat a Turquia. Allà als turistes russos no els cal visat. A l'aeroport d'Antalya i en temporada baixa, reben 100 vols diaris de turistes russos, uns 4 milions anuals. I 8 o 9 milions d'alemanys. Tenen unes instal·lacions amb hotels que ocupen 25 hectàrees, amb parcs aquàtics. Són unes altres dimensions, que aquí ja són inviables per costos. Ara, es podrien facilitar encara més els visats. Si bé un moscovita l'aconsegueix en cinc dies, fora de la capital els tarda un mes.
Què en saben del projecte Barcelona World?

Amb la presentació dels nous inversors, en sabem alguna cosa més. Però encara poca.
I això no els genera una certa desconfiança?
Sí. Es va començar parlant de 6 hotels amb parc temàtic. Després eren 6 hotels tematitzats. Després eren hotels amb casino. Més tard, eren entre 1 i 5 casinos. I el dia d'avui, tenim clar que hi haurà 900 apartaments, 1.100 habitacions, un casino i un centre comercial. Estem rebent informació molt confusa, però ara sabem que comença un projecte d'inversió que, si es fa amb seny, és bo. Com totes les inversions.
Barcelona World és indispensable per completar l'oferta turística de la Costa Daurada?
Aquí hi ha hagut molts inversors interessats en els terrenys de La Caixa, i si no és un Barcelona World, alguna cosa s'ha de fer. Ara, veig molt difícil l'encaix de la combinació de casinos amb parc d'atraccions per a una destinació familiar. A Las Vegas tothom sap pel que hi va, però de turisme familiar no n'hi ha.
Què es pot millorar en la gestió de l'aeroport de Reus?
De vegades ens pensem que ningú no ens prendrà els turistes. A la Costa Daurada, després de molts anys treballant-hi, el turisme rus s'hi sent còmode. I tenim la sort que tots els majoristes hi han apostat. Però no hem d'oblidar que totes les comunitats autònomes estan disposades a posar-hi els diners que facin falta per portar-hi vols. L'any passat, Andalusia subvencionava als majoristes de turisme rus les places d'avió plenes i les buides els hi pagaven. Si nosaltres creiem que posant un estand a la fira MITT de Moscou ja n'hi ha prou...
L'actual govern català ha fet una aposta pel Prat enfront de Madrid. Què reclamen a Aena i a la Generalitat?
Queda molt bonic tenir quatre aeroports a Catalunya. Però el de Lleida rep subvencions a majoristes per portar clients que esquiïn a Andorra i això no ho entenc. Reus, el mantenim a base de subvencions a aerolínies que quan s'acaben els ajuts et deixen a l'estacada. Prefereixo models com el de Turquia, que ha apostat per subvencionar els majoristes que portaven clients a la destinació en lloc de les aerolínies. I ara ja no tenen ni un cèntim de subvenció.
Al turisme de la Costa Daurada, doncs, li aniria igual de bé que el Prat fos aeroport únic, amb bones connexions amb la zona?
No hi ha cap majorista rus que vingui a Reus. Ara arriben tots via Barcelona. I no hi ha cap problema.
Tradicionalment, el turisme de l'Imserso ha servit a la zona per obrir hotels a partir del febrer. El model continua servint?
L'Imserso paga 19,65 euros diaris per allotjament, pensió completa, animació i IVA. La temporada passada, en la primera fase no els vam tenir, perquè hi va haver una reducció de places i l'empresa va cancel·lar destinació. Enguany, està fallant molt. Abans hi havia gent que es podia permetre viatjar i ara ha de mantenir fills, néts, etcètera. Treballant amb Imserso no guanyes diners, perquè els costos bàsics s'han duplicat. Amb sort, pots equilibrar-ho omplint l'hotel el cap de setmana.
Com s'estan adaptant els hotels a la venda per internet?
És una evolució permanent. La venda del majorista es manté en un 70%. Encara que depèn del tipus d'hotel, perquè en alguns la venda on line no és ni el 5%.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.