“Si veus el got mig buit, no et llencis”
El periodista Enric Nogueras va fer el salt cap a l'emprenedoria ara fa un parell d'anys amb EditBCN, una agència de comunicació integral innovadora fins i tot en el model de negoci. “Cobrem només en funció dels resultats obtinguts i prèviament acordats amb els clients”, explica. Des del despatx compartit al barri de Gràcia de Barcelona, Nogueras coordina la tasca dels dos altres membres de l'empresa, que treballen des de casa, a Reus i a Tarragona. Una organització flexible que Nogueras considera “clau” per al bon funcionament de l'empresa.
Com la majoria dels periodistes, Enric Nogueras va estudiar amb l'ideal al cap d'acabar treballant a la redacció d'algun mitjà. Ho va fer als informatius de City TV i a TV3. Al canal autonòmic va participar en l'elaboració d'una sèrie de reportatges sobre pobles catalans que es va convertir en l'espurna per fer el salt cap a la comunicació empresarial. “Vaig veure que el país està ple de casos d'empreses amb històries per explicar però que encara tenen un cert pànic als mitjans.” Aquesta nova etapa el va portar a la direcció de comunicació de Mercadona Catalunya i a la de Fira de Barcelona.
En ple escenari de crisi i finalitzada la seva etapa a Fira de Barcelona, Nogueras va apostar per completar la seva formació en gestió empresarial a Esade i es va llançar a l'emprenedoria. “Molta gent m'animava a instal·lar-me pel meu compte”, explica. El seu primer contracte va ser amb una distribuïdora de begudes alcohòliques (Río Marketing), que va servir per demostrar que el seu model de cobrar per objectius “era viable, es podia fer”. En aquests dos anys el llistat de clients ha crescut amb força amb noms com el Col·legi d'Enginyers de Catalunya, la Clínica Corachán, Concept Pa, Mas Rodó o Casa Ametller, per als quals desenvolupa treballs de premsa, màrqueting o de gestió de presència a internet i les xarxes socials. Diu que haver estat a l'altre costat l'ha ajudat a tenir molt clar que “al periodista de mitjans se l'ha de tractar bé i no intentar vendre-li fum, per molt que algun cop alguna empresa se t'enfadi”. Això és també el que explica als seus alumnes a la facultat de periodisme de la Universitat Ramon Llull. “Només un percentatge molt petit d'ells acabarà treballant en mitjans; el 90% de les notícies que es publiquen han arribat a través d'un intermediari i aquest també és periodista”, destaca.
Començar en plena crisi econòmica ajuda a veure les coses amb certa perspectiva, però, això sí, per fer el salt a l'emprenedoria Nogueras té clar que a més de molta feina i altes dosis d'innovació “es requereix una certa dosi d'optimisme”. “Si ets dels que veuen el got mig buit, no t'hi llencis.” El millor de ser el seu propi cap, diu, “és la sensació d'autorealització quan les coses surten bé, tot i que quan surten malament ets el més dur amb tu mateix”. Mirant el futur, Nogueras té clar que serà com a empresari. El camí ha estat dur però “paga la pena segur”.
el ‘clic' del canvi