Empreses

Gomà-Camps s'expandeix a l'Àfrica per continuar creixent

Enguany, la paperera catalana estrenarà una planta de producció a Angola per poder abastir els països veïns.

Ens hem enfocat a trobar solucions a les preocupacions dels clients

L'ús de paper tissú, amb què es fa el paper higiènic, es va obrint pas al con­ti­nent africà. La cata­lana Gomà-Camps, fabri­cant líder del sec­tor pro­fes­si­o­nal a l'Estat espa­nyol amb un 25% de la quota de mer­cat, veu en el 5% de crei­xe­ment sos­tin­gut de les eco­no­mies afri­ca­nes una opor­tu­ni­tat clau per diver­si­fi­car-se. El con­sum de tissú al Mar­roc, on la cata­lana hi dis­tri­bu­eix des de fa uns anys, és d'1,5 qui­los anu­als per habi­tant. La falta de tra­dició el situa encara molt lluny dels 16 qui­los d'un català.

En un sec­tor on el cost logístic és un fac­tor crític del negoci, històrica­ment Gomà-Camps ha cen­trat l'acti­vi­tat al mer­cat espa­nyol, Por­tu­gal i el sud de França. El direc­tor gene­ral d'aquesta empresa fami­liar, Maties Gomà-Camps, asse­gura que ara la pri­o­ri­tat és l'expansió afri­cana. “El futur és fora dels nos­tres mer­cats natu­rals fins ara, que ja són madurs.” Con­so­li­dat i, alhora, en el seg­ment pro­fes­si­o­nal patint una crisi de la qual no s'albira el final. La pape­rera exporta el 20% de la seva pro­ducció anual de 55.000 tones de dife­rents pro­duc­tes aca­bats. Mal­grat que la pape­rera cata­lana pre­veu tan­car l'any amb un crei­xe­ment de la fac­tu­ració de fins un 4% al mer­cat esta­tal, les ven­des a França -on, des del 1993, el grup hi té una comer­ci­a­lit­za­dora- dava­lla­ran com a con­seqüència de l'arri­bada dels efec­tes de la crisi econòmica euro­pea. L'africà no és un mer­cat des­co­ne­gut per a la pape­rera de la Riba. “Mar­roc ha estat la punta de llança per entrar a l'Àfrica”, i s'hi venen des de fa uns anys el tissú i altres pro­duc­tes aca­bats. També dis­tri­bu­eix a Angola una petita part de les 30.000 tones de pro­ducte pape­rers de la planta que el grup té amb socis locals a Por­tu­gal, on tre­ba­llen 120 per­so­nes.

Enguany, però, es dis­posa a fer un pas més en soli­tari, amb l'ampli­ació de les ins­tal·laci­ons a Angola, on començarà a pro­duir tova­llons i tissú. Cos­tos logístics a banda, la decisió és fruit de la volun­tat de con­so­li­dar-se en aquell con­ti­nent. “Tot­hom hi veu opor­tu­ni­tats a l'Àfrica, però t'hi has d'impli­car a través de la gene­ració de con­fiança tot cre­ant riquesa local. Si només hi vas a ven­dre el que et sobra aquí, tens poc recor­re­gut empre­sa­rial”, afirma Maties Gomà-Camps. I hi afe­geix: “A l'Àfrica s'hi ha d'anar sense córrer, però sense parar. Angola és el començament.” Ini­ci­al­ment, la pro­ducció de la planta ser­virà per abas­tir els mer­cats de Benín, Togo, Costa d'Ivori i Ghana.

El paper tissú és un pro­ducte de pri­mera neces­si­tat i les ven­des als par­ti­cu­lars s'han man­tin­gut (2%), segons la patro­nal ASPA­PEL. Fins i tot han tin­gut lleu­gers incre­ments al seg­ment pre­mium. Per con­tra, els mar­ges comer­ci­als a l'hote­le­ria han dava­llat un 15%, sec­tor a què per­ta­nyen molts dels 1.200 cli­ents de Gomà-Camps. “Hi hem respòs enfo­cant-nos a tro­bar solu­ci­ons a les pre­o­cu­pa­ci­ons dels nos­tres cli­ents, intuint el que demana el mer­cat i apos­tant per pro­duc­tes de major valor afe­git.”

Així, els dar­rers tres anys, ha ampliat la gamma amb dife­rents línies per al sec­tor pro­fes­si­o­nal: Con­fo­Deco, de tissú domèstic; GC Class, d'esto­va­lles i tova­llons amb ampli­tud de colors i dis­senys que renova col·lec­ci­ons semes­tral­ment; Tri­max tissú, amb un 60% més d'absorció; i Xtra­sec, tova­llo­les de mà. Paral·lela­ment, i sota la cer­ti­fi­cació euro­pea Eco­La­bel, manté l'aposta pel reci­clatge, que suposa ja el 55% sobre la fac­tu­ració. “És el futur i la nos­tra insígnia. N'aug­men­ta­rem la capa­ci­tat amb nous pro­duc­tes.”

És la tercera empresa més antiga del país. Fa 255 anys, un Gomà-Camps va iniciar la fabricació de paper de timbre. Actualment, manté la seu central a la Riba i disposa de centres a Vilaverd, Ejea de los Caballeros, Portugal i França. Produeix cel·lulosa verge i reciclada, així com producte acabat.
Facturació
130 M€
Treballadors
400
Any de fundació
1758

Setze milions en una planta logística

La permanència empresarial passa per aplicar conceptes que abunden als cursos de les escoles de negocis, però que els socis de les dues branques de la família Gomà-Camps que actualment gestionen la paperera han après al llarg de deu generacions. “El secret és reinvertir bona part del que guanyes. Hi ha famílies riquíssimes amb empreses arruïnades. Però nosaltres sempre prioritzem la continuïtat del negoci.” Els darrers anys, han comprat 100.000 m² de sòl al costat de la planta productiva del grup a Vilaverd. Hi aixecaran una nau logística amb capacitat per a 25.000 palets, que substituirà l'actual magatzem de lloguer de Valls, estalviant així costos. La inversió global suma uns 16 milions.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.