Voltors a Barcelona
Els fons d'inversió internacionals aprofiten l'aparador de la fira per buscar oportunitats en el mercat espanyol
Una trentena d'aquests vehicles de capital s'acosten per escoltar el ministre De Guindos i reunir-se amb executius de la Sareb
Només set promotores residencials catalanes participen en el certamen
set promotores immobiliàries, set, participen en la dissetena edició de la fira immobiliària Barcelona Meeting Point (BMP), que fins a diumenge que ve té lloc al recinte de Montjuïc de Fira de Barcelona. Té mèrit mantenir una fira en la situació que arrossega el sector, però el seu gran promotor, el Consorci de la Zona Franca de Barcelona ho té clar: “Nosaltres mai ens hem plantejat abandonar el BMP, entre altres coses perquè pensem que una plataforma com aquesta és necessària a Barcelona.”
Dit això, però, i des de l'edició
del 2008, tot just després de l'esclat de la crisi financera, l'activitat a la fira immobiliària ha anat decaient. Els incombustibles La Llave de
Oro i Núñez i Navarro formen part d'aquestes set promotores presents en la trobada, una llista que es completa amb la sempre dinàmica Volumetric de Jordi Sans i Corp, la promotora fundada el 2008 per Pedro Molina i Pau Castro. “Hi ha una demanda d'habitatges que estem proveint, perquè des dels nostres inicis sempre ens hem mirat d'adaptar a la situació del mercat i a la capacitat dels consumidors”, explica Castro.
Diuen que els vells rockers mai moren, i potser per això els Sanahuja, que van fer pujar Sacresa fins
al cim immobiliari de l'Estat just abans de la seva suspensió de pagaments, presenten ara el mil cops promès i mai materialitzat projecte de Finestres, a Esplugues de Llobregat, la gran novetat del certamen. “Els nostres plans són iniciar el projecte al gener amb una promoció de 140 habitatges”, afirmen des de l'empresa, rebatejada ara com a Milenium Meridian. Un ventall expositor que es completa amb la banca –amb les promocions del Sareb al capdavant i les seves rebaixes per treure's de sobre l'àmplia cartera residencial que ha aplegat– i diverses agències immobiliàries que miren de completar l'oferta comercialitzadora per al gran públic.
Ahir, però, la notícia més comentada a la fira era la sortida de la recessió de l'economia espanyola, tal com va anunciar el Banc d'Espanya. Una bona tarja de presentació per als executius de fons d'inversió internacionals desplaçats a Barcelona a la recerca d'oportunitats immobiliàries. Fons voltors, els anomenen, per la seva estratègia de compra a preus d'enderroc davant la necessitat de liquiditat dels propietaris. “L'any passat els fons internacionals van venir tímidament i aquest any ho han fet massivament”, va
assenyalar Enrique Lacalle, president del BMP i que va quantificar en una trentena els fons presents en aquesta edició del certamen.
Directius clau
“Que el capital és aquí és evident, i això fa temps que no es veia”, comenta Marc Cabarrocas, del fons d'inversió Bream Real Estate, que afegeix: “Són pocs executius, però són els que al final decideixen si tiren endavant una inversió o no i que han vingut per veure el ministre De Guindos o per entrevistar-se amb els directius del Sareb.”
Ahir, de fet, la gran atracció del saló era la presència del ministre d'Economia, Luis de Guindos, que va animar els inversors a apostar pel mercat espanyol. “El canvi de l'economia espanyola és una realitat i, malgrat que encara ens queda molta crisi, hem fet el primer pas, que és sortir de la recessió tècnica.” De Guindos també va aprofitar l'ocasió per alertar de desequilibris estructurals de l'economia espanyola i, entre ells, la seva gran dependència del crèdit, un fet que condicionarà la represa: “La banca s'ha de comprometre amb una reducció del crèdit, perquè quan en el passat Espanya creixia fort ho feia amb alces del crèdit del 20%, i això no és sostenible i s'ha de corregir.” Tot
un avís per a aquells que esperen una reobertura de l'aixeta dels préstecs per tornar a fer negocis. “El flux de crèdit no s'ha de desbocar
i ha de ser solvent”, va afegir.
En definitiva, una fira adaptada als nous temps immobiliaris i en què, a diferència d'edicions anteriors, preval molt més el vessant professional que el destinat al públic en general. Tot això amanit amb activitats un pèl més exòtiques, com el China Meeting Point, que mira de promoure la venda d'habitatges entre el públic xinès.