Tiradors que obren portes arreu del món
L'empresa Font Vergés aquest any preveu aconseguir un 70% d'exportacions
Hi ha empreses que duen l'exportació escrita al seu ADN, com Font Vergés, de Sant Pere de Torelló, els orígens de la qual es remunten al 1932. Fa molts anys, va sortir a vendre els seus botons de fusta i de metacrilat –avui representen només el 20% de la seva producció– a Alemanya i als EUA. Ara, els seus tiradors i poms de la marca Viefe són presents a més de 25 països i aquest any la societat espera assolir un 70% de vendes a l'estranger. Un dels factors que hi contribuiran, amb tota seguretat, és l'acord d'exclusivitat que Font Vergés ha tancat amb una empresa de Miami i amb els seus distribuïdors de Bombai, a més d'una primera prospecció sobre el terreny que aquest 2014 vol fer al mercat sud-americà, començant per Mèxic.
“Hem sigut proexportació des del primer moment, perquè no ho veiem només com una necessitat, sinó com una voluntat”, explica Marc Font, CEO i director de producte de Font Vergés, i membre de la quarta generació al capdavant del negoci familiar. A banda d'Alemanya, França, el Regne Unit i Canadà, els EUA i l'Índia es perfilen com països capdavanters pel que fa a les vendes de Viefe en els pròxims exercicis. “Amb aquesta empresa de Miami, jove i petita com nosaltres però molt fresca, unirem les nostres marques i anirem de bracet al mercat nord-americà”, avança Font. En el cas de l'Índia, l'empresa santperenca, esperonada per l'èxit de visitants que va tenir en una fira de Bombai la tardor passada, ha donat l'exclusivitat als seus distribuïdors d'allà, amb els quals espera poder abastir una important classe mitja emergent.
Font Vergés, que en aquest moment factura 2 milions d'euros –2,5 previstos per a aquest 2014–, ven un 15% a Catalunya i un 20% a la resta de l'Estat espanyol, principalment a fabricants de mobles de cuina, banys i mobles de la llar, tot i que també ven a distribuïdors que ajuden a fer arribar els productes Viefe a fabricants i industrials. “Per a nosaltres els dos canals són igual d'importants”, remarca el CEO.
De botons a tiradors.
“Amb Viefe estem tenint un creixement exponencial, perquè partíem de zero. A hores d'ara estem venent aproximadament un milió de tiradors a l'any”, explica Font. Uns tiradors que, en un 80%, són de metall, sobretot d'alumini, zamac (aliatge de zinc amb alumini, magnesi i coure) i acer inoxidable. La producció d'aquest tipus de poms, però, s'externalitza a la Xina, per una qüestió de costos. “Ho fem nosaltres i ho fa la competència; si no ho fas així, estàs fora de joc”, reconeix el responsable de Font Vergés, abans d'assegurar que els altres tiradors de Viefe (de metacrilat i polièster) es continuen fabricant “aquí a casa”. En aquest últim cas, tota la matèria primera es compra a Catalunya, menys una part, que ve d'Itàlia, en forma de planxa de metacrilat o de polièster abans de passar pel procés de transformació a la planta de l'empresa. Des del punt de vista de les modes, Font indica que avui dia els tiradors han passat a un estil molt minimalista, i que “moltes vegades s'amaguen o s'encasten; en una cuina ara es prefereix que no es vegin”.
Des dels 2.000 m² d'instal·lacions que Font Vergés té a Sant Pere de Torelló –entre la fàbrica i seu central al bell mig del poble i un magatzem als afores– i amb una plantilla actual de 16 treballadors (després d'un ERO a causa de la baixada de comandes de botons del 2009), aquesta empresa fa una important aposta per la comunicació 2.0. Mitjançant les xarxes socials i la seva presència a internet, Font Vergés es vol diferenciar de la competència.
Tiradors que obren portes arreu del món